تبیان، دستیار زندگی
اگر کمردرد مزمن، کلافه ‌تان کرده؛ حداقلش این است که می ‌توانید دل ‌تان را به این نکته خوش کنید که شما تنها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 روش جدید درمان کمردرد

از محرک‌ های الکتریکی تا تشک‌ های جدید

کمردرد، درد پشت

اگر کمردرد مزمن، کلافه ‌تان کرده؛ حداقلش این است که می ‌توانید دل ‌تان را به این نکته خوش

کنید که شما تنها نیستید! طبق آمارهای موجود، از هر 10 آمریکایی بالغ، 8 نفر در طول عمر خودش کمردرد شدیدی را تجربه کرده و پس از سرماخوردگی، کمردرد اولین علت مرخصی ‌های استعلاجی در این کشور است و...

در یک برآورد سرانگشتی، کمردرد برای اقتصاد آمریکا سالانه 90 میلیارد دلار آب می‌ خورد. آمار و ارقام بالا را با در نظر گرفتن نسبت جمعیتی آمریکا و سایر کشورهای جهان، می‌ توان کم و بیش به کشورهای دیگر نیز تعمیم داد.

پزشکان، فیزیوتراپیست‌ ها و مهندسان پزشکی هر کدام شیوه های تازه ‌ای را برای تسکین و درمان این درد ناخوشایند می ‌آزمایند. ستون فقرات انسان، سیستم پیچیده ‌ای است که محافظت از نخاع را بر عهده دارد. این سیستم در اصل از مهره‌ ها و غضروف ‌هایی تشکیل شده که عضله ‌ها و رباط‌ های بسیار محکمی آن ها را پابرجا نگه می ‌دارند. اما مهره ‌های بخش کمری ستون‌ فقرات وظیفه دیگری هم دارند و آن تحمل وزن بدن است. درواقع 5 مهره در این ناحیه وجود دارند که دیسک بین آن ها شبیه بالشتک عمل می‌ کند و همه ضربه‌ های ناگهانی وارد به کمر را خنثی می ‌‌کند. اما با بالا رفتن سن، کم‌ کم عضله‌ ها تحلیل می ‌روند، استحکام استخوان ‌ها کم می‌ شود و دیسک ‌های بین ‌مهره ‌ای هم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می ‌دهند. در نتیجه ستون فقرات کمری دیگر خاصیت انعطاف ‌پذیری و تحمل این ضربه ‌ها را ندارد. متاسفانه اکثر بیماران پس از درمان هم کاملا بهبود پیدا نمی‌ کنند یا حتی عوارض درمانی مشکل‌ های جدیدی را برای آن ها به وجود می ‌آورد. اما از سویی دیگر پزشکان و محققان هم دست از تلاش برنمی ‌دارند. در سال‌ های اخیر چند روش جدید برای درمان کمردرد معرفی شده که بعضی از آن ها واقعا موثر به نظر می‌ رسند.

1- محرک‌ های الکتریکی؛ معجزه هایی کوچک

باربارا سوئینی، یک خانم 63 ساله آمریکایی است که تقریبا از 20 سال پیش با کمردرد دست و پنجه نرم ‌کرده است. او روش‌ های درمانی مثل خوردن مُسکن، فیزیوتراپی، تزریق داخل نخاع و حتی استفاده از مخدری به نام متادون را تجربه کرده بود اما هیچ ‌وقت کمردرد او بهبود پیدا نکرد. در نهایت چون کانال نخاعی خانم سوئینی بیش از حد تنگ شده بود و به نخاع او فشار می‌ آورد، راهی جز عمل جراحی باقی نماند. در این عمل، جراحان دو مهره کمری را به هم متصل کردند تا فشار از روی اعصاب نخاعی برداشته شود. اما پس از آن، این خانم حتی برای سرپا ایستادن هم مجبور بود از عصا استفاده کند. در سال 2006 میلادی خبری مبنی بر تولید گسترده "دستگاه ضربان ‌ساز ضد درد" منتشر شد. این دستگاه که حجمی به اندازه یک ساعت جیبی اشغال می ‌کند پیام‌ های الکتریکی به نخاع می‌ فرستد و مانع ارسال پیغام درد به سمت مغز می ‌شود. باربارا سوئینی با شنیدن این خبر تصمیم گرفت این روش درمانی را هم امتحان کند. دکتر زاخاری لوین طی یک عمل ساده اما ظریف، ضربان ‌ساز را در بدن بارابارا جاسازی و سپس رابطی بین ضربان ‌ساز و نخاع تنظیم کرد. در نهایت با چند بخیه کوچک عمل جراحی تمام شد و باربارا همان روز به خانه برگشت اما این بار بدون عصا. در حال حاضر او هیچ دردی ندارد و برخلاف 20 سال گذشته از زندگی لذت می ‌برد.

کمربند مادون ‌قرمز

2- کمربند مادون ‌قرمز

سال 1800 میلادی اشعه مادون‌ قرمز کشف شد. تا به امروز موارد استفاده گوناگونی از این اشعه شناخته شده که معروف ‌ترین آن ها گرم کردن غذا به کمک این اشعه است. اما اخیرا مخترعی کانادایی برای درمان کمردرد، کمربندی ساخته که اشعه مادون ‌قرمز ساطع می‌ کند. تحت تاثیر این اشعه، خون ‌رسانی در ناحیه کمر بهتر و در نتیجه احساس درد هم کمتر می‌ شود. حتی در سال 2006 محققان کانادایی پس از انجام مطالعه‌ ای اعلام کردند که این کمربند قادر است علایم دردناک نیمی از بیماران را کاملا از بین ببرد. لارنس گوردون، مخترع این کمربند در واقع یک پرورش ‌دهنده اسب بود. پس از این که حین اسب‌ سواری کمرش آسیب دید به فکر ساختن چنین وسیله ‌ای افتاد. به عقیده گوردون بهترین زمان بستن کمربند شب‌ ها حین خواب است اما در طول روز هم می ‌توان از آن استفاده کرد. البته این دستگاه هنوز از طرف پزشکان مورد تایید قرار نگرفته و عوارضی هم از آن گزارش شده است. مثلا در برخی افراد پوست ناحیه زیر کمربند قهوه‌ ای رنگ شده که این مساله استفاده از دستگاه را مورد تردید قرار می ‌دهد. در ضمن قیمت فعلی این کمربند 2335 دلار است بنابراین خرید آن برای هر کسی ممکن نیست.

3- ساختن دوباره دیسک با سلول بنیادی

اکثر روش‌ های درمانی فقط علایم را از بین می ‌برند ولی علت اصلی ایجاد کمردرد همچنان به قوت خود باقی می‌ ماند. اما در دانشگاه منچستر انگلستان دکتر استفان ریچاردسون روش جدیدی برای درمان قطعی کمردرد ابداع کرده است. او در ابتدا سلول ‌هایی را از مغز استخوان بیماران به عنوان سلول بنیادی می‌ گیرد و پس از پرورش این سلول ‌ها در محیط آزمایشگاه آن ها را در ژلی از کلاژن ‌های انسانی مخلوط می ‌کند. درنهایت این مخلوط را از طریق برش جراحی کوچکی بین مهره‌ ها قرار می ‌دهند تا سلو‌ل ‌های بنیادی، خودشان دیسک بین ‌مهره ‌ای جدیدی بسازند. دکتر ریچاردسون می ‌گوید: "این روش کاملا بی‌ خطر و بدون عوارض جانبی است، چون سلول از بدن خود بیماران گرفته می ‌شود. در ضمن برش جراحی این قدر کوچک است که بیماران می‌ توانند همان روز به خانه برگردند."

تحقیق‌ های کلینیکی روی این روش درمانی تا 2 سال آینده ادامه خواهد داشت. اما دکتر ریچاردسون معتقد است 5 سال دیگر روش ساخت دیسک با سلول‌ بنیادی وارد همه مراکز درمانی آمریکا خواهد شد و کابوس غضروف‌ های آسیب ‌دیده و کمردرد برای همیشه از بین خواهد رفت.

4- ثابت کردن مهره‌ ها با پیچ‌ های پلاستیکی قابل ارتجاع

هر ساله حدود 200 هزار آمریکایی به دلیل از بین رفتن دیسک‌ های بین‌ مهره ‌ای مجبور به انجام عمل جراحی روی کمر می ‌شوند. در این جراحی در واقع 2 مهره مجاور توسط پیچ‌ هایی فلزی به هم متصل می ‌شوند تا جابه ‌جایی آن ها روی نخاع فشار نیاورد. البته این عمل عارضه ‌ای دایمی همراه دارد. در واقع پس از این جراحی بیمار دچار محدودیت ‌هایی در حرکت می ‌شود. چون محدوده حرکات کمر نسبت به قبل کاهش می ‌یابد. اما اخیرا تکنیکی به نام دینزی وارد عرصه جراحی کمر شده که با وجود متصل کردن دو مهره، دامنه حرکات طبیعی کمر را از بین نمی‌ برد. در این تکنیک برای ثابت کردن مهره‌ ها از مواد پلاستیکی و قابل انعطاف به جای پیچ فلزی استفاده می ‌شود. این مواد به شکل لوله‌ هایی در هر دو طرف مهره‌ ها قرار می ‌گیرند و با وجود نگه داشتن مهره ها در کنار هم قدرت تحرک کمر را از بین نمی ‌برند. این تکنیک در آمریکا در سال 2004 میلادی به تصویب رسید اما سال ‌هاست که در اروپا این روش به جای اتصال مهره ‌ها توسط پیچ فلزی استفاده می ‌شود.

5- تشک‌ های جدید

مطالعه ‌ای در سال 2006 میلادی نشان داد که تشک‌ های کهنه یک علت عمده برای شروع کمردرد محسوب می ‌شود. این مطالعه توسط محققی به نام دکتر جاکوبسون روی 59 زن و مرد آمریکایی انجام شد. در پایان همه این 59 نفر که مبتلا به کمردرد بودند فقط چهار هفته پس از تعویض تشکی که روی آن می ‌خوابیدند، بهبود پیدا کردند. جالب اینجا است که هیچ دارو یا روش خاصی هم به‌عنوان درمان جانبی در اختیار آن ها قرار نگرفت. البته تشک طبی، تکنولوژی جدیدی محسوب نمی ‌شود اما آگاهی از این که استفاده از تشک‌ های کهنه چقدر به ضرر بدن تمام می ‌‌شود، نکته قابل ‌تاملی است.

منبع: ریدرزدایجست

ترجمه: دکتر ریحانه مرتضی ‌زاده

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

گودی بیش از حد کمر

با کمردرد چه باید کرد؟

نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد

ارزان‌ترین نسخه کمردرد

درمان دیسک کمر

تأثیر تشك های سفت در افزایش كمردرد

جلوگیری از كمردرد در رانندگان

كمردرد، بیماری نیست!

شروع كمردرد از30 سالگی

با كمر درد چه كنیم؟

135 درجه را فراموش نکنید

تاثیر تغذیه بر کمردرد

پارگی دیسک کمر

كمردرد و كمبود ویتامین

اثر طب سوزنی در درمان كمردرد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.