تبیان، دستیار زندگی
یبوست یا خشکی مزاج مشکلی است که به واسطه آن دفع مدفوع با سختی و درد همراه می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری از یبوست

یبوست و دل درد


یبوست یکی از مشکلات شایع و ناراحت‌کننده است که افراد در هر شرایطی ممکن است با آن درگیر شوند و به طور حتم کسی هم دوست ندارد این شرایط را تجربه کند، اما متخصصان می‌گویند می‌توان با ایجاد تغییراتی ساده در زندگی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.


یبوست چیست؟

یبوست یا خشکی مزاج مشکلی است که به واسطه آن دفع مدفوع با سختی و درد همراه می‌شود. به طور کلی، اگر کمتر از سه بار در هفته دفع انجام شود و مدفوع سفت و خشک باشد، نشانه یبوست است.

خوشبختانه اکثر موارد یبوست موقتی است، به این معنی که با ایجاد تغییراتی ساده در شیوه زندگی مانند انجام ورزش منظم و داشتن برنامه غذایی سرشار از فیبر، می‌توان علائم ناشی از یبوست را کاهش داد.

علائم

این‌که فردی هر روز دفع مدفوع نداشته باشد، لزوما به معنای یبوست نیست. اما اگر دو مورد یا بیشتر از شرایط زیر را تجربه کنید، نشانه‌ای از بروز این مشکل است:

اگر دفع کمتر از سه بار در هفته دارید، یا مدفوع شما سفت و خشک است، نشانه‌هایی از بروز این مشکل وجود دارد. همچنین زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج و احساس تخلیه ناکامل نیز می‌تواند از دیگر علائم یبوست باشد.

مراجعه به پزشک

با این‌که یبوست آزاردهنده و ناراحت‌کننده است، اما اغلب افرادی که با این مشکل روبه‌رو هستند به پزشک مراجعه نمی‌کنند. باید توجه داشت یبوست مزمن ممکن است منجر به بروز عوارضی مثل هموروئید شود، یا نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

پس اگر عوارض و علائمی که بیان شد، بیش از سه هفته طول کشید یا شدید بود و یا این حالات یک دفعه و بی‌دلیل شروع شد ، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

افراد مسن، کسانی که زندگی بی‌تحرک یا کم‌تحرکی دارند، افرادی که به هر دلیلی مجبور به خوابیدن در رختخواب هستند، کسانی که برنامه غذایی‌شان فیبر کمی دارد و مایعات کافی مصرف نمی‌کنند، بیشتر در معرض این مشکل قرار خواهند داشت. همچنین مصرف برخی داروها نیز موجب بروز این مشکل می‌شود.

فراموش نکنید که در صورت بروز یبوست، مراجعه به پزشک و رعایت توصیه‌های وی ضروری است. در ضمن هنگام مواجهه با این مشکل، هرگز به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید.

پیشگیری

همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است و بسیار راحت‌تر خواهید بود اگر از بروز این مشکل در همان ابتدا پیشگیری کنید.

برای این کار رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

1- برنامه غذایی سرشار از فیبر: رژیمی سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات در رفع این مشکل بسیار مفید است. برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات، فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

میوه و سبزیجاتی مانند سیب، کاهو، آلو، گلابی و برخی نان‌های سبوس‌دار برای کاهش و درمان یبوست مفید هستند.

همچنین غذاهای سرشار از چربی و قند و موادی که فیبر کمی دارند ممکن است موجب بروز و یا تشدید یبوست شوند. پس خوردن این‌گونه مواد خوراکی را محدود کنید.

2- مصرف کافی مایعات: مصرف کافی مایعات در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارد، اما مقدار دقیق مصرف آب و سایر مایعاتی که انسان باید هر روز مصرف کند، برای هر فرد متفاوت است و به عواملی از جمله سن، جنسیت، سلامت و میزان فعالیت فرد بستگی دارد. همچنین یادتان باشد مصرف مواد حاوی کافئین مانند قهوه را کاهش دهید، زیرا آب بدن را کم می‌کنند.

3- ورزش و فعالیت بدنی منظم: فعالیت و انجام منظم برنامه‌ای ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا برای کمک به تحریک عملکرد روده مهم و مفید است. حداقل 30 دقیقه ورزش در اغلب روزهای هفته توصیه می‌شود.

4- توجه به دفع: به زمان دفع مدفوع بی‌توجهی نکنید. هر چه زمان طولانی‌تر شود، آب بیشتری از مدفوع جذب شده و دفع آن سخت‌تر خواهد شد.

فراموش نکنید که در صورت بروز یبوست، مراجعه به پزشک و رعایت توصیه‌های وی ضروری است. در ضمن هنگام مواجهه با این مشکل، هرگز به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید.

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منبع :

جام جم آنلاین - نیلوفر اسعدی ‌بیگی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط :

رفع یبوست مهم است

عوارض یبوست چیست؟

آزمایش های تشخیصی یبوست

روش های درمانی در یبوست

یبوست و دردسرهای آن (1) و (2)

دردسرهای تأخیر در اجابت مزاج

تغییر اجابت مزاج و یبوست

یبوست و درمان آن با تغذیه مناسب

درمان یبوست چیست؟

یبوست، بیماری یا بی توجهی؟

آلو؛ بهترین درمان یبوست

درمان یبوست با برگ سنا

توصیه های پزشکی برای افراد مبتلا به یبوست

دلایل عمده یبوست

اگر نوزاد شما دچار یبوست شد ...

آیا نوزادتان یبوست دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.