تبیان، دستیار زندگی
«بهتر است کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏های قلبی و تنفسی در خانه بمانند.» این توصیه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های ضد آسم در خانه

کودک مبتلا به آسم

«بهتر است کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏های قلبی و تنفسی در خانه بمانند.»

این توصیه کارشناسان بهداشت در روزهای آلوده است. در چنین روزهایی توصیه می‏شود افراد از تردد بی‏مورد در شهر بپرهیزند و در خانه بمانند، اما توجه به پاکی هوای خانه که فرد ساعات زیادی را در آنجا می‌گذراند، نباید فراموش کرد.

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به آسم است و شما می‌خواهید بهترین محیط ممکن را برای سلامت او در خانه فراهم کنید، ابتدا باید عواملی را که در او ایجاد حساسیت می‌کنند، شناسایی کرده، سپس اقداماتی برای کنترل و محدود کردن آنها در خانه انجام دهید.

ایجاد هوای تمیز و تهویه مطبوع در خانه یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنترل بیماری آسم است. وجود مواد محرک و ذرات آلاینده در هوا مانند دود سیگار، عطرها، ذرات اسپری و محصولات شوینده و پاک‌کننده و دود ناشی از پخت‌و‌پز در فضای داخلی خانه می‌توانند علایم آسم را تشدید کنند. حتی استفاده از شمع‏های عطری یا وجود یک روزنامه تازه چاپ شده نیز در برخی افراد مبتلا به آسم می‌تواند ایجاد حساسیت کند.

برای ایجاد هوای تمیز در خانه بهتر است، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- اجازه ندهید کسی در خانه سیگار بکشد. اگر یکی از افراد خانه سیگاری است، بهتر است به او کمک کنید تا سیگار را ترک کند و در غیر این صورت از او بخواهید بیرون از خانه سیگار بکشد.

2- از شومینه و بخاری‌هایی که سوخت آنها چوب است، در خانه استفاده نکنید.

3- از محصولات پاک‌کننده و شوینده ی غیر معطر استفاده کنید. از شمع‌های عطری و اسپری‌های خوشبوکننده هوا در خانه استفاده نکنید.

4- مطمئن شوید تمام وسایل گازسوز خانه تهویه مناسبی دارند و گازهای ناشی از سوخت آنها به بیرون منتقل می‏شود. دودکش بخاری گازی را به‌طور کامل بررسی کنید و برای اجاق گاز نیز از هود استفاده کنید.

5- از نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی در خانه خودداری کنید.

6- روزهایی که آلودگی هوا بالاست، حتی‌الامکان پنجره‌ها را باز نکنید. می‌توانید پنجره‌ها را در ساعات اولیه صبح (قبل از ساعت 5) که میزان آلودگی کمتر است، باز کنید.

7- یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر مناسب تهیه کنید.

8- یکی از شایع‌ترین علل ایجادکننده علایم آسم، گرد و غبار حاوی قارچ‌ها و هاگ آنهاست که انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در محل‌های مرطوبی مانند حمام، زیرزمین و آشپزخانه وجود دارند و برخی نیز روی پوست بدن انسان زندگی کرده و از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند. این نوع قارچ‌ها در اتاق خواب، ملحفه‌ها و بالش‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها و مبلمان خانه وجود دارند و بیشترین محل تجمع آنها، اتاق خواب است. پس حداقل هفته‌ای یک‌بار خانه را جارو برقی کشیده و گردگیری کنید و هنگام گردگیری برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار در هوای خانه، از دستمال مرطوب استفاده کنید. هنگام گردگیری، قاب عکس‌ها، مجسمه‌ها و گیاهانی را هم که ممکن است قارچ‌ها را به خودشان جذب کنند، تمیز کنید.

9- برای گردگیری و تمیز کردن سطوح از محلول یک قسمت سفیدکننده کلره و ده قسمت آب استفاده کنید.

10- از بالش‌های پر استفاده نکنید و از رختخواب‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده اند، استفاده کنید.

11- روی رختخواب‌ها و مبلمانی که فرد مبتلا به آسم از آنها استفاده می‌کند، از ملحفه استفاده کنید و ملحفه‌ها را هر هفته با آب داغ (بالای 55 درجه سانتی‌گراد) شسته و به خوبی خشک کنید.

12- بهتر است در اتاقی که فرد بیشتر اوقات خود را می‌گذراند، از فرش استفاده نکنید.

13- اگر از گلیم یا فرش‌های محلی استفاده می‌کنید، از انواع سبک و قابل شستشوی آنها استفاده کرده و به‌طور منظم آنها را با آب گرم بشویید.

14- پنجره‌ها و پرده‌ها را به‌طور منظم شسته و تمیز کنید.

15- از کمدها و دکورهایی که سطوح افقی زیادی دارند و گرد و خاک روی سطوح افقی آنها می‌نشیند، استفاده نکنید.

16- از مبل‏ها و صندلی‌های پارچه‌ای در خانه استفاده نکنید.

17- کاشی‌ها و پرده حمام را به‌طور منظم تمیز کنید.

18- کتاب‌ها را در اتاق خواب قرار ندهید.

19- برای کنترل قارچ‌ها و کاهش رطوبت، از دستگاه‌های بُخور، به‌خصوص در اتاق فردی که آسم دارد، استفاده نکنید.

20- برای جلوگیری از ایجاد رطوبت، لوله‌های آبی که نشتی دارند و شیرهایی را که چکه می‌کنند، تعمیر کنید. کف آشپزخانه و حمام را همیشه خشک نگه دارید.

21- حمام، آشپزخانه و زیرزمین باید تهویه مناسب داشته باشند. برای این کار می‌توانید از فن استفاده کنید.

22- اگر محل مرطوب و تاریکی در خانه شما وجود دارد، به‌طور مرتب آن را تمیز کرده و از یک لامپ صد وات که همیشه روشن است، برای از بین بردن رطوبت استفاده کنید.

فرزانه فولادبند

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

علایم آسم اوایل صبح و عصرها تشدید می شود

راه های درمان آسم

آسم و انواع آن

علائم بیماری آسم و تشخیص آن

آسم چیست؟

از هر3 کودک، یکی آسم دارد

چرا آسم کودکان، در بزرگسالی دوباره عود می‌کند

کودکان مبتلا به آسم را از ورزش کردن منع نکنیم 

بیماران آسمی در دندانپزشکی چه کنند؟

ماهی و سبزی؛ پیشگیری از آسم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.