تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب، درباره شرح بیماری آب مروارید ، عوامل ایجاد کننده و علائم آن برای شما مطالبی را بیان کردیم. حال راه درمان آن را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها راه درمان آب مروارید

جراحی آب مروارید

در قسمت اول این مطلب، درباره شرح بیماری آب مروارید ، عوامل ایجاد کننده و علائم آن برای شما مطالبی را بیان کردیم. حال راه درمان آن را برای شما خواهیم گفت.

آیا آب مروارید را می توان با مصرف دارویی خاص و به روش غیرجراحی درمان کرد؟

خیر. فعلا داروی خاصی برای از بین بردن کدورت عدسی داخل چشم در بیماری آب مروارید ساخته نشده است و تنها راه درمان، جراحی آب مروارید می باشد.

چه زمانی برای جراحی آب مروارید مناسب است و اصولا چه موقعی بیماران مبتلا به آب مروارید باید تحت عمل جراحی قرار گیرند؟

به طور کلی برای زمان عمل جراحی، نمی توان حد و مرز مشخصی را تعیین کرد.

مهم ترین عامل برای تعیین زمان عمل جراحی، شرایط اجتماعی و فرهنگی بیماران و میزان نیاز آنان به بینایی است، طوری که ممکن است یک بیمار با دید "هشت دهم" به دلیل داشتن شغلی مانند رانندگی، نیاز به عمل جراحی داشته باشد، ولی بیماری دیگر بنا به شرایط شغلی یا جسمی یا اجتماعی، حتی با دید "دو دهم" نیاز به عمل جراحی نداشته باشد و یا یک نوزاد مبتلا به آب مروارید نیاز به عمل جراحی فوری داشته باشد.

بنابراین انجام عمل جراحی، برای هر بیماری با توجه به شرایط او متفاوت است و پزشک با توجه به شرایط بیمار، پیشنهاد عمل جراحی را برای وی مطرح می کند.

آیا ممکن است آب مروارید به آب سیاه تبدیل شود؟

بله، در مواردی که به اصطلاح عموم آب مروارید خیلی رسیده باشد و تحت عمل جراحی قرار نگرفته باشد، ممکن است به آب سیاه یا گلوکوم تبدیل شود که در آن صورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای بیمار به دنبال داشته باشد.

بعضی از بیماران معتقدند که عمل جراحی را باید موقعی انجام دهند که چشم مبتلا، فاقد بینایی شده باشد و فقط تاریکی و روشنایی را درک کند. آیا این باور مردم از لحاظ علمی درست است؟

جراحی آب مروارید

خیر، درگذشته های خیلی دور، انجام عمل جراحی آب مروارید به دلیل وسایل و شرایط محیطی اتاق عمل با عوارض جدی و خطرناکی مواجه بود و چون این عوارض ممکن بود در درصد بالایی از بیماران منجر به کوری شود، در نتیجه تا موقعی که بیمار می توانست ببیند عمل جراحی را به تاخیر می انداختند. ولی در دهه های اخیر، با ابداع تکنیک های نو و اختراع وسایل جدید و لنزهای داخل چشمی، عوارض جراحی آب مروارید خیلی کمتر شده و تقریبا همه عوارض عمل را می توان درمان کرد.

لذا هر موقع بیمار دید غیرقابل قبول به دلیل آب مروارید داشته باشد، باید تحت عمل جراحی قرار گیرد، ولی آن چه اهمیت دارد و بیماران باید به آن توجه کنند این است که عمل جراحی را آن قدر به تاخیر نیندازند که به آب سیاه تبدیل شود.

روش های عمل جراحی آب مروارید کدام است؟

برای عمل جراحی آب مروارید، روش های مختلفی وجود دارد، ولی روش جدیدی که در اکثر کشورهای پیشرفته هم انجام می گیرد روش فیکوامولسیفیکاسیون (که اصطلاحا فیکو گفته می شود) می باشد که برای خارج کردن آب مروارید، حداکثر 3 تا 4 میلی متر از روی قرنیه بیمار خارج می گردد و سپس لنزهای مخصوصی را که خاصیت تا شدن دارند، وارد چشم کرده و در جای لنز طبیعی چشم یا آب مروارید قرار می دهند.

در این روش جراحی، معمولا بعد از عمل، بخیه ای زده نمی شود و در صورت نیاز، ممکن است یک یا دو بخیه به طور موقت زده شود.

این روش جراحی که یک تحول اساسی در چشم پزشکی محسوب می گردد، زمان ترمیم زخم را خیلی کوتاه کرده است و معمولا بیماران ظرف چند روز، بینایی خود را به دست می آورند.

آیا بعد از عمل جراحی آب مروارید ممکن است بیماران به استفاده از عینک نیاز داشته باشند؟

بله، در روش های قدیمی حتما نیاز به استفاده از عینک بود و معمولا نمره عینک حدود 10+ تا 12+ بود، ولی در روش های جدید ممکن است یک عینک با شماره 1+ یا 2+ برای دید نزدیک تجویز شود. ولی در کل بستگی به نظر جراح و بیمار دارد که آیا برای دور یا نزدیک عینک تجویز شود یا خیر. البته قبل از انجام عمل، باید درباره عینک تصمیم بگیرند.

این عینک ها برای دید "ده دهم" بیماران است، ولی خیلی از بیماران به عینک نیازی نخواهند داشت و با دیدی که عمل جراحی و لنز برای آنها فراهم کرده رضایت کامل را خواهند داشت.

دکتر محمد جعفر قایم پناه

جراح و متخصص بیماری های چشم- فوق تخصص پیوند قرنیه و لنزهای چشمی

*مطالب مرتبط:

کاتاراکت (آب مروارید) چیست؟

آب‌ مروارید

از چشم ها مراقبت كنیم

بیماری های مرتبط با تغذیه در دوران پیری

افراد در معرض خطر نابینایی و کم‌ بینایی

بیماری های چشم در پیری

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی (1) و (2)

اصلاح بینایی بدون لیزیک

عوامل موثر بر بینایی

اصلاح تنبلی چشم در کودکی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.