تبیان، دستیار زندگی
پوست و بیماری های آن ( قسمت سوم ) در قسمت قبل به معرفی بیماری پوستی ملاسما یا لک صورت پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم ... چـروک صورت : عبارت است از به وجود آمدن شیارهای عـرضی در پیشانی و شیارهای طـولی در بین دو ابرو و نی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

پوست و بیماری های آن  ( قسمت سوم )


در قسمت قبل به معرفی بیماری پوستی ملاسما یا لک صورت  پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم ...

چـروک صورت : عبارت است از به وجود آمدن شیارهای عـرضی در پیشانی و شیارهای طـولی در بین دو ابرو و نیز شیارهای کنار چشم ها و دهان و بر روی گونه ها.

افراد سیگاری به علت از دست دادن چربی زیر پوستی و همچنین نقص در کلاژن سازی و علت های گوناگون دیگر دچار چروک زودرس می شوند . پوسـت های خشـک نسـبت به پوسـت های چـرب زودتر دچـار چروک می شوند که می تواند به دلیل علت زمینه ای پوست خشک باشد

علل به وجود آورنده ی چروک : در ایجاد چروکِ صورت علت های گوناگونی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

مسئول نگه داشتن قوام پوست ، «کُلاژن» ( مهمترین پروتئین موجود در بافت های بدن ، استخوان ، غضروف و پوست ) داخل «درمی» ( لایه زیرین پوست ) است ؛ حال به هر علتی در روند کُلاژن سازی اختلالی به وجود آید پوست دچار چروک می شود. با افزایش سن ، کلاژن سازی کُـند می گردد، برای همین افراد مسن پوستی افتاده دارند. اختلالات ارثی در تولید کلاژن در بیماران سندرم مارفان و سندرم اهلر دانلس از این جمله اند. در برخی از این بیماران، پوست به علت نقص در کلاژن سازی دچار افتادگی زودرس می شود. عوامل محیطی که مهمترین آنها اثر آفتاب است، باعث تخریب رشته های کلاژن و آلاستین پوست و تشدید روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک می شوند.

علاوه بر کلاژن سازی علت های دیگری نیز در ایجاد چروک پوست دخیل هستند، از جمله ی این عوامل افزایش قـدرت عـضلانی زیر پوست است. افراد عـصبی و اخـمو به علت اسـتفاده زیاد از عضلات صورت دچار این حالت می شوند. افرادی که قـبلاً چاق بوده ولی دچار لاغری می شوند به علت از دست دادن چربی زیر پوستی دچار افتادگی پوست می شوند و چروک به وجود می آید.

افراد سیگاری به علت از دست دادن چربی زیر پوستی ( عدم تغذیه مناسب و کاهش اشتها ) و همچنین نقص در کلاژن سازی و علت های گوناگون دیگر دچار چروک زودرس می شوند . پوسـت های خشـک  نسـبت به پوسـت های چـرب  زودتر دچـار چروک می شوند که می تواند به دلیل علت زمینه ای پوست  خشک باشد ( عدم نگهداری آب در پوست به دلایل سرشتی ). علت های دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است.

برای پیشـگیری از ایجاد چروکباید عـوامل ایجاد کننده آن را از بین برد از جمله: تغـذیه نامناسب - مصرف مواد مخدر و دخانیات - اعصاب متشنج ، استرس  و ...

روش های متنوعی برای از بین بردن چروک صورت وجود دارد:

1) مصرف کرم  های مرطوب کننده تا حدودی می توانند چروک های ریز را به طور موقت از بین ببرد.

2 ) میزان و مدت تماس با آفتاب  هرچه کمتر باشد، عوارض آن کمتر است.

3) اجتناب از دخانیات : مصرف سیگار  باعث ایجاد خطوط عمیقی در لب فوقانی و تحتانی و کناره های چشم می شود.

4 ) اجتناب از ایجاد کشش های غیرضروری در پوست : تشدید غیرضروری حالات صورت باعث کشیدگی پوست می شود. با دیدن افراد در حالت مکالمه به راحتی می توان پی برد که چگونه خطوط بیان حالات عاطفی در صورت تشکیل می شود. این مورد شاید بی اهمیت به نظر برسد اما در درازمدت تأثیر آن زیاد است وقتی گاهی می توان خصوصیات اخلاقی و گذشته شخصیتی فرد را روی این خطوط تشخیص داد.

مسئول نگه داشتن قوام پوست ، «کُلاژن» است؛ حال به هر علتی در روند کُلاژن سازی اختلالی به وجود آید پوست دچار چروک می شود. با افزایش سن ، کلاژن سازی کُـند می گردد، برای همین افراد مسن پوستی افتاده دارند.

5) مصرفی کافی ( البته نه افراط گونه و بیش از حد ) ویتامین C  ، ویتامین A  و ویتامین E  که به عنوان مواد آنتی اکسیدان شناخته می شوند و احتمال تأثیر آنها با از بین بردن رادیکال های آزاد که یکی از علل تخریب کُلاژن و الاستین هستند – در بسیاری از مطالعات مطرح شده است.

6 ) مصرف هورمون های جایگزین در خانم های یائسه: هورمون استروژن که هورمون اصلی زنانه است نقش ثابت شده ای در ایجاد جوانی ، شادابی و طراوات پوست  دارد در زنان یائسه میزان این هورمون پائین می آید و به مصرف هورمون های جایگزین ( تحت نظر مستقیم پزشک متخصص زنان ) می توان بسیاری از مشکلات این سنین را مرتفع ساخت.

7) ایجاد سبک و روش زندگی سالم تر از نظر هیجانات و احساسات.

8) انجام پیلینگ  : چه به صورت تدریجـی با مصـرف کـرم های حـاوی AHA با درصـدهای پائین و چه به صـورت پیلینگ در مطــب با داروهای پیلینگ با درصــد بالا. با این روش ها تحریک پوست برای کُلاژن سازی صورت می گیرد.

9) انجام لیزر با انواع گوناگون لیزر ( تحریک کُلاژن سازی)

10) جدیدترین روش برای از بین بردن چروک صورت ، تزریق آمپول رقیق شده و غیرسمی شده ســم میکــروب بوتیلیسم ( BOTOX ) در داخــل عـضلات پوســت صـورت است. با این روش، عضلات صورت را فلج یا ضعیف می کنند که باعث از بین رفتن چروک صورت می شود. این روش موقتی است و البته چروک را واقعاً از بین نمی برد بلکه آن را ظاهراً محو می کند و بسته به نوع پوست  افراد ، از 3 ماه تا 9 ماه طول می کشد. با تکرار تزریق ، این فاصله زمانی افزایش می یابد.

ادامه دارد...

در قسمت بعد به معرفی ضد آفتاب ها می پردازیم.

منبع: اینترنت

گردآوری: بخش اجتماعی سایت تبیان

کارشناس مشاوره پزشکی : دکتر میثم شیرزاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.