تبیان، دستیار زندگی
فرمول، قرص یا محصولی وجود ندارد که، بتواند تضمین کند شما سرطان پروستات نخواهید گرفت. اگر چه محققان اثرات احتمالی بسیاری از ترکیبات مانند ویتامین ها، املاح و گیاهان دارویی را بر روی سرطان پروستات بررسی می کنند اما نتایج قطعی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات


فرمول، قرص یا محصولی وجود ندارد که، بتواند تضمین کند شما سرطان پروستات نخواهید گرفت. اگر چه محققان اثرات احتمالی بسیاری از ترکیبات مانند ویتامین ها، املاح و گیاهان دارویی را بر روی سرطان  پروستات بررسی می کنند اما نتایج قطعی هنوز حاصل نشده است.

ارتباط بین سرطان، رژیم غذایی و مکمل های تغذیه ای متغیر می باشد.به عقیده پزشکان، بهترین توصیه برای پیشگیری از این سرطان ،نگه داشتن بدن در بهترین وضع ممکن است که این از طریق ورزش کردن منظم، مصرف متعادل کالری و حفظ یک وزن سالم امکان پذیر می باشد. و اگر شما مصرف روزانه ی یک مکمل مولتی ویتامین و املاح را انتخاب کنید، زیاده روی نکرده اید و می توانید اثرات جانبی مفیدی را تجربه کنید.

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان است. اگرچه سرطان پروستات معمولاً به آهستگی رشد می کند اما می تواند مهلک باشد. سالانه حدود 29000 آمریکایی بدلیل سرطان پروستات جان خود را از دست می دهند. اقداماتی که برای کاهش خطر سرطان پروستات در زیر به شما داده می شوند، می توانند سودمند باشند.

رژیم غذایی کم چرب بر مبنای غذاهای گیاهی، بی تردید به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند.

پیشگیری از طریق رژیم غذایی سالم

مصرف میوه ها و سبزیجات نقش مفیدی در پیشگیری ازبسیاری از سرطان ها دارد. این غذاها نه تنها ویتامین ها، املاح  و فیبر  را فراهم می کنند، بلکه وعده های غذایی کم کالری و کم چربی را تامین می کنند. این احتمال وجود دارد که، مصرف کالری و چربی بیش از حد خطر سرطان پروستات را افزایش دهد و این به نوبه ی خود رشد سلول های سرطانی پروستات را تحریک می کند. رژیم غذایی کم چرب بر مبنای غذاهای گیاهی، بی تردید به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها

محققان نقش بسیاری از ویتامین ها  و املاح مانند ویتامین های E ، C  ،سلنیم و روی (املاح) را برروی سرطان پروستات بررسی کرده اند. این ویتامین ها و املاح جزء آنتی اکسیدان ها (آنتی اکسیدان ها موادی هستند که سلول های شما را از آسیب اساسی مولکول های سمی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند) هستند. آنتی اکسیدان ها  با محافظت سلول ها در برابرمواد سرطان زا، خطر سرطان پروستات را کاهش می دهند.میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات بهترین منابع غذایی ویتامین ها و املاح هستند که انواع وسیعی از مواد مغذی (شناخته و ناشناخته) را تأمین می کنند. بیشتر پزشکان برای کاهش خطرسرطان پروستات مکمل های تکی را توصیه نمی کنند. (ماندن کپسول هایی که تنها محتوی ویتامین E هستند)

اگر شما مولتی ویتامین می گیرید هوشیارانه آن را مصرف کنید. تنها یک جیره ی روزانه از ویتامین ها و املاح توصیه می شود و از مقادیر زیاد اجتناب کنید. مقادیر زیاد بعضی از ویتامین ها و املاح سمی هستند. برای مثال دریافت روزانه بیش از 450 میلی گرم روی، ممکن است سبب کم خونی سیدروبلاستیک( نوعی کم خونی است که در آن بدن توانایی سنتز گلبول های قرمز خون را از دست می دهد) شود. با پزشک یا متخصص تغذیه ی خود درخصوص مصرف مکمل و هر چه بهتر تأمین کردن مواد مورد نیاز بدنتان صحبت کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی  و محصولات گوجه فرنگی، حاوی لیکوپن ( آنتی اکسیدانی که به گوجه فرنگی رنگ قرمز را می دهد) هستند. خوردن محصولات گوجه فرنگی یا دیگر غذاهای غنی از لیکوپن مانند هندوانه و گریپ فروت (صورتی رنگ) خطر ابتلا به سرطان پروستات را کم تر می کند. فراوان ترین لیکوپن در فرآورده های گوجه فرنگی پخته شده مانند سوپ گوجه فرنگی و سس اسپاگتی می باشد. گوجه فرنگی نپخته مقدار کمتری لیکوپن دارد. مکمل های لیکوپن مانند آنهایی که شما ممکن است در داروخانه پیدا کنید همان اثرات لیکوپن مشتق از غذاهای سالم را تأمین نمی کنند.

سویا

فرآورده های سویا مانند شیر سویا، آجیل سویا، حاوی ایزوفلاون ها( ترکیباتی که احتمالاً خطر سرطان پروستات شما را کاهش می دهند) هستند.حضور ایزوفلاون ها، پروتئین های اتصالی (گلوبولین ها) بدن شما را تحریک می کند تا هورمون جنسی تستوسترون را در کنترل نگه دارند. تستوسترون باند شده اثرات هورمونی کمی اعما ل می کند.این تئوری محققان است که کمتربودن تستوسترون موجود، خطررشد و پیشرفت سرطان را کمتر می کند. چون رشد سلول های سرطانی پروستات در محیط غنی از تستوسترون سریع تر است.

سیر

مصرف سیر  کاهش خطر انواع بسیاری از سرطان ها، به انضمام سرطان پروستات را نشان داده است. نظر براین است که ترکیبات سولفور موجود در سیر عمل ایمنی را افزایش می دهند و این به مبارزه با رشد تومور کمک می کند. همچنین احتمال دارد این ترکیبات گسترش سلول های سرطانی را کاهش داده و تولید آنزیم هایی را که به از بین بردن ترکیبات سرطان زا کمک می کنند، افزایش دهند.

چای سبز

اندکی بعد از درو کردن، از برگ های چای خشک و خرد شده چای سبز به دست می آید. چای سبز  حاوی ترکیبی طبیعی به نام اپی گالو کتچین گالات (EGCG) می باشد. حضور این ترکیب فعالیت آنزیم های ضروری برای رشد سرطان را مهار می کند.

گیاهان دارویی

مبلغان گیاهان دارویی بسیار مدعی هستند که این محصولات از سرطان پروستات جلوگیری می کنند. نخلک، گیاهی است که احتمال دارد در سلامت پروستات سودمند باشد. محققان کاملاً نفهمیده اند که نخلک چگونه در درمان علائم ادراری (مانند تکرر یا دردناک بودن ادرار)عمل می کند. با این وجود آنها می دانند که این گیاه ازتبدیل تستوسترون به شکل هورمونی که در ارتباط با رشد بافت پروستات است، جلوگیری می کند. ولی هنوزمعلوم نیست که این گیاه نقش جلوگیری کننده از پیشرفت سرطان پروستات را داشته باشد.گیا هان دارویی را هوشیارانه مصرف کنید. قبل از اینکه هر نوع گیا ه دارویی مصرف کنید، با پزشکتان مشورت کنید.

فعالیت فیزیکی

ورزش می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند. گردش و سرعت هضم را بهتر کند. همه ی این ها احتمالاً نقشی را در پیشگیری ازسرطان ایفا می کنند. ورزش به پیشگیری از چاقی ، یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه ی سرطان پروستات نیز کمک می کند.

مراجعه به پزشک به طور منظم

معاینه ی سالانه ی پروستات نمی تواند به اندازه ی یک رژیم غذایی سالم و ورزش، خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. اما داشتن یک معاینه ی منظم برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. اگر سرطان پروستات پیشرفت کند معاینه ی دیجیتالی راست روده ای و آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات می تواند مشکل را در مراحل اولیه، هنگامی که درمان بیشترین اثر را دارد، کشف کند.

خرید کتاب از فروشگاه اینترنتی تبیان:

52 راز طول عمر و تندرستی - ناشر: پیکان

درمان های خانگی 16 - ناراحتی های شایع عمومی - - ناشر: گلبرگ

راهنمای رژیم درمانی - ناشر: سالمی

راهنمای غذاهای مغذی بدون قند، چربی، نمک - ناشر: سالمی

داروخانه در خانه خانواده سالم با تغذیه مناسب - ناشر: پل

منبع:تغذیه و سلامتی شماره 14

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.