تبیان، دستیار زندگی
کنترل فشار خون، کنترل چربی ‌خون و کلسترول، مراجعه مرتب به پزشک متخصص قلب برای جلوگیری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماران قلبی، مراقب افسردگی باشند

افسردگی در بیماران قلبی

کنترل فشار خون ، کنترل چربی‌ خون و کلسترول، مراجعه مرتب به پزشک متخصص قلب برای جلوگیری از سکته‌های قلبی ، اینها همه جزو برنامه‌های روتین بیماران قلبی است، اما انجمن بیماری‌های قلبی آمریکا یک دستورالعمل جدید هم برای توصیه به این بیماران ارایه کرده است: «بیماران قلبی باید به‌طور مرتب از نظر وجود علایم افسردگی مورد بررسی قرار بگیرند.»

طبق مقاله نوشته شده در مجله «گردش خون»، احتمال ابتلا به افسردگی در بیماران قلبی حداقل سه برابر افراد عادی است. به گفته نویسنده این مقاله، پزشکان متخصص قلب می‌گویند که آنها به نیمی از بیماران‌شان داروهای ضد افسردگی هم می‌دهند و احتمال اینکه در بقیه بیماران هم علایم افسردگی دیده شود، وجود دارد، اما ممکن است پزشکان به این علایم توجه نکنند.

غربالگری این بیماران می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و همچنین نتایج درمان این بیماران را بهبود بخشد. بیماران قلبی مبتلا به افسردگی احتمال دارد مصرف داروهای قلبی‌ را فراموش کنند، یا خودشان آنها را نخورند.

رژیم غذایی و ورزش‌های مفید برای قلب هم جزو اولین چیزهایی هستند که تحت تاثیر افسردگی آسیب می‌بینند.

به غیر از متخصصان قلب، بقیه کادر پزشکی مثل پرستاران و پزشکان خانواده هم باید نسبت به کنترل علایم افسردگی در این بیماران هوشیار باشند.

دو سئوال اساسی

طبق دستورالعمل انجمن بیماری‌های قلبی آمریکا پزشکان در هر ویزیت باید حداقل دو سئوال اساسی را از این بیماران بپرسند: «آیا شما در دو هفته ی گذشته احساس بی‌انگیزگی یا احساس عدم لذت یا اشتیاق برای انجام کارهای مختلف را داشته‌اید یا نه؟ آیا در دو هفته ی گذشته احساس بی‌انرژی بودن، ناامید بودن یا بی‌فایدگی کرده‌اید؟»

پاسخ بیمار به این دو سوال می‌تواند مرحله بعدی درمان وی را مشخص کند. اگر پاسخ وی به این سوالات مثبت باشد، می‌تواند به پزشک این هشدار را دهد که بیمار زمینه‌های بروز افسردگی را دارد. در صورت افسردگی بیمار، وی حتما باید به یک روان‌پزشک ارجاع داده شود تا درمان‌ اصولی این بیماری توسط متخصص انجام بگیرد، اما در صورت خفیف بودن علایم افسردگی، پزشک متخصص قلب خود می‌تواند یک داروی ضدافسردگی یا انجام ورزش را به وی توصیه کند. مراجعه به روانکاو و انجام مرتب ورزش‌ در بهبود افسردگی نقش مهمی دارند.

مرد مبتلا به افسردگی

اما به غیر از این ها، چیزی که در این دستورالعمل بیشتر از همه روی آن تاکید شده بود، غربالگری منظم این بیماری است، یعنی بیمار باید در هر بار ویزیت، از نظر افسردگی نیز بررسی شود و منفی بودن بررسی‌ها در یک ویزیت، نباید احتمال به وجود آمدن افسردگی تا مراجعه بعدی را از ذهن دور کند.

دکتر ریبا، رییس سابق انجمن بیماری‌های آمریکا می‌گوید: «هدف ما از ارایه این دستورالعمل‌ این است که ببینیم بیمار در گذر زمان دچار چه تغییراتی می‌شود.»

از نظر وی غربالگری به تنهایی هم کافی نیست و این بیماران باید به‌طور دقیق و توسط یک روان‌پزشک مورد بررسی قرار بگیرند. این در حالی است که بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی، حتی روند درمان بیماری قلبی‌شان را رها می‌کنند، چه برسد به آنکه به پزشک جدید مراجعه کنند.

خانم باربارا فورمن که 62 سال سن دارد و پنج سال قبل، عمل بای‌پس قلبی انجام داده است، می‌گوید: "بعد از این جراحی دچار افسردگی شدم و اکثر اوقات روز را در خانه و روی یک صندلی می نشستم و گاهی نیز بدون دلیل گریه می‌کردم. هر از گاهی هم که از خانه بیرون می‌رفتم، حتی برای یک پیاده‌روی ساده هم دچار تنگی نفس می‌شدم. به همین دلیل هیچ کاری انجام نمی‌دادم، اما همیشه از این ناراحت بودم که چرا باید بعد از بیماری قلبی، این‌طور خانه نشین شوم و وضع زندگی ا‌م سخت شود."

چند ماه بعد از این اتفاقات، باربارا از طریق یک گروه خیریه کمک به بیماران قلبی که با انجمن بیماران قلبی آمریکا ارتباط داشتند، متوجه این موضوع شد که ممکن است وی دچار افسردگی شده باشد. آنها برای وی توضیح دادند که افسردگی در بین این بیماران بسیار شایع است. پزشک خانوادگی وی هم، او را به یک روان‌پزشک ارجاع داد، اگر چه اوایل وی چندان راغب به درمان نبود، اما مصرف قرص‌های ضد افسردگی را شروع کرد.

حالا باربارا، زندگی عادی خود را به دست آورده است، ورزش می‌کند و به آن انجمن خیریه هم کمک می‌کند و به گفته خودش بهبودی‌اش را می‌توان حتی از ظاهرش فهمید.

ترجمه: دکتر سید احسان بیکایی

منبع: آسوشیتدپرس

*مطالب مرتبط:

برخورد با اولین سکته قلبی

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

ارزیابی خطر بیماری قلبی

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

درمان دارویی در بیماران قلبی

تهدید سلامت قلب در زنان

ارتباط قلب و رگ های خونی

با قلب خود مهربان باشیم! (قسمت اول) ، (قسمت دوم) ، (قسمت سوم)

به چه کسی افسرده می گویند؟

چگونه می توان به شخص افسرده كمك كرد؟

7 روش برای كاهش افسردگی و تجدید شادابی

عوامل مؤثر در بروز افسردگی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.