تبیان، دستیار زندگی
یكى از مشكلات عمده و اساسى كه خانم ها با آن دست و پنجه نرم مى كنند، پیرى زودرس پوست، خشكى، لك ها و چین و چروك هاى موجود روى پوست است كه بیشتر آنها برای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرم هاى آرایشى و زیبایى هاى ظاهرى

کرم آرایشی

یكى از مشكلات عمده و اساسى كه خانم ها با آن دست و پنجه نرم مى كنند، پیرى زودرس پوست، خشكى، لك ها و چین و چروك هاى موجود روى پوست است كه بیشتر آنها براى كاهش یا از بین بردن مشكلات پوستى و زیباتر جلوه دادن خود هزینه هاى هنگفتى را متحمل مى شوند و از اعمال جراحى و مواد و تركیباتى مختلف با مارك ها و فرمولاسیون هاى متفاوت استفاده مى كنند كه ممكن است در آینده دچار صدمات و عوارض پوستى، همچون تحریكات ، خارش، قرمزى و آلرژى هاى مختلف پوستى شوند.

بنابراین بهتر است در كودكى از پوست خود مراقبت كرده و در بزرگسالى با طریقه مصرف و نوع كرم هاى آرایشى و بهداشتى آشنا شوند تا دچار مشكلات پوستى نگردند.

«محمد موسى عرب» كارشناس علوم بهداشتى از دانشگاه تهران و معاون مدیر كل نظارت بر مواد غذایى و بهداشتى درباره كرم هاى آرایشى و بهداشتى می گوید: كرم هاى آرایشى به دلیل اینكه به پوست اضافه مى شوند و باعث زیبایى و لطافت پوست مى شوند، جزو وسائل زیبایى محسوب مى شوند. از نظر بیوشیمیایى پوست نیازمند مواد نرم كننده نظیر چربى ها و روغن ها و مواد مرطوب كننده است كه باید توسط انواع كرم برطرف شود تا پوست سلامت و شادابى، زیبایى و جوانى خود را حفظ كند، بنابراین بهترین كرم براى پوست، یك كرم مرطوب كننده ی تأیید شده توسط وزارت بهداشت است.

وى مى گوید: كرم هایى براى پوست مناسب و مفید هستند كه مطابق با مواد تشكیل دهنده خود پوست باشند و خود پوست بتواند براى خود كرم بسازد. كرم تركیبى است از آب و روغن و یك امولسیون، بنابراین غدد مترشحه موجود روى پوست با تولید چربى و مخلوط شدن آن با عرق، اوره و كلسترول كرمی مى سازند که از پوست محافظت مى كند. ولى متأسفانه ما با شستن مکرر دست و صورت، كرم طبیعى پوست را از بدن خارج مى كنیم و مدت 5 تا 6 ساعت زمان لازم است تا پوست دوباره براى خود كرم بسازد، بنابراین خانم ها باید در این مدت جانشینی برای كرم طبیعی پوست خود بسازند، زیرا در غیر این صورت چین و چروك هایى روى پوست ظاهر می گردند كه با چشم غیر مسلح دیده نمى شود و با گذشت زمان عمیق شده، خانم ها را دچار پیرى زودرس پوست مى كند كه برگشت به حالت اولیه بسیار سخت است.

كرم هایى كه مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند و نامطلوب می باشند، و حتى اگر PH كرم با PH پوست مطابقت نداشته باشد، به مرور زمان به پوست آسیب مى رساند و آلودگى هاى میكروبى موجود در آنها باعث بیمارى پوستى مى شود.

همچنین در صورتى كه حاوى فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیك و... باشند، در طولانى مدت باعث لطماتى به پوست مى شوند و با جذب شدن از طریق پوست و ورود به كبد، سرطان كبد را به وجود خواهند آورد و در طولانى مدت باعث مرگ مصرف كننده ها مى شوند.

وى مى گوید: كرم هاى نامناسب مى توانند به قسمت سلول هاى سطحى پوست آسیب برسانند و در صورتى كه حاوى میكروب باشند، عوارضى نظیر تورم، اگزما و دیگر بیمارى هاى پوستى را به وجود می آورند و در مراتب حادتر احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند.

ارمغان جوادنیا

* مطالب مرتبط:

انواع مواد آرایشی

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

مواد تمیز کننده پوست و مو

محلول گیاهی پاک‌کننده صورت

چرا پوست خشک می شود؟

نحوه انتخاب مرطوب کننده مناسب

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1) و (2)

پیری پوست و روش های پیشگیری یا تعدیل آن

 «پیر پوستی» چرا؟

 علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

روش جدید درمان چین و چروك صورت

 پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.