تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پخت بهتر و خوشمزه‌تر ماهی و میگو


برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیابد.

ماهی

* برای مزه‌دار کردن ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را فیله کنید و در شیر و پیاز خلالی خرد کرده به مدت 3 ساعت بخوابانید. سپس در آبکش بریزید، با نمک و فلفل مزه‌دار کنید، در آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.

* برای آن که بوی ماهی از دست زدوده شود بهتر است دست‌های خود را با محلول سرکه و آب و یا آب و نمک بشویید.

* برای این که میگو در هنگام پخت سفت نشود، آب، نمک و 2 قاشق سوپ‌خوری سرکه را در قابلمه‌ی مناسبی بریزید و بجوشانید، میگو را بیفزایید و 10 ثانیه صبر کنید. شعله را خاموش کنید و میگوها را در آبکش بریزید.

* برای اینکه ماهی در هنگام پخت (آب‌پز) متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب‌جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.

* برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیابد.

* اگر می‌خواهید ماهی منجمد طعم تازگی و خوبی به خود بگیرد، فیله‌ی ماهی یخ زده را در شیر قرار دهید تا انجماد آن در شیر به آرامی باز شود و آن‌گاه خواهید دید که مزه‌ی یخ‌زدگی را از ماهی می‌کشد و طعم دل‌پذیری به آن می‌بخشد.

برای این که میگو در هنگام پخت سفت نشود، آب، نمک و 2 قاشق سوپ‌خوری سرکه را در قابلمه‌ی مناسبی بریزید و بجوشانید، میگو را بیفزایید و 10 ثانیه صبر کنید. شعله را خاموش کنید و میگوها را در آبکش بریزید

* برای اینکه هنگام تمیز کردن، ماهی از زیر دستتان سُر نخورد، ابتدا کمی نمک روی تخته‌ی کار بپاشید. سپس ماهی را روی آن قرار دهید و به راحتی آن را تمیز کنید.

* راه تشخیص تازگی ماهی این است که در ظرف مناسبی به میزان کافی آب بریزید، سپس ماهی را درون آب قرار دهید. اگر ماهی شناور بماند تازه است. اگر به ته ظرف فرو رود احتمالاً از صید آن مدت زیادی گذشته است.

* برای پخت ماهی شوریده: ماهی شوریده گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم پُر یا سرخ‌شده مصرف شود. دقت داشته باشید که برای پر کردن شکم این ماهی، فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.

میگو

* برای این که میگو در هنگام پخت شکل حلزونی به خود نگیرد، پس از تمیز کردن با چاقوی تیز 4 برش در بند پشت میگو به عمق نیم سانتیمتر ایجاد کنید. میگو دیگر در هنگام پخت حلزونی شکل نمی‌شود.

* از بهترین طعم‌دهنده‌ها به گوشت ماهی می‌توان به ترکیبی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه اشاره کرد.

* برای مزه دار کردن گوشت ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را در مخلوط آرد، زردچوبه، ادویه‌ی ماهی، نمک و فلفل بغلتانید، سپس آن را در روغن سرخ کنید.

* برای این که در هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ی سیلیکونی یا سینی تفلون بپزید. یا سینی را چرب کرده و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

دنیای تغذیه - زهرا نادری

آشپزباشی - اعظم گلزارمنش

مطالب مرتبط:

12 + 5 مورد برای خوشمزه شدن غذاهای گوشتی

چگونه کبابی بپزیم که هم خوشمزه باشد، هم سالم؟

چگونه سبزی‌ها را خوشمزه‌تر کنیم؟

20 توصیه‌ی سرآشپز برای خوشمزه‌تر شدن غذاها

پرسش و پاسخ‌های کبابی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.