تبیان، دستیار زندگی
گوش فیل و شربت مواد لازم برای شربت : شكر 2فنجان  آب  یك فنجان گلاب 2 قاشق سوپخوری زعفران حل شده یك قاشق مرباخوری آبلیمو  یك قاشق مربا خوری طرز تهیه شربت : آب و شكر را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بجوشد. بعد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز تهیه زولبیا ، بامیه  ،  گوش فیل و شربت

مواد لازم برای شربت :

شكر

2فنجان

آب

یك فنجان

گلاب

2 قاشق سوپخوری

زعفران حل شده

یك قاشق مرباخوری

آبلیمو

یك قاشق مربا خوری

طرز تهیه شربت :

آب و شكر را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بجوشد. بعد گلاب و زعفران را اضافه كرده، سپس آبلیمو را می ریزیم. پس از چند جوش، شربت آماده شده را از روی شعله بر می داریم.

زولبیا

مواد لازم:

200 گرم

نشاسته

180 گرم

ماست

20 گرم

آرد

یك قاشق سوپخوری

زعفران حل شده

یك قاشق چایخوری

روغن جامد

یك دوم قاشق چایخوری

جوش شیرین

یك قاشق سوپخوری

آب یا گلاب

طرز تهیه:

نشاسته و ماست را مخلوط كرده، چند دقیقه ای صبر می كنیم تا نشاسته در ماست خیس خورده و به راحتی حل شود. سپس آرد را اضافه می كنیم و با همزن خوب به هم می زنیم تا مایع زولبیا صاف و یكدست شود. روغن جامد را اضافه كرده و در حین به هم زدن آب یا گلاب را همراه با زعفران حل شده به مایع اضافه می كنیم و آن را در قیف مخصوص می ریزیم. در این مرحله جوش شیرین را هم اضافه می كنیم و مایع را خوب به هم زده، در حالی كه روغن روی شعله قرار دارد، زولبیا را توسط قیف در روغن كاملا داغ به صورت دایره های بزرگ و كوچك فرم می دهیم و بلافاصله پس از كمی سرخ شدن آنها را پشت و رو می كنیم.

زولبیاها را در شربت قرار می دهیم و پس از15- 10 دقیقه آنها را از شربت خارج كرده و در صافی قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود.

* یادآوری: برای سرخ كردن بامیه و زولبیا و گوش فیل از روغن مایع استفاده كنید، چون روغن جامد باعث سفت شدن آنهاخواهد شد.

بامیه

مواد لازم

آرد

200 گرم

آب

300 گرم

تخم مرغ

3عدد

روغن جامد

یك قاشق سوپخوری

شكر

نیم كیلو

نمك

یك سوم قاشق چایخوری

آب

150 گرم

آبلیمو

2 قاشق سوپخوری

گلاب

كمی

طرز تهیه :

آب را جوش آورده، با شعله ملایم آرد را اضافه می كنیم و مرتب به هم می زنیم تا خمیر تقریباً سفتی به دست آید. بعد روغن را اضافه كرده و مرتب به هم می زنیم ( در حدود 3-2 دقیقه )، به طوری كه خمیر به صورت یك تكه درآید. سپس بعد از كمی سرد شدن خمیر، تخم مرغ ها را یكی یكی اضافه می كنیم و خوب خمیر را ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیف شود. برای این كه بامیه رنگ زیباتری به خود بگیرد، بهتر است از شربت بامیه یك قاشق سوپخوری به خمیر بامیه اضافه كرده و با خمیر مخلوط كنیم. بعد خمیر را در قیف با ماسوره كنگره دار متوسط می ریزیم و سپس در روغن مایع سرخ می كنیم.

برای سهولت كار بهتر است روغن را كمی داغ كرده، بامیه ها را به وسیله دست و یا با قیچی مخصوص آشپزخانه در روغن ریخته، بعد آن را روی حرارت مستقیم قرار دهیم تا بامیه ها سرخ شوند. بامیه ها را در حین سرخ شدن مرتب به هم می زنیم تا به هم نچسبند و یك دست سرخ شوند. بامیه ها را در همان حال كه داغ می باشد، به شربت گرم اضافه می كنیم تا شربت را خوب به خود جذب كنند، در غیر این صورت بامیه ها شربت را جذب نخواهند كرد. اگر بامیه پس از چند ساعت شربت خود را از دست داد، علت آن رقیق بودن شربت می باشد.

گوش فیل

مواد لازم:

تخم مرغ

2 عدد

ماست

نصف فنجان

روغن جامد

یك قاشق سوپخوری

بیكینگ پودر

یك قاشق چایخوری

آرد

به مقدار كافی

طرز تهیه:

در ظرف گودی ماست و تخم مرغ و بیكینگ پودر را خوب به هم می زنیم و روغن را اضافه كرده و آرد را كم كم اضافه می كنیم تا خمیر صاف و یك دستی تهیه شود. سپس آن را چند قسمت كرده و چانه می گیریم و روی خمیر را با نایلون می پوشانیم تا سطح خمیر خشك نشود و جا بیفتد.

بعد از یكی دو ساعت هر یك از خمیرها را با وردنه روی میز به قطر 2 میلی متر پهن كرده و با قالب گردی خمیر را به صورت دایره قالب می زنیم. سپس یك طرف دایره را جمع كرده و در روغن داغ سرخ می كنیم . سپس روی آنها پودر قند می پاشیم و در ظرف می چینیم.

نكاتی در مورد تهیه گوش فیل:

1- در صورتی كه بخواهید روی گوش فیل پودر شكر بپاشید، در این صورت قطر خمیر را كمی نازك تر كنید.

2- گوش فیل را می توانیم به شكلهای، مختلفی مانند مربع، پاپیونی و برگ هم در بیاوریم.

3- اگر روغن گوش فیل سرد باشد، خمیر پف نخواهد كرد.

4- اگر شربت رقیق باشد، گوش فیل زود نرم و بیات می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.