تبیان، دستیار زندگی
هیچ‌کس دوست ندارد روی پوست بدنش سر و کله قارچی پیدا شود، حتی اگر این قارچ‌ها لای انگشتان پا سرک بکشند. قارچ‌ها برای رشد و زندگی به دو چیز نیاز دارند: گرما و رطوبت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب قارچ ‌پا باشید

قارچ ناخن پا

هیچ‌کس دوست ندارد روی پوست بدنش سر و کله قارچی پیدا شود، حتی اگر این قارچ‌ها لای انگشتان پا سرک بکشند.

قارچ‌ها برای رشد و زندگی به دو چیز نیاز دارند: گرما و رطوبت. به همین دلیل اگر مراقب بهداشت پاهایتان به خصوص در فصل گرما نباشید، قارچ ها لای انگشتان یا گوشه‌های ناخن های پایتان رشد می کنند.

قارچ‌ها موجوداتی فوق‌العاده فرصت‌طلب هستند و در تمام مکان‌ها به خصوص در مکان‌های گرم و مرطوب مانند کف سالن‌های ورزشی، رخت‌کن، داخل کفش و جوراب و حتی در کف آشپزخانه پیدا می‌شوند.

آنها از گرما و رطوبت هوا به نفع خود استفاده می‌کنند تا رشد کنند. کف وان حمام، زیر دوش حمام و کنار ساحل و استخر مکان‌های دیگری است که می‌تواند پُر از قارچ باشد و شما با راه رفتن پا برهنه روی این سطوح به آسانی دچارشان خواهید شد.

قارچ‌ها از این سطوح به پای شما منتقل می‌شوند و شما را دچار قارچ‌ میان انگشتان پا یا اطراف ناخن‌های پا می‌کنند.

نشانه‌های قارچ پا

محققان مایکولوژی(mycology) نشانه‌های مشخصی را برای کسانی که تصور می‌کنند دچار قارچ‌های پوستی شده‌اند، معرفی کرده‌اند. ببینید شما این نشانه‌ها را در میان انگشتان پا و یا اطراف ناخن‌هایتان پیدا می‌کنید؟ اگر جواب شما مثبت است، هر چه زودتر به یک متخصص بیماری‌های پوستی مراجعه کنید:

قارچ ناخن پا

• ناخن‌های پایتان کلفت شده باشند.

• ناخن‌های پایتان ترد و شکننده شده باشند.

• ناخن‌های پایتان تغییر رنگ داده باشند.

• پوست لای انگشتان پایتان خراش بیفتد و خراش داشته باشد.

• پوست لای انگشتان پای شما خیلی گرم باشد.

• پاهایتان بوی نامطبوعی بدهند.

بیماری‌های قارچی پا ممکن است از پوست پا آغاز شوند و به ناخن‌های پا گسترش پیدا کنند و یا برعکس ابتدا ناخن‌های پا را درگیر کرده و به پوست اطراف آن گسترش پیدا کنند.

فراموش نکنید اگر یکی از اعضای خانواده دچار قارچ‌های پوست پا باشد، این بیماری‌های قارچی خیلی آسان به دیگر اعضای خانواده منتقل می‌شود، چون اعضای خانواده روی یک فرش راه می‌روند، در حمام و دست‌شویی از دمپایی‌های مشترکی استفاده می‌کنند و یا رختخواب مشترکی دارند.

توصیه های ضد قارچ پا

اگر دوست دارید دچار عفونت قارچ پا نشوید، کافی است بیشتر به فکر رعایت بهداشت پوست پاهایتان باشید.

این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند که دچار قارچ پا نشوید:

* اگر به استخر یا حمام می‌روید، هیچ وقت پا برهنه روی لبه استخر یا کف حمام راه نروید. پا برهنه راه رفتن زیر دوش حمام یا داخل وان هم اصلا مناسب نیست.

بهتر است اگر به این مکان‌های عمومی می‌روید، از دمپایی‌هایی عمومی که در این مکان‌ها وجود دارد استفاده نکنید، بلکه دمپایی مخصوص خود را از منزل همراهتان ببرید. گاهی قارچ‌ها داخل همین دمپایی‌های عمومی در کمین پای شما هستند.

* برخی از خانم ها برای پدیکور به آرایشگاه می‌روند. همین وسایل پدیکور می‌توانند منبعی برای آلودگی‌ پاها و ناخن‌های شما به قارچ‌های پوستی باشند. حتی‌الامکان وسایل پدیکور شخصی خودتان را همراه ببرید، ولی اگر میل دارید که از وسایل عمومی موجود در این مکان‌ها استفاده کنید، مطمئن شوید که این وسایل حتما ضدعفونی و استریل شده اند و آب حوضچه‌ها که برای شستشو و خیساندن پاها و ناخن‌ها استفاده می‌شود، برای هر نفر عوض شده و ضدعفونی گردد.

* اگر شما از لاک ناخن استفاده می‌کنید، تمام روزهای هفته، لاک را بر ناخن‌هایتان نگه ندارید، بلکه هر چند وقت یک بار به ناخن‌هایتان استراحت دهید و یک هفته ناخن‌های پایتان را لاک نزنید تا ناخن‌ها نفس بکشند.

درمان قارچ ناخن پا

* همیشه پوست اطراف ناخن‌هایتان را با یک ماده نرم‌کننده، نرم کنید، ولی دقت کنید که پوست اطراف ناخن پاهایتان را با قیچی نبرید و برندارید، چون از همین محل قارچ‌ها به ناخن‌های شما حمله می‌کنند و دچار قارچ‌ ناخن می‌شوید.

* به پوست پاهایتان برسید. پوست پا مانند پوست نقاط دیگر بدن به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

میکرو ابریژن، ترک‌ها و شیارها و شکاف‌های سطح پوست را از میان می‌برد و قارچ‌ها نمی‌توانند از این راه‌ها به داخل پوست نفوذ کنند.

البته انجام این کارها (درمان های پوستی) باید زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام شود.

* اگر پوست پاشنه پاهایتان ترک خورده است، از پمادهای مخصوص برای درمان و نرم کردن پوست این ناحیه استفاده کنید. وقتی پا برهنه روی یک سطح مرطوب مانند کنار ساحل راه می‌روید، ترک‌های پاشنه پا می‌توانند محلی برای ورود قارچ‌ها به پوست پای شما باشند.

* اگر شما پیش از این دچار قارچ‌های پوست پا و ناخن پا بوده‌اید و دوباره پس از درمان آن به این قارچ‌ها مبتلا شده‌اید، باید به فکر درمان اساسی این قارچ‌ها باشید، چون شما مستعد ابتلا به این بیماری‌های قارچی هستید.

* به‌طور معمول قارچ‌های پوست پا و ناخن با مالیدن پمادها به پوست بهبود می‌یابند، ولی گاهی لازم است داروهای خوراکی مصرف کنید. مصرف این داروها باید زیر نظر متخصص پوست باشد.

گاهی لازم است پیش از مصرف این داروها، آزمایش‌هایی انجام دهید تا سلامت و کارکرد آنزیم‌های کبدی برای تجزیه این داروها بررسی شود.

منبع : fox.news

ترجمه : نارنین دربندی

*مطالب مرتبط:

بیماری های پوستی ناشی از آب استخرها

قارچ های پوستی و راه درمان آنها

علت بوی بد پا چیست؟

پای ورزشکار چیست؟

مشكلات پوستی در شناگران

چگونه از پاها و پوست خود در برابر امراض پوستى محافظت كنیم

انواع بیماری های ناخن

اگر ناخن پا در گوشت فرو برود...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.