تبیان، دستیار زندگی
ترکیبات شیمیایی استفاده شده در مواد و لوازم آرایشی، از جمله مواد پارابن (Parabens) و فتالات (Phetalates) ارتباط مستقیم با رشد تومورهای سرطانی، به ویژه تومورهای سرطان سینه دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه مواد آرایشی با سرطان

ترکیبات شیمیایی استفاده شده در مواد و لوازم آرایشی، از جمله مواد پارابن (Parabens) و فتالات (Phetalates) ارتباط مستقیم با رشد تومورهای سرطانی، به ویژه تومورهای سرطان سینه دارد.

مواد و لوازم آرایشی

پژوهش های اخیر سازمان مبارزه با سرطان آمریکا نشان می دهد که پارابن ها در 20 نوع از نمونه تومورهای سرطان سینه کشف شده اند. هم چنین نمونه برداری از تومورهای بیماران مبتلا به سرطان سینه نشان داده است، زنانی که بیشتر از مواد آرایشی استفاده می کرده اند، سرطان پیشرفته تر و طول عمر کم تری داشته اند.

برخی از پزشکان معتقدند که مواد آرایشی چون بر روی پوست مالیده می شوند، می توانند خیلی سریع تر تاثیر گذار باشند.

سازندگان لوازم و مواد آرایشی گرچه سعی کرده اند تا استفاده از این دو ترکیب شیمیایی را در شامپو و ژل های خود حذف کنند یا تا حد زیادی پایین بیاورند، اما در استفاده کم تر از آن ها در سایر مواد آرایشی ناموفق بوده اند.

پزشکان به زنان توصیه می کنند که استفاده از مواد آرایشی را تا حد زیادی پایین آورند و یا از مصرف آن ها به کلی بپرهیزند. آن ها بر این باورند که سعی برای زیبایی بیشتر با استفاده از مواد شیمیایی آرایشی، انسان را به مرگ نزدیک تر می کند.

در سال های اخیر، با افزایش استفاده از مواد آرایشی توسط خانم ها در ایران ، آمار رشد بیماری سرطان سینه نیز تا حد قابل توجهی بالا رفته است. هم اکنون این نوع سرطان، شایع ترین نوع در بین زنان ایرانی است. این در حالی است که اکثر بیماران مبتلا به این سرطان، دارای سنین پایین و میان سالی هستند.

*مطالب مرتبط:

انواع مواد آرایشی

مواد تمیز کننده پوست و مو

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

اثرات مضر رنگ مو

روش جدید تشخیص زود هنگام سرطان سینه

سرطان پستان در زنان

مقابله با سرطان سینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.