تبیان، دستیار زندگی
در بزرگسالان نیز کاهش تماشای تلویزیون از ۴ ساعت در روز به یک ساعت ۸ درصد خطر بیماری‌ های قلبی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تماشای تلویزیون و تشدید خطر بیماری‌های قلبی

تماشای تلویزیون

در بزرگسالان نیز کاهش تماشای تلویزیون از 4 ساعت در روز به یک ساعت 8 درصد خطر بیماری‌ های قلبی را کاهش می دهد.

پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات نشان می دهد:  هر ساعت تماشای تلویزیون در یک روز خطر مرگ بر اثر بیماری ‌های قلبی را افزایش می ‌دهد. اگر 4 ساعت تماشای تلویزیون در روز به یک ساعت تقلیل پیدا کند، می ‌توان از 8 درصد از بیماری‌ های قلبی پیشگیری کرد.

با افزایش تعداد کانال های ماهواره ای و همه گیر شدن استفاده در نقاط مختلف جهان، محققان متوجه شدند که به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون در روز خطر مرگ بر اثر بیماری‌ های قلبی تا 7درصد افزایش پیدا می‌ کند.

وجود رابطه بین این دو مورد حتی بعد از زمانی که دانشمندان فاکتورهای دیگری مانند کم‌ تحرکی، چاقی، رژیم غذایی و سیگار کشیدن را نیز لحاظ کردند به قوت خود باقی ماند.

این نشان می ‌دهد که تماشای تلویزیون به طور مستقل به بیماری‌های قلبی مربوط است.

این تحقیقات توسط شورای تحقیقات پزشکی و با مطالعه روی بیش از 13هزار نفر زن و مرد میانسال انجام شده است.

در طول 10سال مطالعه 373نفر از مجموع 13هزار و 197نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی جان خود را از دست دادند که برابر با مرگ یک نفر در هر 35نفر می‌شود.

دانشمندان متوجه شدند در صورتی که تماشای تلویزیون در این افراد از میانگین 4ساعت به یک ساعت تقلیل پیدا می‌کرد می‌توانستند از مرگ 30نفر از این تعداد پیشگیری کنند.

دکتر کاترین ویجندال یکی از شرکت کنندگان در این تحقیق در این باره گفت: بدن ما برای نشستن به مدت زمان طولانی طراحی نشده است و ما باید نسبت به این موضوع هوشیار باشیم. بنابراین باید بدانید که تماشای چندین ساعت مسابقات فوتبال روبه روی تلویزیون خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

ما باید مطالعات دیگری نیز انجام دهیم تا دیگر فعالیت‌ های ساکن مانند نشستن در پشت کامپیوتر یا رانندگی کردن را نیز بررسی کنیم. اما در مرحله اول ما تحقیقات خود را روی تلویزیون متمرکز کردیم، چرا که این موضوع بسیار در بین مردم جامعه گسترده است.

دیدن بیش از حد تلویزیون و آسیب رساندن به کودکان

پژوهشگران می‌ گویند اگر تنها راه محدود کردن زمانی که کودک در جلوی صفحه تلویزیون صرف می ‌کند، پنهان کردن کنترل راه دور تلویزیون و کنسول کنترل ‌کننده بازی کامپیوتری باشد، باید این کار را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که نتایج آن در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، نشان داد کودکانی که هر روز ساعت ‌ها به تماشای تلویزیون یا بازی ‌های کامپیوتری می‌ گذرانند، با احتمال بیشتری نسبت به کودکانی که این قدر جلوی صفحه تلویزیون نیستند، دچار مشکلات روانشناختی مانند مشکلات ارتباط با همسالان، مشکلات عاطفی،‌ بیش ‌فعالی یا اختلالات رفتاری می ‌شوند و به گفته این پژوهشگران از دانشگاه بریستول در انگلیس، بر خلاف یافته‌ های بررسی‌ های پیشین، تاثیر منفی زمان گذرانده شده جلوی صفحه تلویزیون با افزایش دادن میزان فعالیت جسمی برطرف نمی ‌شود.

این پژوهشگران از 1013 کودک در سنین بین 10 تا 11 خواستند تا میانگین ساعات روزانه ‌ای که صرف تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر می ‌کنند،‌ گزارش دهند.

پاسخ‌ ها از صفر تا پنج ساعت در روز متغیر بود.

این کودکان همچنین یک پرسشنامه 25 نمره ‌ای را برای ارزیابی وضعیت روانشناختی ‌شان پر کردند، و زمانی را که صرف فعالیت بدنی متوسط تا شدید کرده بودند نیز با استفاده از وسیله ‌ای به نام شتاب‌ سنج (که هفت روز دور مچ بسته شده شده بود) اندازه‌ گیری شد.

پژوهشگران دریافتند حتی کودکانی که از لحاظ جسمی فعال هستند، در صورتی که بیش از دو ساعت در روز را در جلوی صفحه تلویزیونی بگذرانند، در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکلات روانی هستند، بنابراین مقصر اصلی خود تماشای صفحه تلویزیونی بود، نه کم‌ تحرکی.

بررسی ‌های قبلی نشان داده ‌بودند که در حالی که گذراندن زمان بیشتر در مقابل صفحه تلویزیونی به کاهش بیشتر شادمانی و سلامت روانی می ‌انجامد، فعالیت جسمی وضعیت روانی را بهبود می ‌بخشد.

این نتایج پژوهشگران را به این عقیده رسانده بود که بالا بردن میزان فعالیت جسمی می‌ تواند اثر منفی تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر را خنثی کند.

به گفته این پژوهشگران بسیاری از والدین و کودکان فکر می ‌کنند، گذران وقت زیاد در مقابل کامپیوتر یا تلویزیون در صورتی که بخشی از یک "سبک زندگی متعادل" باشد، اشکالی ندارد.

این پژوهشگران می ‌گوید: " آن ها استفاده بیش از حد از رسانه ‌های الکترونیکی ی را در صورتی که کودک از لحاظ جسمی فعال باشد، نگران ‌کننده نمی‌ شمارند."

اما یافته‌ های این بررسی جدید بیانگر آن است که این عقیده ممکن است درست نباشد، و پژوهشگران به والدین توصیه می‌ کنند که میزان کاربرد کامپیوتر و تماشای تلویزیون به وسیله کودکان ‌شان را محدود کنند تا سلامت و رفاه آن ها تضمین شود.

گردآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

 منابع:

سایت پزشکان بدون مرز

همشهری


اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

سختی عروق در نوجوانان چاق

تنگی رگ‌های قلب

قلب تان را دریابید

مواقعی که قلب در خطر است

ارزیابی خطر بیماری قلبی

مراقب قلب خود باشید

تلویزیون نباشد، بهتر غذا می‌خوریم

تلویزیون، دیابت را بدتر می کند

تلویزیون هایتان را خاموش كنید بچه هایتان را روشن!

تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چه ضرری دارد؟

رابطه کودک دیابتی و تلویزیون

تلویزیون سه بُعدی؛ دشمن سلامتی

کودک و تلویزیون

درازکش تلویزیون نبینید، مطالعه هم نکنید

تلویزیون ، مفید یا مضر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.