تبیان، دستیار زندگی
طرح تحقیقاتی تولید داروی خوراکی ضدایدز موسوم به آیمود توسط گروهی از دانشمندان کشور آغاز شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروهای مقابله با ایدز

داروهای ضدایدز

بهتر است اندکی راجع به داروهای مصرفی این بیماری صحبت کنیم:

آیمود داروی ضد ایدز ایرانی

طرح تحقیقاتی تولید داروی خوراکی ضدایدز موسوم به آیمود توسط گروهی از دانشمندان کشور آغاز شد. به گفته دکتر مینو محرز: اکنون داروی آیمود به صورت تزریقی استفاده می شود و تولید داروی خوراکی آیمود به خاطر دوره زمانی طولانی مدت درمان، موجب رفاه حال بیماران خواهد شد. وی با اشاره به این که از سال 86 تاکنون ، 54 هزار مورد تزریق داروی آیمود صورت گرفته است، اظهار داشت: امید می رود داروی خوراکی آیمود با همان اثربخشی تا پایان سال تهیه شود ضمن آن که داروی خوراکی الزاما به معنای قطره ای بودن دارو نیست و ممکن است کپسول باشد.

داروی ضدایدز آیمود

وی خاطرنشان کرد: آیمود دارویی کاملا گیاهی است که از عصاره سه گیاه طی مراحل پیچیده آزمایشگاهی به شکل داروی تزریقی تولید می شود و دارای خاصیت تنظیم کنندگی سیستم ایمنی بدن است. این استاد بیماری های عفونی گفت: تمام مراحل تهیه این دارو براساس اصول و روش های کاملا علمی بوده و از جمله اثرات شناخته شده درمانی این دارو، می توان به خاصیت آنتی اکسیدان قوی و خاصیت محرک آزادسازی انر‍ژی سلولی آن اشاره کرد ضمن آن که این دارو از ماندگاری بالایی برخوردار است، به آن معنا که اثرات درمانی سه ماه استفاده از این دارو از هشت ماه تا دوسال و اندی، ماندگار است. محرز اظهار داشت: تنها داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن در بیماری ایدز در جهان به نام viosid، تنها می تواند 11 درصد موجب افزایش سلول های لنفوسیتی در بدن شود در حالی که داروی آیمود تا 50 درصد این میزان را افزایش می دهد. وی با تاکید بر این که آیمود یک داروی ضدایدز و نه ضدویروس است، گفت: با استفاده از این دارو می توان بارمالی درمان بیماران ایدزی در وزارت بهداشت را کاهش داد و از سوی دیگر عوارض این داروی گیاهی نظیر تیرگی پوست در بانوان در شرایط قرار گرفتن در آفتاب، عوارض گوارشی و سردرد، عارضه های زودگذری هستند که موجب قطع مصرف دارو نمی شوند.

ایزنترس

داروی ایزنترس

دانشمندان ایتالیایی داروی جدیدی را برای درمان بیماری ایدز ساختند که بر پایه توقف آنزیم کلیدی تکثیر ویروس HIV عمل می کند.

به گزارش مهر، محققان موسس تحقیقات بیولوژی مولکولی ایتالیا داروی جدیدی را با عنوان "ایزنترس"( Isentress) ساختند که برپایه مولکولی است که نقش بازدارندگی در تولید آنزیم کلیدی دارد که در تکثیر ویروس "اچ آی وی مثبت" شرکت می کند.

این دارو به سرعت بار ویروسی ارگانیسم را به زیر سطح 50 مول بر میلی متر می رساند و تا حد چشمگیری تعداد لنفوسیت های سیستم ایمنی را بدون عوارض جانبی که در درمان های ضد ویروسی طبیعی است، افزایش می دهد.

این داروی جدید برای اولین بار می تواند آنزیم "انتگراز" را که همراه با پروتئاز به صورت وارونه رونویسی می شود مسدود می کند. "انتگراز" یکی از سه آنزیم لازم برای تولید مثل و انتشار ویروس به داخل سلول های انسان است.

نتایج آزمایش فاز سوم این مولکول که روی یک بیمار مبتلا به ایدز انجام شد نشان داد که این بیمار نسبت به بیماران گروه تحت درمان با "پلاسیبو" (داروی بی اثر) همراه با داروهای دیگر ضد "اچ آی وی" ، فعالیت های ضد ویروسی طولانی تری را بروز می دهد.

HIV و ایدز تاکنون جان بیش از 25 میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفته است و تا به امروز در حدود 35 میلیون نفر از ساکنان زمین با این ویروس زندگی می کنند. تنها در سال 2007 در حدود 5/2 میلیون مورد جدید آلودگی به مبتلایان به ایدز افزوده شد.

قرص ضد ایدز جدید ترووادا

دانشمندان قرص ضد ایدز جدیدی را معرفی کرده اند که می تواند در برابر بیماری کشنده ای که 33 میلیون انسان در سرتاسر جهان را به خود آلوده کرده است، مقاومت کند.

به گفته دانشمندان افرادی از طبقه اجتماع که در برابر این بیماری به شدت آسیب پذیر هستند با استفاده روزانه از این قرص ها توانستند احتمال ابتلا به ایدز را تقریبا 44 درصد کاهش دهند.

سازمان ها و محققانی که در زمینه کنترل بیماری ایدز فعالیت دارند این دارو را دورانی جدید از پیشگیری از مبارزه علیه بیماری ایدز می دانند، زیرا پس از شکست در یکی از بزرگ ترین دوره های آزمایشی دارویی درمان ایدز، نتایج مثبت جدیدی که از این دارو، واکسن ایدز و ژل ضد باکتری به دست آمده بسیار امیدوار کننده به شمار می روند.

برای آزمایش بر روی این دارو و بررسی آثار آن بیش از دو هزار و 500 نفر از جامعه ای که بیشترین آسیب پذیری را در برابر بیماری ایدز داشت انتخاب شده و نیمی از آن ها قرص های "ترووادا" را به صورت روزانه دریافت کردند. نتایج نشان داد میزان ابتلا به این بیماری در میان این افراد به واسطه استفاده از قرص جدید 8/43 درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، با این حال گروهی از محققان بر این باورند تا آماده شدن این قرص ها برای استفاده عموم باید از سه مرحله سخت عبور کرد: پایین آوردن هزینه دارو، غلبه بر خطر به وجود آمدن ویروس HIV مقاوم در برابر دارو و ایجاد التزام استفاده روزانه از دارو.

کشف پروتئینی که مانع گسترش ایدز می شود

تترین، نوعی پروتئین

محققان دانشگاه راک فلر و مرکز تحقیقات ایدز آرون دیاموند در آمریکا مولکولی را بر سطح سلول های انسانی یافته اند که در جلوگیری از گسترش سویه های جهش یافته ایدز جلوگیری می کند.

به این ترتیب پروتئین حاوی ذرات ویروسی، ‌این ذرات را به غشای خارجی سلول والد متصل نگه می دارد.

ویروس های طبیعی ایدز قادرند خود را از سطح غشایی چسبناک رها کنند و این کار را به وسیله پروتئینی به نام vpu انجام می دهند.

به گزارش ساینس دیلی، محققان در پی یافتن چسبی که ویروس های جهش یافته را به سلول متصل نگه می دارد،‌ پروتئینی به نام تترین (tetherin) را یافته اند که قادر است ویروس ها را به سلول متصل نگه دارد. در این فرآیند چسب فوق با گسترش سایر ویروس های دارای غشاء نیز تداخل می کند.

به این ترتیب محققان راه جدید ی را یافته اند که سلول ها برای دفاع از خودشان در برابر ایدز به کار می برند و امیدوارند یافته فوق، باب جدید ی از مطالعات را در حوزه ویروس شناسی بگشاید.

گردآوری : معصومه آیت اللهی– سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

جدیدترین اخبار درباره واکسن ایدز

روز جهانی ایدز     

استقبال از داروی ایدز در ایران

کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی

راه های انتقال و تشخیص ایدز

داروی جدید ضد ‌ایدز تایید شد

پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

آموزش، تنها راه پیشگیری

اپیدمی ایدز

تاریخچه ظهور ایدز

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.