تبیان، دستیار زندگی
خونی که از داخل وریدهای بزرگ نزدیک پوست دور چشم می‌گذرد باعث می‌شود، پوست این ناحیه سیاه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم


تیرگی دور چشم معمولا به بیماری جسمی خاصی مرتبط نیست، بلکه عوامل آناتومیکی با منشأ ارثی و ژنتیکی منجر به بروز تیرگی دور چشم می‌شود.


علت آن‌که در برخی افراد پوست دور چشم، تیره‌تر به نظر می‌رسد، این است که پلک‌های آنها پوست نازکی دارند و حاوی مقدار کمی بافت چربی هستند.

خونی که از داخل وریدهای بزرگ نزدیک پوست دور چشم می‌گذرد باعث می‌شود، پوست این ناحیه سیاه مایل به آبی به نظر برسد. البته عوامل زمینه‌ای از قبیل کم‌خونی، بیماری‌های تیروئیدی، برخی بیماری‌های هورمونی و حساسیت‌های پوستی نیز موجب به وجود آمدن سیاهی در اطراف چشم می‌شود.

عواملی همچون خستگی، بی‌خوابی، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و تغییرات هورمونی ماهیانه خانم ها نیز نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد. خستگی و رنگ پریدگی علت بروز تیرگی چشم موقتی است. همچنین تیرگی دور چشم در برخی خانم ها، در دوران قاعدگی و در پایان دوران بارداری تشدید می‌شود.

افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دور چشم است. سیاهی دور چشم با افزایش سن و به تدریج ظاهر می‌شود، زیرا در مرحله سالمندی تغییر رنگ در اغلب نقاط پوست بدن رخ می‌دهد که از آن جمله تغییر رنگ پوست پلک و دور چشم است که دائمی می‌شود.

سیاهی دور چشم درمان قطعی ندارد

سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی‌شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس برطرف کردن و پیشگیری کردن باعث از بین رفتن کامل سیاهی دور چشم نمی‌شود.

سیاهی دور چشم در اکثر افراد زمینه ژنتیکی دارد. برای این مشکل هیچ درمان قطعی وجود ندارد و فقط استفاده از داروها و اصلاح عادات رفتاری و کاربرد روش‌های درمانی از جمله کرم‌های آرایشی دور چشم، دم کرده بابونه و استراحت کافی می‌تواند در کمرنگ شدن آن موثر باشد.

به دلیل این‌که کرم‌های مذکور تغییرات را در گردش خون عروق پوست پلک به وجود می‌آورند، تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلک جلوگیری کرده و باعث کاهش سیاهی دور چشم می‌شوند، ولی آن را از بین نمی‌برند.

روش ‌هایی از قبیل استفاده از لیزر و لایه‌برداری‌های شیمیایی خفیف هم می‌تواند در کاهش سیاهی موثر باشد؛ ولی تاثیرات این روش ‌ها در افراد، متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی بوده و مورد توافق همه متخصصان نیست و می‌توان گفت این نوع درمان موقتی است.

10 فرمان برای کاهش تیرگی دور چشم

1- مخفی کنید. افراد جوان‌تر که با تیرگی دور چشم مواجه هستند، می‌توانند با کرم‌های پوشاننده ی استاندارد، آن را مخفی نمایند.

2- عینک بزنید. در افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، این تیرگی کمتر به نظر می‌آید.

3- خوب و به قدر کافی بخوابید. توجه داشته باشید که دومین علت شایع کبودی زیر چشم اختلالات خواب است.

4- صورت تان را با آب خنک بشویید.

5- از ماسک‌های طبیعی شبانه استفاده کنید. این ماسک‌ها، محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت شما ایجاد می‌کنند.

6- سیگار نکشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست.

7- مصرف نمک را کاهش دهید.

8- سبزی‌ و میوه تازه به خصوص سبزی‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج بخورید.

9- ویتامین C و آهن را به میزان کافی مصرف کنید.

10- ورزش را هیچگاه فراموش نکنید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

- جام جم آنلاین

- ایسنا - دکتر حبیب انصاری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

رفع سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم با کبد مرتبط است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.