تبیان، دستیار زندگی
افزایش فشارهای عصبی و روحی یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس موثر است تنش‌های شدید و غم و غصه‌های ناگهانی است که می‌تواند انسان را در یک شب، سال‌ها پیر و فرسوده کند. مرگ عزیزان، به خطر افتادن آبرو، صدم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1)



1- افزایش فشارهای عصبی و روحی

یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس موثر است تنش‌های شدید و غم و غصه‌های ناگهانی است که می‌تواند انسان را در یک شب، سال‌ها پیر و فرسوده کند. مرگ عزیزان، به خطر افتادن آبرو، صدمه‌ دیدن حیثیت اجتماعی، شکست‌های ناگهانی در راه عشق و محبت، بی‌وفایی، خیانت‌های غیرقابل پیش‌بینی و دور از انتظار و ... می‌توانند سبب پیری زودرس شوند.


2- حسادت و خودخوری

شاید به نظر عده‌ای، سخن به میان آوردن از حالاتی روحی به نام حسادت در این مجموعه لزومی نداشته و بی‌ربط باشد، ولی این موضوع با زیبایی پوست و چهره‌ی انسان رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. حسادت همانند آتش سیگار، صاحب خود را از درون به خاکستر مبدل می‌کند. انسان حسود بدترین بلا و دشمن را در قلب و روح خود دارد و به قول معروف "انسان حسود دائماً در بلا و در حال گداختن است". فرد حسود در کام آتشین حسادت به ذغال و سپس به خاکستر مبدل خواهد شد. فرد حسود نه تنها دچار پیری زودرس می شود، بلکه در بعضی مواقع دیده شده که شخص در مراحل حاد، دچار مرگ ناگهانی نیز شده است.

خوشا به حال افرادی که سعی می‌کنند دارای حسن خلق، نظر بلند و دریا دلی باشند که در کنار این خصائل، پرهیز از خودخوری هم به دست می‌آید. در آخر می‌توان ادعا کرد که زیبایی اخلاق و بی‌آلایشی باطن در خطوط چهره و دل‌نشین بودن سیمای انسان متجلی می‌شود.

پروتئین‌ها و ویتامین‌های A ، C، E نه تنها با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند، بلکه وظایف اساسی دیگری نیز در تأمین زیبایی و سلامت پوست بدن شما ایفا می‌کنند.


3- استفاده ی بی‌رویه‌ از فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی با شعار دروغین گیاهی

مصرف بیش از اندازه‌ی مواد شیمیایی آرایشی حتی با ادعای خارجی بودن یا گیاهی بودن، نتیجه ای جز خرابی و فرسودگی را پوست ندارد. مثلا مصرف مداوم مداد چشم ، خط لب و امثال آن‌ها با گذشت زمان، در همان ناحیه پوست را دچار چین و چروک و نازیبایی می‌کند و پوست چنان گرفتار حفره و شیار می شود که هر روز بیش‌تر از روز قبل، باید از مواد پر کننده‌ی آرایشی و کرم پودرهای گوناگون کمک بگیرد تا فرو رفتگی و شیارهای پوست را پُر کند. غافل از اینکه با این رویه می‌توان آینده‌ی نسبتاً نامطلوبی را برای پوست پیش‌بینی کرد.

بنابراین می‌توان حداقل هفته‌ای 3 تا 4 مرتبه پوست این نواحی را با عصاره‌های روغنی هویج و گل همیشه بهار و امثال آن‌ها یا فرآورده‌های تهیه ‌شده از آن‌ها تقویت کرد.


4- اپیلاسیون بی‌رویه و نامناسب موها

اپیلاسیون بی‌اندازه و مکرر می‌تواند پوست را دچار پیری زودرس نماید. در ضمن الکترولیز زیاد پیاز موهای زائد، نیز همین نتیجه را می‌دهد.


5- تغذیه نامناسب

پروتئین‌ها و ویتامین‌های A ، C، E نه تنها با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند، بلکه وظایف اساسی دیگری نیز در تأمین زیبایی و سلامت پوست بدن شما ایفا می‌کنند.

ویتامین A  در غذاهایی مانند: جگر، شیر، زرده ی تخم مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن، نقش بسیار پراهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می دهد.

ویتامین C  نیز در مکانیسم تولید کلاژن و حفظ عملکرد صحیح و دقیق دستگاه ایمنی بدن ضروری است. مصرف خوراکی ویتامین C به کشسانی پوست کمک می کند، از بروز پارگی و زخم جلوگیری می کند. مرکبات مانند پرتقال ، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی از غنی ترین منابع ویتامین C هستند. غیر از مرکبات، ویتامین C در کیوی  ، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی، توت فرنگی،  سیب زمینی و سایر سبزیجات و میوه های تازه موجود است.

ویتامین E  هم در رشد و نمو بدن بسیار نقش دارد. بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل : آجیل ، مارگارین و روغن های گیاهی مثل : روغن جوانه گندم ، سویا، بادام، گردو ، فندق ، ذرت  ، دانه کتان و زیتون است.


6- عدم استراحت

استراحت و خواب کافی سبب خون‌رسانی مناسب به پوست و تغذیه‌ی ایده‌آل آن می‌شود. بر عکس در صورت کم‌خوابی و عدم استراحت کافی، خون لازم برای تغذیه‌ی پوست فراهم نمی‌شود و می‌تواند سبب خستگی و فرتوت شدن پوست شود. خواب کافی همانند ویتامین‌ها، یکی از بهترین روش‌های حفظ سلامتی و شادابی پوست است.

ادامه دارد...


* مطالب مرتبط در این سایت:

پیری پوست و روش های پیشگیری یا تعدیل آن

«پیر پوستی» چرا؟

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

بعضی از مواد غذایی مانع از پیری زودرس می‌شوند

پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.