تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از مردم هر ساله در انتظار فصل تابستان به سر می برند تا از نور پر حرارت خورشید استفاده کرده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیرات نور خورشید بر پوست

نور خورشید

بسیاری از مردم هر ساله در انتظار فصل تابستان به سر می برند تا از نور پر حرارت خورشید استفاده کرده و علاوه بر زدودن خستگی تغییری در رنگ پوست خود ایجاد کنند این در حالی است که از تاثیرات مخربی که این نور بر پوست دارد غافل هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تابستان در کنار زیبایی ها و شادابی هایش، گرما، رطوبت و نور را به همراه می آورد.

نور خورشید در فصل تابستان به اندازه ای شدت پیدا می کند که نیاز به محافظت از پوست بدن و به خصوص صورت به خوبی احساس می شود.

برخی از افراد نیز تلاش می کنند از این نور و حرارت سوزان برای افزودن به زیبایی و تیره کردن رنگ پوست خود استفاده کنند، غافل از این که این نور چه تاثیرات جانبی می تواند بر سلامت بدن انسان داشته باشد.

سلول کشی در اثر آفتاب گرفتن!

زمانی که پوست بدن در برابر نور شدید خورشید قرار می گیرد پرتوهای ماورا بنفش نور خورشید پوست انسان را شستشو داده و سلول های زنده ای را که عملکرد طبیعی آن ها ساخت لایه های جدید پوست است، می کشد.

این پرتوها موسوم به پرتوهای ماورا بنفش A توانایی زیادی برای نفوذ در پوست انسان را دارا می باشند، اما هر دو نوع A و B آن، توانایی سوزاندن پوست انسان را دارند.

فعال شدن گیرنده های درد در اثر آفتاب سوختگی

پس از آفتاب سوختگی عروق خونی به منظور زدودن سلول های سوخته زیر پوست گسترش می یابند و جریان خون در قسمت های سوخته بدن افزایش پیدا می کند.

این افزایش خون باعث قرمز شدن پوست بدن می شوند. در عین حال سلول های آسیب دیده به مغز پیام ارسال کرده و با اعلام تخریب خود گیرنده های درد را فعال می کنند. به همین دلیل پوست های آفتاب سوخته در برابر لمس بسیار حساس بوده و فرد درد و خارش پوست را برای روزها تجربه می کند.

علت تیره شدن پوست

در پاسخ به سوختگی سلول ها تحت تاثیر اشعه ی ماورا بنفش، بدن انسان رنگدانه های ملانین بیشتری تولید می کند که این باعث تیره تر شدن رنگ پوست خواهد شد. این رنگدانه ها پرتوهای اضافی را به خود جذب کرده و از آسیب بیشتر پوست جلوگیری می کنند.

ملانین های تولید شده علاوه بر فیلتر کردن اشعه ی ماورا بنفش نور خورشید می توانند برای پوست مضر نیز باشند. برای مثال نوعی از این رنگدانه به نام فیوملانین که عامل ایجاد موهای بور و قرمز رنگ در انسان به شمار می رود، در واقع خطر آسیب های ناشی از نور خورشید و ابتلا به آفتاب سوختگی یا سرطان پوست را افزایش می دهد.

از عوارض آفتاب سوختگی می توان به سرطان پوست، چرمی شدن پوست، بروز لکه های بزرگ و قهوه ای رنگ و آب مروارید در چشم اشاره کرد.

در این میان یکی از قدرتمندترین سلاح های انسان در برابر این نور مخرب، کرم های ضد آفتاب هستند که به شیوه های مختلف مانند جذب شیمیایی ماورا بنفش یا بازتاب دادن این پرتوها، از پوست محافظت می کنند.

واژه SPF از مهمترین علامت های مشخصه ای است که بر اساس آن، مصرف کنندگان، ضد آفتاب های مناسب را انتخاب خواهد کرد. این کد به فرد اعلام می کند تا زمان آفتاب سوختگی چقدر زمان دارد. برای مثال استفاده از SPF 2 به فرد این اجازه را می دهد که دو برابر مدتی که می توانست بدون کرم ضد آفتاب در زیر نور باقی بماند، از نور خورشید استفاده کند. بالا رفتن شماره SPF ها به مفهوم افزایش چند درصدی میزان محافظت از پوست نیز خواهد بود.

مناطق ساحلی در سوختگی پوست تاثیر چشمگیری دارند زیرا در این مناطق نور آفتاب توسط آب دریا و ماسه ها بازتاب داده شده و شدت آن را تکرار می کند. به شکلی که حتی در روزهای ابری 80 درصد از نور خورشید از میان ابرها عبور کرده و زمین را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اثرات آفتاب سوختگی

پوست آفتاب سوخته

برخی از افراد معتقدند که میزان کمی آفتاب سوختگی آسیبی به کسی نخواهد رساند. محققان بارها غلط بودن این ایده را تذکر داده و اعلام کرده اند آفتاب سوختگی در دوران کودکی و نوجوانی تا درصد بالایی می تواند به سرطان پوست در دوران بزرگسالی تبدیل شود زیرا ملانین پوست به اندازه تمامی سال های عمر فرصت توسعه و رشد داشته است.

از دیگر آثار آزار دهنده آفتاب سوختگی می توان به چرمی شدن پوست، بروز لکه های بزرگ و قهوه ای رنگ و آب مروارید در چشم اشاره کرد.

درمان آفتاب سوختگی

* به گفته پزشکان برای درمان آفتاب سوختگی درجه یک استفاده از آسپیرین و نوشیدن آب خنک کافی خواهد بود. این شیوه می تواند از افزایش تاثیر سوختگی جلوگیری کند.

* برای سوختگی های نوع دوم فرد باید از حمام آب خنک و مرطوب کننده های گیاهی مانند آلوئه ورا استفاده کند.

* در صورت وخیم تر بودن شرایط بیمار و مشاهده علائمی مانند سردرد شدید، و تب و لرز فرد باید به سرعت تحت معاینه پزشک متخصص قرار گیرد.

*مطالب مرتبط:

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

پرسش‌ و پاسخ هایی درباره ی حفاظت از پوست در برابر خورشید

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند

عوارض برنزه کردن زیاد پوست

نسل سوخته! 

عوامل افزایش آفتاب‌سوختگی

عوارض پوستی استخرهای روباز

ضدآفتـاب با SPF 30 بخرید

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

چگونه از ضد آفتاب استفاده كنیم

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.