تبیان، دستیار زندگی
زندگی یعنی حركت. مهم ترین ركن یك زندگی سالم تحرك، ورزش اصولی و مصرف انرژی است. سه ركن اصلی یك بدن توانا، افزایش توانایی سوخت و ساز بدن (مصرف اكسیژن)، بهبود قدرت عضلات و توسعه انعطاف‌پذیری بدن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیوه کاهش قولنج مفاصل

مفاصل دست

زندگی یعنی حركت. مهم ترین ركن یك زندگی سالم تحرك، ورزش اصولی و مصرف انرژی است.

سه ركن اصلی یك بدن توانا، افزایش توانایی سوخت و ساز بدن (مصرف اكسیژن)، بهبود قدرت عضلات و توسعه انعطاف‌پذیری بدن است.

هر سه عامل فوق در كاهش تشكیل حباب ها تأثیرگذار است. ولی مهم ترین فاكتور مؤثر افزایش انعطاف‌پذیری بدن است.

انجام روزانه حداقل چند ورزش انعطاف‌پذیری و كششی در انتهای دامنه حركتی باعث كاهش تشكیل حباب ها خواهد شد.

ما به تمرینات كششی و حركت به سوی تمرینات با حداكثر دامنه ی مجاز در حین ورزش و در تمام مفاصل نیازمندیم، چرا كه در غیر این صورت در حین انجام زندگی روزمره به اجبار بدن را به سمت دامنه حركتی خواهیم برد و به مفصل صدمه خواهیم زد.

خیلی از اوقات اغلب افراد اذعان می‌دارند كه ما هر روز در طی فعالیت های شغلی این حركات را انجام می‌دهیم، پس چه لزومی به انجام این ورزش‌هاست؟

چرا ورزش در دامنه حركتی به مفصل صدمه نمی‌زند، ولی كار در دامنه انتهایی باعث بروز صدمات مختلفی خواهد شد؟

اصولاً ما در ورزش تمرین می‌كنیم و در كار امتحان می‌دهیم. ورزش اصولی شرایطی دارد كه در صورت رعایت آن شرایط، با خود فواید متعددی را به دنبال دارد.

در مرحله ی ابتدایی ورزش (گرم كردن)، مفاصل و عضلات پرخون می‌شوند، انعطاف‌پذیری اشان بالا می‌رود، قدرت تحمل فشارهای ورزش را پیدا می‌كنند و هزاران فایده ی دیگر كه از بروز هرگونه صدمه ناخواسته پیشگیری می‌كند. در حالی كه در حین كار ما این شرایط اولیه را برای اندام ها ایجاد نمی کنیم و با اعمال فشارهای مختلف، به این اندام ها صدمه خواهیم زد.

در مورد تشكیل گازهای داخل مفصل و قولنج مفاصل هم، این‌چنین بحثی صادق است.

در صورتی كه فرد مفاصل خود را در طی ورزش های روزمره در دامنه انتهایی تمرین دهد، تشكیل گازها به حداقل خواهد رسید و مفاصل دیگر مشكل قولنج پیدا نخواهند كرد و شما هم نیازی به رفع قولنج نخواهید داشت. بعد از ورزش، اگر هم احیاناً به مفصل فشار آورید و قولنج آن را رفع نمایید به مفصل فشاری نخواهد آمد. چون مفاصل خود را قبلاً و در طی ورزش ها توانمند نموده‌اید. هرچند كه به لحاظ رفع وابستگی روحیه توصیه می‌شود كه باز هم از رفع قولنج پرهیز كنید.

یكی از روش های ورزش درمانی كه  در جهت بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل و اندام ها، در كوتاه ترین زمان به شما كمك می‌كند تا به وضعیت مناسبی برسید، در ذیل آورده شده است.

تمرینات مناسب و اصولی

این تمرینات را می‌توان به صورت ایستاده و همچنین هنگام نشستن انجام داد. اگر این تمرینات را به صورت روزانه انجام دهید كمتر از 10 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت.

انجام دادن یك یا دو بار از آنها در مدت بسیار كوتاه 10 تا 20 ثانیه (به صورت حركات خلاصه شده حین كار) می‌تواند باعث ایجاد یك تغییر روش بسیار مفید در كار كردن شما شود و تأثیر بسیار مهمی در كاهش حباب‌ها و قولنج‌ كردن مفاصل داشته باشد.

این تمرینات در ابتدا قابلیت انعطاف‌ اندام را افزایش می‌دهند و سپس تحریك‌پذیری مفاصل و ریلكس بودن را بالا می‌برند. می‌توان این حركت‌ها را به صورت گروه‌های كوچك در محل كار انجام داد.

اگر این تمرین‌ها را هر روز و به صورت دوره‌ای انجام دهید، شما بیشترین سود را خواهید برد.

چهار نوع ورزش‌ پایه

ورزش‌های كششی :

این ورزش ها باید یكی از تمرینات روزانه باشد. كشش‌های ملایم به همراه یك برنامه منظم، تحرك بهتری را برایتان فراهم خواهد كرد و كمك شایانی به كاهش گرفتگی و درد عضلات و كاهش قولنج خواهد نمود.

ورزش‌های تقویتی :

ورزش‌های تقویتی عضلات را پرورش می‌دهد. شاید شما نخواهید برای پرورش اندامتان كار كنید. اما درمان خستگی و ضعف عضلانی، مستقیماً به انجام ورزش‌های تقویت عضلات مربوط است و عضلات ضعیف مستعد آسیب بیشتری هستند. برای زندگی در جامعه امروز شما به عضلات قوی تری نیاز دارید.

ورزش‌های ایروبیك (هوازی) :

ورزش‌های هوازی تنظیم كننده بسیار خوبی برای قلب و ریه هستند، مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه‌ سواری و شنا كه پس از انجام یك دوره، حجم تنفس و بازده قلب را افزایش می‌دهند. انجام این ورزش‌ها سه بار در هفته و به مدت 20 تا 30 دقیقه استاندارد مناسبی است.

ورزش‌های آرام‌ بخش (Relaxation) :

ورزش‌های آرام‌ بخش برای كاهش استرس و فشارهای عصبی روزانه طراحی شده‌اند. به‌وسیله این تمرینات، فشارها و بحران‌های زندگی روزانه تأثیر كمتری روی اعصاب خواهند گذاشت. این حركات همچنین برای افرادی كه در مدت طولانی با یك وضعیت ثابت كار می‌كنند، مؤثر است.

اصول ورزش برای کاهش قولنج

شروع سبک و آرام:

در ابتدا، برنامه را سبك شروع كنید. اگر شما قبلاً چنین تمریناتی را انجام نداده‌اید، باید با حركات سبك شروع كنید. اگر به صورت گروهی این كار را انجام می‌دهید لازم نیست همه تمرینات را در ابتدا انجام دهید.

افزایش تدریجی:

بعد از چند هفته قادر خواهید بود ورزش‌های بیشتری را انجام دهید و انعطاف‌پذیری بدن شما بیشتر خواهد شد. بعد از چند هفته منتظر كاهش روند قولنج‌ها باشید. البته تأثیرات روحی و روانی آن را نیز فراموش نكنید.

انجام با قاعده و منظم حركات:

بعضی از حركات نیازمند تكرار روزانه هستند. اگر نمی‌توانید همه برنامه را انجام دهید، تعدادی از آن را در طی روز انجام دهید؛ حتی اگر در محل كار خود حاضر نشدید.

كمی ناراحتی در ابتدای انجام این حركات طبیعی است، ولی این ورزش‌ها دردناك نخواهد بود. شما باید به‌طور قطع احساس كشش و كار عضلانی را داشته باشید.

درد و ناراحتی بعد از انجام این حركات می‌تواند به معنی انجام بیش از حد تمرینات باشد. لزوماً این درد به این معنی نخواهد بود كه این حركات برای شما مناسب نیستند. اگر مشكوك شدید بهتر است با یك فیزیوتراپیست متخصص ورزش، مشورت كنید.

دكتر رضا قلمقاش

* مطالب مرتبط :

انگشت‌هایت را نشكن!

مضرات رفع قولنج

چه کنیم که مبتلا به درد گردن و عوارض سخت ناشی از آن نشویم ؟

مراقبت از زانوها

شیوه صحیح نشستن پشت میز

قوز كمر و طرق مقابله با آن 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.