تبیان، دستیار زندگی
از آنجا كه اغلب سرفه ها عامل ویروسى داشته و مصرف آنتى بیوتیك بر آنها بى تاثیر است، پزشكان، ضدسرفه هاى شیمیایى موجود در بازار را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضدسرفه هاى طبیعى

سرفه

از آنجا كه اغلب سرفه ها عامل ویروسى داشته و مصرف آنتى بیوتیك بر آنها بى تاثیر است، پزشكان، ضدسرفه هاى شیمیایى موجود در بازار را كه در قالب قرص، شربت و غیره وجود دارند تجویز كرده و به بیمار توصیه مى كنند تا پایان دوره ویروس تحمل كنند. حال آنكه این ضدسرفه ها نه تنها تاثیر طولانى مدت ندارند، بلكه بدون عواقب جانبى نیز نخواهند بود.

ولى شما مى توانید با انجام توصیه هاى زیر همان نتیجه را بدون ضرر دریافت كنید. در ضمن این تركیبات خانگى در روند كلى بهبود شما نیز نقش بسیارى دارند:

1- چاى زنجبیل بنوشید.

زنجبیل به عنوان یك ضدالتهاب قوى گیاهى از اهمیت خاصى برخوردار است. بسیارى از مردم از چاى زنجبیل براى كاهش درد گلو ، التهاب سینه و سرفه استفاده مى كنند. البته زنجبیل تازه نیز چنین تاثیراتى را داراست.

سیر

2- سیر را خام یا پخته مصرف كنید.

سیر در واقع یك آنتى بیوتیك طبیعى اعجاب انگیز است كه در مبارزه با سرماخوردگى و عفونت هاى تنفسى معمولى بسیار قوى عمل مى كند. مصرف 2 تا 4 حبه سیر خام یا پخته و یا حتى استفاده از دو كپسول سیر در روز از جمله توصیه هاى اكید متخصصین است.

3- سوپ مرغ را فراموش نكنید.

همه ما به هنگام ابتلا به سرماخوردگى و سرفه از خوردن بعضى از مواد غذایى صرف نظر مى كنیم، ولى در علم جدید، چندان اثرى از پرهیز غذایی در این گونه بیماری ها دیده نمى شود. جالب تر آنكه با توصیه هایى مواجه مى شویم كه پیش از این به مضر بودن آنها معتقد بوده ایم؛ به عنوان مثال مصرف غذاهاى آبكى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش ها و سوپ هاى ساده همواره در طول بیمارى سرماخوردگى ، سینه درد و سرفه از جمله تجویزهاى پزشكان بوده است، ولى امروزه افزودن ادویه جات تند مانند فلفل، پودر سیر و یا خود سیر و پودر كارى به این غذاها نیز توصیه می شود. متخصصین بر این عقیده اند كه به هنگام سرفه هاى خلط دار این گونه مواد اخلاط موجود در شش ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى شود. این تركیب به واقع یك اكسپكتورانت طبیعى محسوب مى شود.

4- چاى بهترین مرهم سینه.

هنگامى كه صحبت از مصرف چاى به میان مى آید، منظور فقط چای سیاه یا سبز نیست، بلکه چای ها یا دم كرده هاى گیاهی موثر بر سرفه نیز مد نظرند.

لذا نوشیدن دم کرده ی گل بابونه، یا گل ختمى و یا حتى تركیب گل ختمى، زونا و شیرین برای بهبود سرفه توصیه می شوند.

عسل

5- عسل اعجاز طبیعت.

اضافه كردن یك قاشق غذاخورى عسل به یك لیوان آب جوش و یا چاى داغ به همراه چند قطره آب لیمو ترش تازه از جمله تسكین دهنده بسیار موثر سرفه است. البته افزودن عسل به دم کرده ی بابونه نیز تاثیر آن را دو چندان مى سازد.

به طور كلى عسل بافت هاى تحریك شده را آرام مى كند.

6- ضد باكترى هاى گیاهى مصرف كنید.

آویشن، زونا و سیر همگى ضد باكتری بوده و مصرف آنها در درمان سرفه هاى باكتریایى نیز بسیار موثر است.

7- ژله دارهاى طبیعى.

در طبیعت گیاهان بسیارى وجود دارند كه بخشى از آنها هنگامى كه در مجاورت آب قرار مى گیرد، از خود موادى ژله اى خارج مى كنند. این مواد ژله اى براى رفع سرفه هاى خشك، مرهمى مفید و موثر است. از جمله آنها به قدومه، به دانه (دانه میوه به) و همچنین گل ختمى مى توان اشاره كرد. در صورتى كه به مصرف مواد ژله اى به این طریق تمایل ندارید كافى است، چند عدد "به دانه" را در دهان خود بگذارید و بمكید. به این ترتیب مواد ژله اى به دانه در اثر مجاورت با بزاق دهان خارج می شوند.

فرنی

8- نشاسته، نسخه اى قدیمى.

تركیب نشاسته با آب جوش از جمله نسخه هاى قدیمى براى تسكین سرفه هاى خشك و سینه درد است.

البته معمولاً براى مزه دار كردن این تركیب به آن كمى شكر نیز اضافه مى كنند.

9- گل گاو زبان، ضد سرفه اى خلط آور.

بر خلاف نظر اغلب افراد كه گل گاو زبان گیاهى آرام بخش و تسكین دهنده ناراحتى هاى عصبى می دانند باید خاطر نشان كرد كه این خواص از جمله تاثیرات ثانوى این گیاه هستند و خاصیت اصلى آن ضدسرفه و خلط آور است.

لازم به ذكر است انجام تجویزهاى فوق تنها زمانى موثر واقع خواهند شد كه نكته هاى زیر مورد توجه قرار گیرند:

1- سیگار نكشید.

نه تنها ترك موقتى سیگار براى كاهش سرفه ضرورى است، بلكه دورى از افراد سیگارى در این دوران از جمله ملزومات است.

شربت

2- از داروى ضدسرفه مناسب استفاده كنید.

كاربرد داروى ضدسرفه در صورتى مجاز است كه سرفه از نوع خشك باشد، زیرا قطع سرفه هاى خلط دار سبب باقى ماندن اخلاط در راه هاى تنفسى شده و بیمارى را طولانى تر و شدیدتر مى کنند.

لذا براى این گونه سرفه ها باید از داروهاى خلط آور استفاده کرد، ولى اگر سرفه هاى خلط آور مانع از خوابى راحت در شب می شوند، مصرف داروهای ضدسرفه لازم است.

3- از عوامل حساسیت زا دورى كنید.

برخى از سرفه ها در اثر یک عامل حساسیت زا به وجود می آیند و مادامى كه در معرض آن ماده قرار بگیرید، سرفه شما هم ادامه خواهد داشت.

4- تخلیه ی بینى از ترشحات.

این كار در طول بیمارى سرماخوردگى یكى از بهترین اقدامات ضدسرفه و حتى جلوگیرى از آن است، زیرا پیش از اینكه این اخلاط وارد حلق و دیگر راه هاى تنفسی شوند و سرفه ایجاد كنند، تخلیه مى شوند.

الهام اسمعیلى – روزنامه شرق

* مطالب مرتبط:

سرفه چیست؟

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

درمان گلودرد

طعم تلخ زمستان در گلو

سرماخوردگى، بیمارى فصل

15روش مبارزه با سرماخوردگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.