تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص بیماری‌ های قلب و عروق با بیان این که عواملی چون استرس، هیجان و کم خوابی در تپش قلب موثر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره ی تپش قلب

تپش قلب

یک متخصص بیماری‌ های قلب و عروق با بیان این که عواملی چون استرس، هیجان و کم خوابی در تپش قلب موثر است، گفت: احساس آگاهی از ضربان قلب را تپش قلب می ‌گویند، زیرا افراد در مواقع عادی از تپش قلب خود ناآگاه هستند و این تپش قلب به صورت تپیدن و لرزیدن ظاهر می ‌شود.

دکتر منوچهر قارونی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: هرگاه فرد ضربان قلب خود را احساس می‌ کند لازم است به پزشک مراجعه کند، زیرا در مواردی که این تپش قلب ناشی از بیماری ‌های قلبی همچون افتادگی دریچه پرولاپس و یا فشار خون باشد، نگران کننده است. در غیر این صورت در سایر موارد که ناشی از استرس یا رژیم غذایی خاصی باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پراکندگی این بیماری افزود: تپش قلب در زنان شایع ‌تر است، اما درمان ‌های دارویی آن ربطی به سن و جنس ندارد و در همه افراد بسته به علت و ریشه تپش قلب یکسان است.

دکتر قارونی ادامه داد: مصرف برخی مواد غذایی چون چای و قهوه، سیگار و نوشابه های گازدار باعث تپش قلب می ‌شوند که در چنین مواردی رعایت یک رژیم غذایی خاص به افراد توصیه می‌ شود.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: غذاهای نفاخ، سبزیجات و میوه ‌های خام ممکن است باعث بروز تپش قلب در افراد شود.

احساس آگاهی از ضربان قلب را تپش قلب می ‌گویند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش‌ های تشخیصی این بیماری گفت: کسی که دچار تپش قلب می ‌شود باید به پزشک مراجعه کند.

پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار گرفته می ‌شود که تا حد زیادی می ‌تواند علت تپش قلب را مشخص کند.

گاهی نیز انجام آزمایش هایی برای تشخیص برخی بیماری های زمینه ‌ای لازم است.

در نهایت اگر علت تپش قلب مشخص نشود، دستگاهی به نام هولترمونیتور یا نوار قلب متحرک به فرد متصل می ‌شود تا اگر در طول 24 ساعت فرد دچار تپش قلب شد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شود و نوع آریتمی قلب فرد مشخص شود.

علاوه بر هولتر مونیتور، می‌ توان از تست ورزش استفاده کرد تا پزشک و بیمار اطمینان حاصل کنند که فعالیت شدید، عامل به وجود آورنده ی آریتمی خطرناک نیست.

دکتر قارونی در پایان خاطر نشان کرد: اصول درمان تپش قلب بر حذف عامل به وجود آورنده(دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماری های همراه(پُرکاری تیروئید ، افت قند خون ، علائم یائسگی و اضطراب) استوار است که در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، پرهیز از استرس ها و هیجانات و انجام ندادن فعالیت های ورزشی نامتناسب، تپش قلب فرد بهبود می ‌یابد.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

چگونه تپش قلبتان را كاهش دهید؟

مشکل تپش قلب

مواقعی که قلب در خطر است

مراقب قلب خود باشید

گرما برای قلب مضر است

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.