تبیان، دستیار زندگی
دنیای ماشینی امروز فرصت‌ها را از افراد گرفته، اما این بدان معنی نیست كه چون وقت نداریم، ورزش نكنیم. پشت میزنشینی و مخصوصا كار طولانی با رایانه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش های پشت میز كامپیوتر

دنیای ماشینی امروز فرصت‌ها را از افراد گرفته، اما این بدان معنی نیست كه چون وقت نداریم، ورزش نكنیم. پشت میزنشینی و مخصوصا كار طولانی با رایانه، از جمله مشاغلی است كه این روزها خیلی‌ها درگیر آن هستند. ازاین‌رو خواستیم تمرینات ورزشی حین كار طولانی پشت میز و مخصوصا هنگام فعالیت با رایانه را بیان كنیم.

فراموش نكنید برای اجرای این حركات نه لباس ورزشی لازم است و نه گرم كردن بدن؛ بنابراین در هر جایی می‌‌توانید این تمرینات را انجام دهید.

مرحله های 1و2و3

حركت اول :

حركت اول را مطابق شكل می‌بینید. در این حركت، كمر را به حالت قائم در‌آورید. حال دست‌ها را از پشت گره كنید. سپس با حركت فنری هر دو دست سعی كنید كشش متعادلی را در عضلات پشت بازو و ساعد خود پدید آورید. این حركت را 10 مرتبه و در 3 ست(مرحله) متوالی با فواصل یك دقیقه انجام دهید.

حركت دوم :

این حركت هم مطابق شكل تقریبا شبیه حركت قبلی است، با این تفاوت كه این حركت را می‌بایست از بالا اجرا كرد. در این حركت، عضلات زیر بغل و قسمت پشتی عضله دلتوئید بسیار درگیر می‌شود كه در رفع خستگی دست‌ها بسیار مفید است. این حركت نیز می‌بایست به شكل فنری10 مرتبه و در 3 ست با فاصله یك دقیقه انجام شود.

حركت سوم :

این حركت دقیقا برای تقویت عضله زیر بغل است و می‌بایست با دقت انجام گیرد. برای انجام این حركت باید بلند شوید و پاها را به عرض شانه باز كنید. حال مطابق شكل، آرنج دست راست را با دست چپ بگیرید و مطابق شكل، حركت كششی را انجام دهید. یك بار دیگر هم، حركت را برای دست چپ اجرا كنید.

سعی کنید حركت به آرامی و مطابق توانایی شما انجام شود. این حركت را 10 مرتبه و در 3 ست با فاصله یك دقیقه برای هر دست انجام دهید.

مرحله های 4و5و6

حركت چهارم ‌:

این حركت برای تقویت عضلات شانه است و به سرعت خستگی این عضلات را می‌گیرد. برای انجام این حركت در حالی كه نشسته‌اید (یا ایستاده اید)‌، شانه‌های خود را به آرامی بالا بیاورید و آرام به حالت قبلی برگردانید. این حركت را 15 مرتبه و در 3 ست به فاصله یك دقیقه اجرا كنید.

حركت پنجم ‌:

روی صندلی بنشینید. دست راست را مطابق شكل بدون آن كه از مفصل آرنج خم شود، بلند كنید و به حالت كشیده درآورید. سعی كنید تمامی عضلات ناحیه پشت ساعد، پشت بازو و زیر بغل شما كشیده شود. این حركت را 15 مرتبه در 3 ست و به فاصله یك دقیقه انجام دهید.

حركت ششم ‌:

این حركت در رفع خستگی انگشتان و مچ دست بسیار موثر است. مطابق شكل كف دست‌ها را به هم بچسبانید و حركت چرخشی دست را از مفصل مچ دست انجام دهید. این حركت را 15 مرتبه و در 3 ست با فاصله یك دقیقه انجام دهید.

سعی كنید هنگام انجام این حركت بایستید، یا به حالت صحیح و اصولی پشت میز خود قرار بگیرید. آنچه در اجرای همه این حركات ارزش دارد، پرهیز از هر نوع شتاب زدگی است، زیرا اگرچه این حركات سبب رفع خستگی فرد می‌شود، ولی اگر به سرعت انجام شود، می‌تواند باعث كشیدگی دردناك عضلات شود.

آرش تاج – جام جم

*مطالب مرتبط:

دردهای ناشی از کار با کامپیوتر

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

مچ درد هنگام کار با موس

شیوه صحیح نشستن پشت میز

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

بی‌ تحركی پرهزینه

حرکات ورزشی پشت میز کار

135 درجه را فراموش نکنید

ورزش‌هایی برای درد زانو

ارزان‌ترین نسخه کمردرد

مچ ‌درد ناشی از کار

از زندگی ماشینی خسته شده‌اید؟

با پیشگیری ، خود را در برابر کمردرد ایمن کنید

نقش ورزش در سلامت جسم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.