تبیان، دستیار زندگی
یکی از شاخص های مهم در یک چهره ی زیبا، لب ‌ها هستند. لب‌ های زیبا می ‌توانند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت و بهداشت لب ها

لبخند زیبا

یکی از شاخص های مهم در یک چهره ی زیبا، لب ‌ها هستند. لب‌ های زیبا می ‌توانند لبخند شما و چهره‌ تان را زیباتر کنند.

درباره رابطه لب ‌ها و لبخندها چه می ‌دانید؟

اگر شما هنگامی که می ‌خندید مقدار زیادی از لثه‌ های‌ تان دیده ‌شود، یعنی لبخند شما یک " لبخند لثه‌ای " به شمار می ‌آید که زیبایی را تهدید می‌ کند. در حالت عادی، کسانی که لبخند زیبایی دارند هنگامی که لبخند می ‌زنند، بخش فوقانی لب بالای آن ها در تماس با محل رویش دندان‌ ها از درون لثه قرار می ‌گیرد و تقریبا مقدار اندکی از لثه‌ های فک بالای ‌شان پیدا می ‌شود.

از طرف دیگر، اگر وقتی شما لبخند می‌‌ زنید فقط نیمی و یا کمتر از دندان‌ های فک بالای تان پدیدار می ‌شوند؛ در این صورت هم لبخند شما از نظر زیبایی چندان با یک لبخند زیبا منطبق نخواهد بود. البته فراموش نکنید داشتن ریش و سبیل، داشتن لب ‌هایی بزرگ و پهن و حتی بالا رفتن سن باعث می‌ شوند که هنگام لبخند زدن بخش کمتری از دندان‌ های شما از قاب لبخندتان رویت شوند.

نوک دندان ‌های بالایی شما در یک لبخند زیبا باید در تماس با لب‌ های پایینی ‌تان قرار گیرند. البته وقتی سن خانم‌ ها بالا می‌ رود معمولا لب‌ ها کمی شل شده و پایین می‌ افتند و باعث می‌ شود که مقدار بیشتری از دندان‌ های پایینی دیده ‌شود.

سایه تاریک در لبخند‌تان دارید؟

جلوی آینه بایستید و لبخند بزنید. حالا به گوشه ‌های لب ‌تان دقت کنید. آیا در دو گوشه لب‌ تان، فضای تاریک زیادی را مشاهده می ‌کنید؟ دندانپزشکان این فضا را " فضای مرده " می ‌نامند و در واقع، تاریکی داخل دهان شما است که در هنگام لبخند زدن در گوشه ‌های لب‌ های شما دیده می‌ شود.

یک لبخند زیبا فضای تاریکی در دو سویش ندارد و یا اگر دارد این فضا بسیار کوچک است. گاهی قرار گرفتن دندان‌ های شما در یک زاویه نامناسب باعث می ‌شود که فضای تاریک بیشتری در لبخند شما رویت شود.

البته دندانپزشکان می ‌توانند با روکش کردن این دندان‌ هایی که در گوشه ‌های لب شما قرار می‌ گیرند و یا ترمیم و روکش کردن آن ها با مواد ترمیمی خاص این زوایای دندان را اصلاح کرده و به کاهش این فضا کمک کنند.

زخم گوشه ‌های لب

* اگر عادت دارید که حین صحبت کردن دایما گوشه لب ‌تان را با زبان‌ تان لمس کنید، احتمالا پس از مدتی گوشه لب ‌تان زخم شود و به سوزش می ر‌افتد.

* بعضی ‌ها هم بر اثر کمبود برخی از ویتامین‌ ها دچار این مشکل می‌ شوند؛ معمولا کمبود ویتامین B2 در بدن می ‌تواند چنین التهابی را در گوشه دهان به وجود آورد.

* پزشکان اعتقاد دارند که کمبود آهن در رژیم غذایی در افرادی که به کم‌ خونی فقر آهن مبتلا هستند نیز چنین التهابی را به وجود می‌ آورد.

* کمبود روی در رژیم غذایی هم یکی دیگر از علل اصلی این بیماری است.

التهاب گوشه لب

* ولی علت اصلی چنین التهابی دست دندان نامناسب است. در حقیقت اگر ارتفاع دست دندان شما کوتاه شده باشد، چنین رخدادی دور از انتظار نیست. ممکن است دست دندان شما در مراحل ساخت به صورت صحیح اندازه‌ گیری نشده باشد و این مشکلات را به وجود آورده باشد و یا دست دندان شما بسیار قدیمی باشد و دندان‌ های آن سایش پیدا کرده و ارتفاع خود را از دست داده باشند. در هر دو صورت در این شرایط شما بیش از اندازه دهان تان را می ‌بندید.

* البته کودکان و نوجوانان هم از این عارضه در امان نیستند، وقتی فصل زمستان از راه می ‌رسد و هوا سرد می ‌شود، کودکان در هوای سرد بیرون از منزل لب‌ ها‌ی شان را بیش از اندازه روی هم فشار می ‌دهند و همین موضوع باعث " التهاب گوشه لب " می ‌شود. کودکان معمولا با مکیدن گوشه لب خود اوضاع را بدتر هم می‌ کنند.

* فراموش نکنید مصرف برخی از داروها مثل راکوتان که این روزها برای درمان آکنه استفاده می ‌شود هم می‌ تواند باعث این دردسر شود.

همیشه پای یک قارچ در میان است!

در التهاب گوشه دهان، همیشه پای یک قارچ به نام " کاندیدا " در میان است. در واقع این التهاب در گوشه دهان شما پدید می ‌آید که این قارچ روی آن رشد می ‌کند.

قارچ کاندیدا بومی دهان هر انسانی است ولی در حالت عادی تعداد آن از مقدار مشخصی بیشتر نمی‌ شود ولی در این شرایط تعداد این قارچ ‌ها در گوشه ی دهان شما افزایش پیدا کرده و دردسرهایی برای شما ایجاد می‌ کنند.

معمولا التهاب گوشه دهان در دو طرف به صورت هم‌ زمان رویت می ‌شود.

در موارد ساده فقط گوشه‌ های لب ترک بر می‌ دارد ولی در موارد پیشرفته حتی ممکن است که گوشه‌ های دهان زخم و دچار خون ‌ریزی شود. گاهی حتی این زخم‌ ها دلمه می ‌بندد و مشکلات و دردهایی را هنگام باز کردن دهان ایجاد خواهد کرد.

نکته اصلی این است که اگر گوشه دهان شما بیش از حد فشرده شود، این محل به دلیل رطوبت و تاریکی به محل مناسبی برای رشد قارچ تبدیل خواهد شد.

دکتر گلرخ ثریا – هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

5 نسخه برای 5 بیماری لب

استقبال از سرطان با رژ لب ها

سرب بر لب

خشکی لب ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.