تبیان، دستیار زندگی
ویتامین ث باعث می‌شود تا بیماران سرطانی تأثیر شیمی‌درمانی را بهتر تحمل کنند و این قضیه به روند بهبودی آن‌ها کمک می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان، شیمی‌درمانی، معجزه‌ی ویتامین C


ویتامین ث باعث می‌شود تا بیماران سرطانی تأثیر شیمی‌درمانی را بهتر تحمل کنند و این قضیه به روند بهبودی آن‌ها کمک می‌کند.

ویتامینc

وقتی اسم سرطان می‌آید همه یاد بیماری خطرناکی می‌افتند که می‌شود با شیمی‌درمانی تا حدودی جلوی پیشرفت آن را گرفت؛ اما برای افرادی که خوشبختانه در اطراف خود بیمار سرطانی ندارند و نمی‌دانند شیمی‌درمانی چگونه انجام می‌شود عوارض آن چندان ملموس نیست.

اگر پای درد دل بیماران سرطانی بنشینید همه از عوارض سخت شیمی‌درمانی می‌گویند. اینکه بعد از جلسات شیمی‌درمانی چند روزی حالت تهوع امانشان را می‌برد و انگار که در دنیا نیستند. اینکه سرطان و شیمی‌درمانی دردناک است و طاقت فرسا. در این مطلب علاوه بر آرزوی سلامتی و شفا برای همه‌ی بیماران، قصد داریم شما را در جریان پژوهشی در خصوص تأثیر ویتامین C در روند شیمی‌درمانی قرار دهیم. با ما باشید.

ویتامین C می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند تا راحت تر مشکلات شیمی‌درمانی را تحمل کنند. نتایج بررسی‌های بالینی نشان می‌دهد که دریافت وریدی میزان زیادی ویتامین C عوارض جانبی شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد.

نتایج پژوهش محققان آمریکایی که در Science Translational Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ویتامین C در موش‌های آزمایشگاهی و بیماران سرطانی به درمان بیشتر کمک می‌کند. به این ترتیب که این ویتامین باعث می‌شود تا تأثیر شیمی‌درمانی را بهتر تحمل کنند و این قضیه به روند بهبودی آن‌ها کمک می‌کند.

باید بدانید که ویتامین C یا همان اسید اسکوربیک یک مولکول حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است که در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. این ویتامین به میزان قابل‌توجهی در پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش، کلم، فلفل دلمه‌ای و غیره یافت می‌شود. از این ویتامین برای تهیه‌ی مکمل ویتامین C و همچنین در ترکیبات مولتی‌ویتامین‌های دیگر استفاده می‌شود.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق وریدی ویتامین C در حین انجام شیمی‌درمانی باعث جلوگیری از رشد سرطان تخمدان در موش‌های

آزمایشگاهی شده و حالت مسمومیت و عوارض جانبی شیمی‌درمانی را

در بیماران سرطانی کاهش می‌دهد

در این پژوهش محققان ابتدا تأثیر تزریق وریدی میزان زیاد ویتامین C را در چهارچوب داروهای مربوط به سرطان مورد بررسی قرار دادند. در شروع بررسی‌های بالینی محققان مشاهده کردند که مصرف خوراکی ویتامین C تأثیری در حال و روز این بیماران ایجاد نمی‌کند. محققان به این نتیجه رسیدند که این ویتامین با مصرف مکمل آن و یا خوردن یک عدد پرتقال به سرعت جذب روده شده و خیلی زود از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود؛ اما زمانی که این ویتامین تزریق وریدی می‌شود قضیه فرق می‌کند. در واقع با این کار میزان ویتامین C خون به طور چشمگیری بالا می‌رود.

محققان تأثیر ویتامین C را روی سلول‌های سرطانی به خصوص سلول‌های سرطان تخمدان موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها مشاهده کردند زمانی که میزان زیادی ویتامین C وارد خون شده و به بین سلول‌ها راه پیدا می‌کند باعث تولید پر اکسید هیدروژن می‌شود. این مولکول در ترکیب آب‌های اکسیژنه نیز وجود دارد. بررسی‌ها نشان داد که این مولکول روی سلول‌های سرطانی اثرات مختلفی می‌گذارند. در واقع این مولکول‌ها باعث ترمیم آسیب‌های وارده به DNA شده و همچنین متابولیسم بدن را فعال‌تر می‌کند و مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. محققان تأثیر پر اکسید هیدروژن را مانند «یورش انرژی به سلول‌های سرطانی» تعبیر می‌کنند. مهم‌تر اینکه خوشبختانه پرواکسیدهیدروژن اثر مخربی روی سلول‌های سالم و غیر سرطانی ندارد و فقط روی سلول‌های سرطان‌زا تأثیر می‌گذارد.

در بخش دوم این پژوهش، محققان روی 27 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان که در حین شیمی‌درمانی ویتامین C بیشتری نیز دریافت می‌کردند بررسی‌هایی انجام دادند. این بیماران که میزان زیادی ویتامین C دریافت می‌کردند مشکل کلیوی نداشتند. محققان مشاهده کردند این افراد، تحمل زیادی در برابر مشکلات شیمی‌درمانی نشان می‌دهد. در واقع این افراد نسبت به کسانی که ویتامین C دریافت نمی‌کردند حالت تهوع و استفراغ کمتری داشته و پرانرژی‌تر بوده‌اند.

توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه میل کنید تا میزان ویتامین C بدنتان بالا برود و سیستم ایمنی‌تان تقویت شود

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق وریدی  ویتامین C در حین انجام شیمی‌درمانی باعث جلوگیری از رشد سرطان تخمدان در موش‌های آزمایشگاهی شده و حالت مسمومیت و عوارض جانبی شیمی‌درمانی را در بیماران سرطانی کاهش می‌دهد. برای همین محققان توصیه می‌کنند که بیماران سرطانی در حین شیمی‌درمانی ویتامین C نیز دریافت کنند.

توجه داشته باشید که نتایج بررسی‌ها پیش از این نیز نشان داده است که ویتامین C در درمان و بهبودی دیابت نوع 2 تأثیر دارد. به خاطر اینکه این افراد نیاز بیشتری به این ویتامین دارند. محققان معتقدند که مصرف این ویتامین بدون ایجاد عوارض جانبی و با هزینه‌ی کمتری به درمان این بیماران کمک می‌کند.

از این گذشته این ویتامین در پیشگیری از فشارخون بالا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. بر اساس نتایج پژوهشی که در روزنامه‌ی Hypertension به چاپ رسیده است، افرادی که میزان ویتامین C بدنشان بالاست در مقایسه با افرادی که میزان این ویتامین در بدنشان کم است، فشارخون پایین‌تری دارند. برای همین توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه میل کنید تا میزان ویتامین C بدنتان بالا برود و سیستم ایمنی‌تان تقویت شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

نقش تغذیه در دوران شیمی درمانی

نقش تغذیه در کنترل 11 عارضه‌ی ناشی از درمان سرطان (1)

نقش تغذیه در کنترل 11 عارضه‌ی ناشی از درمان سرطان (2)

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

3 ماده‌ی غذایی مرتبط با شیمی درمانی

زنجبیل و فلفل سرطان‌های مرگبار را درمان می‌کنند

پیشگیری از سرطان خون با کرفس و جعفری

مشکلات سرطانی‌ها در حین درمان

توصیه‌های غذایی در شیمی‌درمانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.