تبیان، دستیار زندگی
عکس‌برداری از دندان با اشعه ایکس، علاوه بر تشخیص پوسیدگی دندان می‌تواند در پیش‌بینی خطر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع عکس دندان‌

عکس‌برداری از دندان با اشعه ایکس، علاوه بر تشخیص پوسیدگی دندان می‌تواند در پیش‌بینی خطر حمله قلبی نیز به کار رود. پژوهشگران می‌‌گویند با مشاهده عکس‌های رادیولوژی دندان می‌توان از سخت شدن سرخرگ خون رسان مغز (تصلب شرایین) که در بروز حمله قلبی و سکته نقش دارد، آگاه شد. رسوب کلسیم در دیواره داخلی سرخرگ‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند، ممکن است نشانه ای از سکته‌ی قریب‌الوقوع باشد. این کاربردی جدید از عکسبرداری دندان است.

عکس تک دندان

پری اپیکال

این عکس را دندانپزشکان عکس «پری‌اپیکال» می‌نامند. معمولا این عکس از یک دندان و یا حداکثر دو تا سه دندان گرفته می‌شود. از روی این عکس می‌توان پوسیدگی‌های سطح جونده دندان‌ها را تشخیص داد.

علاوه بر این، با استفاده از این عکس درمان ریشه دندان انجام می‌شود. در طول درمان ریشه دندان حداقل 4 عدد از این نوع عکس از دندان شما گرفته می‌شود. عکس اولیه که وضعیت ریشه دندان را نشان می‌دهد. عکس دوم که طول فایل و یا سوزن را در کانال دندان شما نشان می‌دهد و دندانپزشک می‌تواند به طول ریشه دندان از روی این عکس پی ببرد. عکس سوم نشان می‌دهد که آیا مواد پُِرکننده ریشه، تمام طول ریشه را پر کرده‌اند و در نهایت عکس آخر کیفیت درمان ریشه دندان را تایید می‌کند.

دستگاهی که این عکس با آن تهیه می‌شود، در هر مطبی موجود است و در انواع پیشرفته آن، دوز اشعه‌ای که به شما می‌رسد، کم است. معمولا در انواع قدیمی‌تر این دستگاه، پزشک و پرستار هنگام تابش اشعه، پشت یک دیوار سُربی پنهان می‌شوند، چون در طول روز باید از چندین بیمار عکس بگیرند. ولی شما فقط در طی درمان چند عکس می‌گیرید و دوز بسیاری از اشعه را دریافت نمی‌کنید. برای بررسی کامل دهان، حداقل 14 عدد از این نوع عکس لازم است.

عکس مخصوص کودکان

عکس مخصوص کودکان مانند نوع قبلی است، با این تفاوت که فیلم اندازه کوچک‌تری دارد تا در دهان کودک جا بگیرد. میزان اشعه لازم برای عکس‌برداری از دندان‌های کودکان، کمتر از نوع بزرگسالان است که دستگاه تولید اشعه X، این میزان را تنظیم خواهد کرد.

پانورامیک

عکس پانورامیک

این همان عکس بزرگی است که همه دندان‌های فک بالا و پایین در آن دیده می‌شوند. برای تهیه این نوع عکس شما باید معمولا به مطب‌های مخصوصی مراجعه کنید که دستگاه مخصوص تهیه این عکس را داشته باشند.

این دستگاه معمولا دور سر شما می‌چرخد تا تصویر مناسبی از همه دندان‌های شما تهیه کند.

دندانپزشکان به دلایل متفاوتی این عکس را سفارش می‌دهند. یکی از کاربردهای آن بررسی شکستگی فک‌ها بر اثر ضربه ناشی از تصادف و یا زمین خوردن است. با این عکس می‌توان همچنین وجود تومور و کیست را در فک‌ها بررسی کرد.

قبل از درمان ارتودنسی و یا جراحی دندان عقل نیز لازم است که این عکس را تهیه کنید.

بایت وینگ

عکس بایت وینگ

شما با تهیه این عکس، کمتر میانه خوبی دارید، ولی این عکس برای نشان دادن پوسیدگی‌های بین دندانی، مناسب است.

معمولا برای بررسی پوسیدگی بین دندان‌های عقبی، 4 عدد از این عکس‌ها کافی است.

اسم این عکس به معنای «بال پروانه» است، چون شما دندان‌های فک بالا و پایین را در این عکس تقریبا به شکل بال پروانه خواهید دید.

در چکاپ‌های سالانه از دندانپزشک بخواهید این عکس را نیز حتما از دندان‌های شما تهیه کند.

عکس سفالومتری

عکس سفالومتری

این عکس را هم حتما باید در مراکزی مجهز به انواع دستگاه‌های رادیوگرافی تهیه کنید.

معمولا اگر نیاز به ارتودنسی داشته باشید، لازم است این عکس را از دندان‌هایتان تهیه کنید.

این عکس برای بررسی رشد فک و صورت و جمجمه بسیار عالی است، در عین حال مسیر رشد فک و صورت و الگوی صورت را نیز مشخص می‌کند.

دکتر گلرخ ثریا

*مطالب مرتبط:

عکس دندان به چه دردی می‌خورد؟

8 نكته مهم درباره روكش دندان

شناخت علل پوسیدگی دندان

مراحل پُر کردن دندان(با تصاویر)

شناخت ساختمان دندان

از دست دادن دندان ها

لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا

درمان دندان های فاصله دار

ایمپلنت دندانی

آشنایی با انواع دندان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.