تبیان، دستیار زندگی
هر فصلی كه آغاز می‌شود، میوه‌های مخصوص خود را به همراه می‌آورد. انار هم یكی از میوه‌های خوشمزه پاییزی است كه از آن نه تنها به صورت خام، بلكه در پخت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آش انار

آش انار

هر فصلی كه آغاز می‌شود، میوه‌های مخصوص خود را به همراه می‌آورد.

انار هم یكی از میوه‌های خوشمزه پاییزی است كه از آن نه تنها به صورت خام، بلكه در پخت غذاهای مختلف به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

طعم ترش و شیرین انار، غذا را بسیار لذیذ می‌كند. یكی از این غذاها آش انار است.

مواد لازم:

- 750 گرم سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز، نعنا، برگ چغندر یا اسفناج

- یك پیمانه یا 200 گرم برنج

- یك پیمانه عدس

- یك پیمانه لوبیا قرمز

- 500 گرم گوشت چرخ‌كرده

- 3 عدد پیاز متوسط

- 2 پیمانه آب گوشت یا مرغ

- یك لیتر آب انار، یا نصف پیمانه رب انار

- 2 قاشق سوپ‌خوری پودر نعنا خشك

- 4 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع مخصوص سرخ‌كردن

طرز تهیه:

1- پس از پاك كردن، شستن و خرد كردن سبزی ها، همیشه اولین مرحله در پخت انواع آش، خیساندن حبوبات است.

نكته قابل توجه این است كه با توجه به اینكه زمان خیساندن هر كدام از حبوبات، به لحاظ پخت متفاوت است، آنها را به صورت جداگانه و در زمان‌های مناسب خیس كنید؛ به عنوان مثال در این آش، لوبیا نسبت به عدس مدت بیشتری برای خیساندن نیاز دارد (برای خیساندن عدس معمولا یك ساعت كافی است، ولی برای لوبیا حداقل 3 ساعت زمان لازم است).

علاوه بر حبوبات، برنج را هم در ظرفی جداگانه خیس كنید.

2- بعد از انجام مراحل اولیه، 2 عدد از پیازها را به صورت خلالی خرد كرده و داخل قابلمه بزرگ حاوی مقداری روغن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود.

در كاسه دیگری مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینكه روغن داغ شد، 2 قاشق پودر نعنا در آن بریزید و پس از چندبار هم‌زدن آن را از روی اجاق بردارید.مراقب باشید نعنا سیاه نشود.

مقداری از نعنا داغ و پیاز داغ را برای تزئین روی آش كنار بگذارید.

3- آب مرغ یا گوشت را همراه لوبیا به پیاز داغ اضافه كرده و روی اجاق‌گاز بگذارید تا لوبیا بپزد. سپس برنج و عدس را به آن اضافه كرده و دوباره روی اجاق‌گاز قرار دهید تا بجوشد.

در این هنگام، مقداری نمك به مخلوط افزوده و زیر شعله را كم كنید و در ظرف را بگذارید تا مواد كم‌كم بپزند. در طول این مدت، مرتب مواد آش را هم بزنید تا ته نگیرد (درصورت نیاز می‌توانید مقداری آب جوشیده نیز به آن اضافه كنید و بگذارید حبوبات كاملا بپزند).

4- پس از اینكه از پختن حبوبات مطمئن شدید، نوبت اضافه‌كردن سبزی خردشده آش است. پس از اضافه‌كردن سبزی، دوباره در قابلمه را بگذارید و صبر كنید كه سبزی هم خوب بپزد و آش كاملا جا بیفتد.

5- از طرف دیگر گوشت چرخ‌كرده را در كاسه‌ای بریزید و یك عدد پیاز باقیمانده را داخل آن رنده كنید و كمی نمك و فلفل به آن بیفزایید.

پس از اینكه گوشت را خوب با دست ورز دادید، آن را به صورت كوفته‌های ریز درآورید و داخل آش بریزید تا بپزد.

نكته: شما می‌توانید كوفته‌ریزه‌ها را پیش از ریختن در آش ابتدا در روغن تفت داده و سپس به آش اضافه كنید.

انار و آب انار

6- بعد از پخته‌شدن كوفته‌ها، آب انار را به آش اضافه كنید. سپس شعله گاز را زیادتر كنید تا آب انار در آش به جوش بیاید. پس از آن حرارت را كم كنید تا آش جا بیفتد.

نكته: اگر ذائقه شما با طعم ترشی بیشتر سازگار است، می‌توانید رب انار را در كمی آب جوش حل كرده و به آش اضافه كنید. به این ترتیب، آش تیره‌تر خواهد شد.

البته شما می‌توانید به‌طور كلی در پخت این آش به جای آب انار از رب انار استفاده كنید، ولی در فصل پاییز، استفاده از آب انار تازه، آش را خوشمزه‌تر می‌كند.

7- بعد از پختن آش، آن را در یک کاسه بریزید و روی آن را با نعنا داغ، پیاز داغ و در صورت دلخواه با کمی کشک تزئین کنید.

روشی دیگر برای پخت این آش:

بعضی افراد در پخت آش انار به جای عدس و لوبیا قرمز از لپه استفاده می‌كنند و در پایان كمی گلپر نیز به آن اضافه می‌كنند (برای این میزان برنج و سبزی آش، نصف پیمانه لپه و 1 تا 2 قاشق سوپ‌خوری گلپر نیاز است).

فریده روستا - همشهری

*مطالب مرتبط:

تاثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

راهنمای خرید انار

انار و خواص آن

سلامتی در شب انار و هندوانه

من انار هستم!

سوپ و آش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.