تبیان، دستیار زندگی
همانطور که در مقاله قبلی توضیح داده شد، دیابت یک روزه به سراغ شما نمی آید. لذا هر چه زودتر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرحله پیش از دیابت (2)

اهمیت تشخیص و درمان

انسولین

چرا تشخیص و درمان پره دیابت اهمیت دارد؟

همانطور که در مقاله قبلی توضیح داده شد، دیابت یک روزه به سراغ شما نمی آید. لذا هر چه زودتر این بیماری را تشخیص دهید، در درمان آن موفق تر خواهید بود.

اگرچه دیابت و بویژه مرحله قبل از دیابت، در خیلی از موارد علائم خاصی ندارند، اما در افرادی که خطر بروز دیابت بیشتر است، با آزمایش خون می توانید اختلال تحمل قند را تشخیص دهید.

بر همین اساس با تشخیص به موقع پره دیابت قبل از ظهور بالینی دیابت، می توانید از ابتلا به دیابت نوع دوم و سایر عوارض خطرناک که به همراه این شرایط بروز می کنند (مانند بیماری های قلبی عروقی) پیشگیری نمایید.

از آنجا که شروع عوارض نامطلوب قلبی و عروقی و نیز تاثیرات منفی دیابت در سایر ارگان های بدن، حتی قبل از ظهور قطعی دیابت شروع می گردد، تشخیص سریع و به موقع مرحله قبل از دیابت برای پیشگیری از ظهور این عوارض، بسیار مفید خواهد بود.

مطالعه ای وسیع در طی 3 سال نشان داد که خطر پیشرفت دیابت نوع دو در افرادی که الگوی زندگی خود را تغییر دادند و پره دیابت را درمان نمودند، کاهش یافت.

تغییرات سبک زندگی شامل افزایش فعالیت بدنی، به همراه کاهش وزن اضافی می باشد. درمان شامل استفاده از برخی داروهایی بود که حساسیت به انسولین را افزایش می دادند.

مطالعه نشان داد که با اصلاح مرحله پره دیابت می توان شانس ابتلا به دیابت

نوع دو را در افراد پره دیابتی تا 60 درصد کاهش داد.

اصلاح الگوی زندگی و افزایش فعالیت بدنی به همراه کاهش وزن اضافی می تواند در پیشگیری از بروز دیابت نوع دو موثر باشد و حتی از دارو درمانی هم مفیدتر واقع شود. در برخی افراد پره دیابتی، درمان به موقع می تواند مقدار گلوکز (قند) خون بالا را به مقدار طبیعی و سالم برگرداند.

معالجه پره دیابت به چه صورت است؟

* از یک رژیم سالم برای حفظ سلامت قلب پیروی کنید و وزن خود را کاهش دهید. حتی اگر از افزایش وزن بی رویه رنج می برید، نگران نباشید، زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده کاهش 5 تا 10 درصد از وزن اضافی شما (حتی قبل از رسیدن به وزن مطلوب) می تواند تاثیر بسیاری در تنظیم قند خون داشته باشد.

* فعالیت بدنی: سعی کنید 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه فعالیت بدنی انجام دهید. می توانید این 30 دقیقه فعالیت بدنی را به دوره های زمانی کوتاه تر تقسیم کنید : برای مثال 3 دوره 10 دقیقه ای. فعالیت بدنی ای را انتخاب کنید که از آن لذت می برید، مثلا پیاده روی.

بر اساس مطالعات، میزان مطلوب فعالیت بدنی، حداقل 150 دقیقه در هفته است.

* استعمال سیگار و دخانیات را ترک نمایید. سیگار مقاومت به انسولین را افزایش داده و شانس ابتلا به دیابت را در شما زیاد می کند.

* کلسترول و فشار خون بالای خود را درمان کنید.

افراد پره دیابتی بسیاری در سراسر جهان و نیز در کشور ایران وجود دارند و افراد مستعد به پره دیابت می بایست مراکز بالینی مربوطه را بشناسند و تحت نظر متخصصین مربوطه، وضعیت سلامت خود را ارتقا دهند.

برای کنترل پره دیابت، برخی توصیه ها به شرح زیر ارائه می گردد:

* وضعیت پره دیابت را جدی بگیرید: 

در پره دیابت، سطح گلوکز (قند) خون افزایش می یابد، اما به اندازه ای نیست که بتوان آن را  به عنوان دیابت در نظر گرفت، ولی این بدین معنا نیست که وضعیت پره دیابت بی ضرر است، زیرا پره دیابت به احتمال زیاد به دیابت و سایر بیماری ها منجر خواهد شد و از هم اکنون یک خطر برای سلامت قلب شما می باشد.

نکته آخر اینکه پره دیابت یک خطر همیشگی برای سلامت آتی شما به حساب می آید، لذا از هم اکنون باید برای بهبود آن تلاش کنید و منتظر نمانید تا اوضاع بدتر شود.

* بر روی اصلاح سبک زندگی تان تمرکز کنید:

اصلاح سبک زندگی، اولین اقدامی است که در مواجهه با پره دیابت باید آن را انجام دهید.

امروزه اکثر مراکز بالینی معتبر مربوط به پره دیابت و دیابت نوع 2 به این نتیجه رسیده اند که گام اول و کلیدی برای بهبود پره دیابت، اصلاح سبک زندگی است.

اقداماتی که اغلب مراکز بالینی به افراد پره دیابتی توصیه می کنند به شرح زیر هستند:

* کاهش 5 تا 10 درصد از وزن اضافی.

فعالیت بدنی

* انجام حداقل هفته ای 5 مرتبه و هر مرتبه 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط.

* مصرف رژیم غذایی کم چرب و حاوی مقادیر فیبر کافی.

* کاهش نمک مصرفی (سدیم) برای کاهش فشار خون.

* پرهیز جدی از مصرف مشروبات الکلی.

* برای پیشگیری از ایجاد لخته های خون در رگ های خونی می توانید از آسپیرین استفاده کنید، مگر اینکه یک دلیل پزشکی برای منع مصرف آسپیرین در شما وجود داشته باشد (در مورد مصرف آسپیرین، اول باید با پزشک معالج تان مشورت کنید).

* میزان کلسترول و فشار خون خود را کاهش دهید و آنها را به میزانی که برای افراد دیابتی توصیه می شود برسانید. اگر لازم باشد، تحت نظر پزشک از دارو درمانی استفاده کنید.

اگر اصلاح الگوی زندگی، برای کاهش خطر دیابت و بیماری قلبی کافی نباشد، دارو درمانی می تواند مفید باشد، ولی در کنار دارودرمانی باید همچنان الگوی زندگی سالم را رعایت کنید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر حمیدرضا فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

*مطالب مرتبط:

مرحله پیش از دیابت (1)

عوامل ابتلا به دیابت نوع 2

همه چیز درباره دیابت

انواع دیابت کدام است؟

افزایش دیابت با زندگی مُدرن

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

توصیه های غذایی در دیابت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.