تبیان، دستیار زندگی
دبیر عملی اولین کنگره تازه های سرطان کولورکتال گفت: فست فودها یا غذاهای آماده یکی از عوامل مهم تغذیه ای هستند که با مصرف زیاد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فست فود نخورید، سرطان روده می گیرید

همبرگر،سیب زمینی سرخ شده

دبیر عملی اولین کنگره تازه های سرطان کولورکتال گفت: فست فودها یا غذاهای آماده یکی از عوامل مهم تغذیه ای هستند که با مصرف زیاد آنها احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) افزایش می یابد.

دکتر "محمد صادق فاضلی" روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این مطلب افزود: سرطان کولورکتال شایع ترین سرطان دستگاه گوارش است که در ایران از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است.

وی گفت: با صنعتی شدن جوامع، شیوه زندگی نیز تغییر یافته که همین تغییر بر تغذیه افراد تاثیر گذاشته است، به این صورت که با فست فودها (نظیر همبرگر یا پیتزا) حجم زیادی کالری به بدن وارد می شود و چاقی را تشدید می کند.

خوردن فست فود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بین عوامل محیطی، علاوه بر تغذیه ، مصرف الکل و سیگار زمینه ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند.

این متخصص گفت: علایم سرطان کولورکتال بر اساس اینکه ضایعه سرطانی در چه ناحیه ای از روده بزرگ باشد و در چه مرحله ای قرار داشته باشد متفاوت است؛ مثلا اگر ضایعه سرطانی در خود روده بزرگ (قسمتی از روده بزرگ داخل شکم) یا در رکتوم ( قسمت انتهایی روده در داخل لگن) باشد، علایم و شدت آن متفاوت است.

فاضلی اضافه کرد: شایع ترین علامت این بیماری درد شدید همراه با دفع خون از طریق مدفوع و کم خونی است که بر اساس پیشرفت بیماری به شکل انسداد روده نیز بروز پیدا می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: با گسترش تومور (سلول های سرطانی) به سایر قسمت های بدن، بر حسب اینکه کدام قسمت بدن درگیر می شود، مشکلاتی همچون نارسایی کلیه ، مشکلات کبد و بزرگی کبد و درگیری های ستون فقرات و اختلالات استخوانی به وجود می آیند.

دکتر فاضلی اظهار داشت: بیماری های روده مانند التهاب روده، پولیپ های روده و حتی بیماری های خوش خیم کولورکتال ، مشکلات زمینه ای هستند که ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهند.

وی افزود: تشخیص و حذف این پولیپ ها، نقش بسیار موثری در کاهش میزان ابتلا به این نوع از سرطان دستگاه گوارش دارد.

دبیر علمی اولین کنگره تازه های سرطان کولورکتال با بیان اینکه این کنگره نهم و دهم اردیبهشت ماه برگزار می شود، گفت: این کنگره با مشارکت گروه های جراحی، رادیوتراپی ، انکولوژی، مدیکال انکولوژی، پاتولوژی، گوارش و رادیولوژی برگزار می شود.

وی افزود: شرکت در این کنگره از پنج امتیاز بازآموزی برای گروه های شرکت کننده برخوردار است.

به گفته دبیر علمی اولین کنگره سرطان کولورکتال در این همایش علمی دو روزه، تازه های روش های تشخیص و درمان شامل روش های جراحی و دارویی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

اولین کنگره تازه های سرطان کولورکتال نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می شود.

*مطالب مرتبط:

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

تاریخچه پیدایش فست ‌فود

غذاهای بیرون و چاقی بیش ‌ازحد

اثرات مضر غذاهای آماده

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

سرطان روده بزرگ

روش‌های تشخیص سرطان روده

سرطان روده بزرگ، خاموش و مرگبار

چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

پیشگیری از سرطان با تغذیه ی مناسب (قسمت اول) و (قسمت دوم) و (قسمت سوم)

رژیم غذایی در سرطان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.