تبیان، دستیار زندگی
استفاده از لنزهای رنگی بدون تایید چشم پزشک ، موجب زخم قرنیه و بیماری های چشمی می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لنزهای رنگی غیراستاندارد مضرند


لنزهای رنگی غیر استاندارد باعث بروز زخم قرنیه و عفونت و قرمزی چشم می شوند. لذا همیشه از جاهای معتبر خریداری و تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنید.


احمد عامری ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:

«استفاده از لنزهای رنگی بدون تایید چشم پزشک ، موجب زخم قرنیه و بیماری های چشمی می شود.

در حال حاضر در بسیاری از آرایشگاه ها از لنزهای رنگی استفاده می شود که این کار می تواند میکروب ها را از طریق لنز به فرد دیگری منتقل کند و بیماری های چشمی را به دنبال داشته باشد.

گذاشتن لنز در چشم

هر چشمی، شرایط لنز گذاری را ندارد و چشم پزشک باید صلاحیت چشم فرد را برای لنز گذاری بررسی کند که در صورت تایید،‌ فرد می تواند از لنزهای زیبایی استفاده نماید.

مهم ترین عارضه ی استفاده از لنزهای رنگی، ایجاد زخم قرنیه چشم است. در بیشتر موارد هم بهداشتی نبودن محیط نگهداری، آگاهی نداشتن از روش های استفاده و آماده نبودن چشم برای لنزگذاری، موجب بروز عفونت های حاد چشمی می شود.

افراد به هنگام بیرون آوردن لنز باید بلافاصله آن را با سرم های مخصوص شستشو دهند. برای شستشوی لنز و همچنین گذاشتن آن در چشم، باید ابتدا دست ها را با آب و صابون شست. برای این کار ناخن ها نباید بلند باشند، زیرا باعث خراشیدگی سطح لنز می شوند که قابل مشاهده نبوده و موجب تجمع میکروب در آن می شود.

برای شستشوی لنز ، باید آن را در کف دست قرار داد و روی آن سرم و یا محلول مخصوص شستشو ریخت و با انگشت به آرامی مالید تا آلودگی های لنز برطرف شود.

افراد در هنگام خرید لنزهای رنگی، باید به تاییدیه وزارت بهداشت توجه داشته باشند و از خرید مارک های متفرقه و غیر استاندارد خودداری کنند.»

لنزهای رنگی را از آرایشگران نخرید

دکتر محمدرضا مشکوه، متخصص چشم و فلوشیپ قرنیه تاکید کرد:

«کسانی که علاقه‌مند به استفاده از لنز به جای عینک هستند بهتر است بیرون از منزل از لنز و در منزل از عینک استفاده کنند.

استفاده از لنز بهتر است برای سنین زیر 18 سال تجویز نشود، چون در سنین پایین به علت عدم رعایت بهداشت، عوارض جبران ناپذیری دارد.

بهتر است افراد در هوای آلوده، گرد و غبار، محیط‌های بسته و خشک کمتر از لنز استفاده کنند.

به افراد توصیه می‌شود که هنگام خواب حتما لنز را از چشم خود خارج کنند، چون احتمال درآمدن آن هنگام خواب وجود دارد و یا ممکن است به چشم آسیب برساند.

افرد باید در حمام و استخر نیز لنز را بیرون آورند، چون ممکن است از چشم خارج شود و از آنجایی که بی‌رنگ است، گم شود.

چنانچه لنز به طور ناگهانی از چشم خارج شود و روی زمین بیفتد، جهت استفاده مجدد باید آن را ضدعفونی کرد و سپس آن را داخل چشم قرار داد

بیماران باید لنزها را در هنگام شب در داخل محلول‌های ضدعفونی کننده قرار دهند تا بعد از چهار تا پنج ساعت به خوبی ضدعفونی شود و در هنگام صبح پس از خارج کردن از محلول، با سرم فیزیولوژی بشویند و سپس داخل چشم قرار دهند.

ظرف نگهداری لنز باید هر دو ماه یک بار تعویض شود، چون جرم می گیرد و چنانچه لنز فقط در سرم نگهداری شود، به علت آمیب ممکن است زخم قرنیه از نوع زخم آمیبی ایجاد شود و آسیب های جدی به چشم وارد کند.

انواع لنزها باید حتما تحت نظر چشم پزشک استفاده شوند. افراد نباید لنزهای رنگی را از آرایشگران خریداری یا تهیه کنند، چون برخی از این لنزها قبلا در چشم افراد دیگری قرار گرفته اند که کاملا غیربهداشتی است.»

عفونت‌های چشمی نتیجه استفاده مشترک از لنزهای رنگی

لنزهای رنگی چشم

افسانه هراتی‌زاده کارشناس بینایی‌سنجی گفت:

«گاهی اوقات مشاهده می‌شود بعد از استفاده ی یک نفر از لنز رنگی که در برخی آرایشگاه‌ها کرایه داده می‌شود، همان لنز در اختیار فرد دیگری قرار می‌گیرد که این مساله می‌تواند باعث بروز عفونت‌های چشمی گردد.

عفونت و قرمزی چشم ، شایع‌ترین عارضه ی استفاده از لنزهای رنگی غیر استاندارد هستند.

عدم رعایت نکات بهداشتی در هنگام استفاده از لنزها می‌تواند با عوارض خطرناکی همچون انتقال انواع عفونت‌ها همراه شود.

متخصصان چشم معتقدند لنزهای رنگی ممکن است برای برخی افراد که زمینه بیماری‌های آلرژیک دارند، مضر باشند. لذا می‌بایست قبل از استفاده با متخصص چشم یا اپتومتریست مشورت کرد.

لنز رنگی باید متناسب با اندازه قرنیه چشم فرد باشد. اگر لنز کوچک تر از قرنیه چشم باشد، قرنیه را دچار کمبود اکسیژن کرده و در نتیجه ایجاد عوارض شدید می‌کند و در صورتی که بزرگ تر از قرنیه باشد، با بالا و پایین رفتن و حرکت چشم، قرنیه نازک می‌شود.

شیوع عوارض استفاده از لنزهای رنگی و مراجعات به کلینیک‌های تخصصی بینایی هنگام برگزاری مراسم های عروسی و جشن افزایش می‌یابد.»

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

ایرنا

ایسنا

مهر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.