تبیان، دستیار زندگی
تر نادر ساكی رئیس انجمن گوش و حلق و بینی خوزستان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه خوزستان، اظهار داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی بر پولیپ بینی موثر است

پولیپ بینی

دكتر نادر ساكی رئیس انجمن گوش و حلق و بینی خوزستان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه خوزستان، اظهار داشت، گرفتگی بینی علت ‌های متفاوتی دارد:

پولیپ بینی،

انحراف تیغه بینی

و بزرگی شاخك بینی

که از مهم ترین علل گرفتگی بینی هستند.

وی با بیان این كه پولیپ بینی ناشی از حساسیت است و زمینه‌ ارثی دارد، یادآور شد: پولیپ بینی، انحراف تیغه بینی و بزرگی شاخك بینی هر كدام علائم خاص خود را دارد و نباید هر گونه گرفتگی بینی و مجاری تنفسی را به اشتباه به پولیپ ارتباط داد.

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی خوزستان اضافه كرد: در صورتی كه یك سمت بینی به طور دائم دچار گرفتگی باشد، نشانه ‌ای از وجود انحراف در تیغه وسط بینی است و باید توسط جراحی درمان شود.

رژیم غذایی بر روی پولیپ بینی تاثیر مستقیم دارد و مصرف مواد غذایی ترش و تند و استفاده زیاد از ادویه زیاد بر روی غذا، موجب تشدید پولیپ بینی می‌ شود.

وی ادامه داد: گرفتگی بینی در هنگام خواب نیز می ‌تواند نشانه ای از بزرگی شاخك بینی باشد، زیرا در هنگام خواب جریان خون در شاخك ‌های بینی افزایش می ‌یابد و شاخكی كه به سمت پایین قرار می‌ گیرد، دچار تورم شده و موجب انسداد موقت بینی می‌ شود.

ساكی عنوان كرد: پولیپ بینی به دو شكل منفرد و یا خوشه ‌ای ظاهر می‌ شود و در مواجهه با هر كدام از انواع پولیپ بینی، درمان های متفاوتی اتخاذ می ‌شود.

وی اظهار كرد: برای درمان پولیپ بینی ابتدا باید حساسیت را درمان كرد. گاهی مشاهده می ‌شود برخی پزشكان بدون توجه به زمینه حساسیت فرد، اقدام به جراحی پولیپ بینی می ‌كنند که این کار موجب می ‌شود پس از مدتی دوباره پولیپ ظاهر شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: رژیم غذایی در تشدید و یا بهبود پولیپ بینی بسیار موثر است و مصرف غذاهای ترش و تند و استفاده بیش از حد ادویه همراه غذا موجب تشدید پولیپ می ‌شود.

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی خوزستان گفت: استفاده زیاد از عطر و ادكلن و قرار گرفتن در معرض بخار مواد شیمیایی مانند جوهر نمك و مواد تمیز کننده، موجب تشدید پولیپ می ‌شود.

*مطالب مرتبط:

پولیپ‌ بینی

گرفتگی بینی چیست؟

آلرژی بینی، عوامل بروز و راه های پیشگیری

راه های درمان گرفتگی بینی

بویی احساس نمی کنم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.