تبیان، دستیار زندگی
عضو انجمن متخصصان گوش، گلو و بینی ایران گفت: تحقیقات اخیر در ایران نشان می ‌دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیش تر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیرگوشی در ایران رو به گسترش است

پیر گوشی، کم شنوایی

عضو انجمن متخصصان گوش، گلو و بینی ایران گفت: تحقیقات اخیر در ایران نشان می ‌دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و در سنین کم تری اتفاق می ‌افتد و این در حالی است که میلیون‌ ها نفر از مردم به افت شنوایی‌ شان اهمیت نمی‌ دهند.

ابراهیم رزم‌ پا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: پیرگوشی یک افت شنوایی تدریجی است که با افزایش سن اتفاق می ‌افتد و در واقع یک نوع معمول از کم ‌شنوایی حسی عصبی است که منجر به اختلال شنوایی دائم می‌ شود و بیش تر مردم به وجود آن آگاه نیستند.

وی افزود: قرار گرفتن در معرض سر و صدا و صدای ناخواسته مثل صدای بوق خودروها یکی از دلایل پیرگوشی است و افرادی که سال ها در معرض سر و صدا قرار می ‌گیرند معمولاً دچار پیرگوشی می ‌شوند‌.

همچنین افزایش سن، بالا رفتن فشار خون، استرس زیاد، برخی داروها و حتی عوامل ارثی باعث ابتلا به این عارضه می ‌شوند.

این متخصص گوش‌ گلو و بینی ادامه داد:‌ دشواری در تشخیص اصوات به ویژه اصوات زیر مثل حرف (س)، مشکل شدن فهم مکالمات به خصوص وقتی سر و صدای زمینه‌ ای وجود دارد، افت شنوایی که معمولاً دوطرفه است و ممکن است با وزوز در یک یا دو گوش همراه باشد و سرگیجه از مهم ترین علائم پیرگوشی است.

ضمن این که افراد پیرگوش صدای مردها را بهتر از زنان می ‌شوند.

وی اضافه کرد: افراد مبتلا به پیرگوشی معمولاً عنوان می ‌کنند که گفتار را می ‌شنوند ولی در فهمیدن آن مشکل دارند. البته همه ی نشانه ‌های مذکور توانایی‌ های فرد را کاهش می ‌دهد و روی کیفیت زندگی بیمار تأثیر می ‌گذارد.

سمعک

رزم‌ پا تصریح کرد: تحقیقات اخیر در ایران نشان می ‌دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیش تر و در سنین کم تری اتفاق می‌ افتد و این در حالی است که میلیون ‌ها نفر از مردم به افت شنوایی ‌شان اهمیت نمی ‌دهند. احتمال داده می ‌شود دلیل افسردگی، انزوا، ترس، اضطراب و عصبانیت آن ها برخاسته از همین مشکل باشد.

وی خاطر نشان کرد: به منظور درمان، مفید ترین کاری که یک شنوایی‌ شناس می ‌تواند برای افراد با مشکل پیرگوشی انجام دهد، سمعک ‌ها و برنامه‌ های توانبخشی است. از جمله برنامه‌ های توانبخشی برای این افراد، مشاوره، تجویز سمعک، تجویز وسایل کمک شنیداری و مهارت های افزایش ارتباط است.

برنامه‌ های توانبخشی سبب برقراری ارتباط بهتر و در نهایت بالا بردن کیفیت زندگی برای افراد مبتلا به پیرگوشی می ‌شود.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

پارگی‌ پرده‌ گوش

سیگار و چاقی = کاهش شنوایی

با پیرگوشی چه کنیم؟

سمعک خود را تمیز کنید

كاشت حلزون شنوایی، دستگاهی برای كمك به ناشنوایان

اختلال شنوایی و کاشت حلزون شنوایی

چه طور گوش زنگ می ‌ز‌ند؟

‌درمان عفونت و درد گوش

گوش درد به دلیل عفونت گوش (اوتیت)

ساكت كردن وزوز گوش

جرم گوش مفید است یا مضر؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.