تبیان، دستیار زندگی
شاید در اطرافتان افرادی را بشناسید كه در دوران میانسالی نیز از شر جوش و آكنه خلاص نشده‌اند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوش های خطرناک

بررسی علل و روش درمان جوش صورت در بزرگسالی

جوش بزرگسالی

شاید در اطرافتان افرادی را بشناسید كه در دوران میانسالی نیز از شر جوش و آكنه خلاص نشده‌اند و از جوش‌های صورت خود رنج می‌برند. شیوع این نوع جوش‌ها، در دوران پس از بلوغ كه سبب قرمزی و تورم پوست صورت می‌شود، در میان مردم به "جوش بزرگسالی" معروف است و پزشكان نام آن را "رُزاسه" (رُز به معنی قرمز) گذاشته‌اند.

دكتر نیما استواری، فوق‌تخصص لیزر و زیبایی درباره این بیماری می‌گوید:

رزاسه (Rosacea) مشتمل بر قرمزی و مویرگ‌های بسیار ظریف بر روی گونه‌های فرد است كه ممكن است روی این مناطق (گونه و بینی) به طور مرتب جوش بزند كه معمولا این بیماری در 30 سالگی به بالا رخ می‌دهد و بیشتر پوست صورت خانم ها را درگیر می‌كند.

رزاسه اغلب با برافروختگی و قرمزی صورت شروع می‌شود و با پیشرفت بیماری به صورت قرمزی دائمی قسمت میانی صورت دیده می شود كه تدریجا گونه‌ها، پیشانی، بینی و چانه را نیز گرفتار می‌كند و با استقرار بیماری، عروق خونی ظریف و برآمدگی‌های كوچك در اطراف و روی مناطق قرمزرنگ پدیدار می‌شود و بر خلاف جوش‌های غرور جوانی ،‌دانه‌های سرسیاه در ‌آنها دیده نمی‌شوند.

بیماری هنگامی شروع می‌شود كه فرد در سنین میانسالی قرار دارد و بیمار به طور مكرر در ناحیه میانی صورتش دچار جوش، گرگرفتگی و قرمزی می‌شود و همزمان گاهی در پلك بیمار قرمزی‌هایی مشاهده می‌شود كه به درمان‌های عادی جوش پاسخ نمی‌دهد.

رزاسه توسط برخی از عوامل مانند غذاها و نوشیدنی‌های داغ (چای داغ) و ادویه‌‌جات (فلفل و ...) تشدید می‌شود كه باعث بروز قرمزی بیشتر در صورت می‌شوند.

چگونه رزاسه را تشخیص دهیم؟

جوش‌های قرمزرنگی كه گاهی چركی نیز می‌شوند و همراه با عروق ظریف خونی در پوست نمایان می‌شوند، نزدیك به 50 ‌درصد از مبتلایان را دچار گرفتاری‌های چشمی می‌كنند كه اگر این عوارض درمان نشوند، می‌توانند وضعیت بغرنجی را به وجود آورند.

تحقیقات نشان می‌دهد خانم هایی که پوست سفید دارند،‌ بین سنین 30 تا 50 ‌سال،‌ بیشتر از دیگران در معرض این بیماری قرار می‌گیرند که معمولا در یك دوره طولانی ایجاد می‌شود و در ابتدا به صورت تمایل به قرمز شدن، التهاب صورت و حساسیت شدید به مواد آرایشی بروز می‌كند كه ممكن است در شرایط عصبی و استرس‌زا تحریک شود.

درمان رزاسه

این بیماری به درمان سخت جواب می‌دهد.

"رزاسه" دارای درمان‌های متنوعی است كه تشخیص‌ آن با پزشك است.

از آنجا كه رزاسه دارای دو بخش جوش و قرمزی است برای از بین بردن قرمزی و مویرگ‌های ریز كنار بینی و گونه‌ها از لیزر استفاده می‌شود و جوش‌ها با تجویز پزشك متخصص التیام‌ بخشیده می‌شوند، ولی با این حال نمی‌توان این موارد را از درمان‌های قطعی رزاسه ذكر كرد، زیرا این بیماری به صورت دوره‌ای بروز می کند و مراحل آن شدت و ضعف دارد.

تا كنون علت طبیعی این بیماری شناخته نشده است.

فردی كه دچار این بیماری می‌شود باید از نور مستقیم آفتاب بپرهیزد و از ضدآفتاب استفاده كند، زیرا نور خورشید، قرمزی صورت را تشدید می‌كند.

چند توصیه

از آنجا كه علت این بیماری هنوز شناخته شده نیست، بهتر است افراد مبتلا، برای عدم تشدید بیماری، موارد ذیل را رعایت كنند:

- پرهیز از نوشیدنی‌های داغ، غذاهای تند، قهوه و نوشیدنی‌های الكلی

- كمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده از كلاه و به كار بردن فرآورده‌های مناسب ضدآفتاب

- اجتناب از دستكاری، مالش، ماساژ و شستشوی زیاد صورت، زیرا این موارد، قرمزی پوست را تشدید می‌کنند.

- پرهیز از مواد آرایشی محرك و انجام حركات ورزشی به صورت متعادل

جام جم آنلاین

*مطالب مرتبط:

قرص آکوتان برای رفع جوش

علت و بهبود جوش های پوستی

جوش صورت و بدن

توصیه هایی برای افراد مبتلا به جوش

روش های نوین برای درمان جوش صورت (1) و (2)

آکنه و راه های درمان آن

راه درمان جوش های صورت چیست ؟

برخی مواد آرایشی باعث جوش می شوند

رژیم غذایی ضد آکنه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.