تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: سه چهارم لیوان آرد یك قاشق چای خوری بیكینگ پودر نصف قاشق چای خوری نمك یك سوم لیوان شیر دوقاشق سوپ خوری روغن مایع 120 گرم پوره گوجه فرنگی یك قاشق مرباخوری رب گوجه فرنگی یك حبه سیرله شده یك قاشق چای خوری پودر ارگانو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیتزای دریایی

پیتزای دریایی

مواد لازم:

سه چهارم لیوان

آرد

یك قاشق چای خوری

بیكینگ پودر

نصف قاشق چای خوری

نمك

یك سوم لیوان

شیر

دوقاشق سوپ خوری

روغن مایع

120 گرم

پوره گوجه فرنگی

یك قاشق مرباخوری

رب گوجه فرنگی

یك حبه

سیرله شده

یك قاشق چای خوری

پودر ارگانو

یك قاشق چای خوری

پودر جعفری

به میزان لازم

نمك و فلفل

سه چهارم لیوان

میگو

2-3 عدد ( بدون هسته)

زیتون سیاه یا سبز

150 گرم

پنیر پیتزا

یك عدد

كنسرو كیلكا

طرز تهیه:

آرد، بیكینگ پودر و نمك را داخل كاسه ای ریخته ، شیر و روغن را اضافه می كنیم و به طور مرتب هم می زنیم. خمیر را ورز داده و بصورت توپ در می آوریم (اگر خمیر چسبنده بود كمی آرد اضافه می كنیم و اگر خیلی سفت بود شیر می افزاییم). روی خمیر پوشش كشیده و می گذاریم خمیر نیم ساعت بماند.

- پوره گوجه فرنگی، رب گوجه، پودر جعفری و ارگانو و سیر له شده را در ماهی تابه كوچكی با هم مخلوط كرده، روی حرارت كم قرار می دهیم تا غلیظ شده و به صورت سس در آید.

- خمیر را در ظرفی با قطر 30 سانتی متر پهن می كنیم. سس آماده شده را بعد از سرد شدن روی خمیر می مالیم، طوریکه کناره های خمیر آغشته نشود.

- سپس روی سس میگوی خرد شده، ماهی کیلکا و زیتون را می چینیم .

- پنیر پیتزا را برش نازك داده و روی بقیه مواد چیده و كمی پودر ارگانو می پاشیم. فر را از 20 دقیقه قبل در دمای 200 درجه سانتی گراد روشن كرده، پیتزا را درون فر گذاشته تا زمانی كه روی پنیر طلایی شود.

نكات تغذیه ای :

میگو یكی از لذیذترین غذاهای دریایی است. از نظر مقایسه ای نسبت به سایر غذاهایی كه پروتئین زیادی دارند، نظیر گوشت ماهی و گروه ماكیان ، میگو كالری كمتری دارد. پروتئین موجوددر میگو كیفیت بالایی داشته و حاوی تمام اسیدآمینه های لازم جهت رشد می باشد. پروتئین میگو همانند سایر جانوران دریایی به دلیل نداشتن بافت همبند به راحتی هضم می شود. برای گروههایی از مردم نظیر افراد مسن كه در جویدن و هضم غذا مشكل دارند، غذای حاوی میگو گزینه مناسبی برای تأمین پروتئین روزانه آنها است. میگوها در كل دارای چربی كمی می باشند. اسیدهای چرب امگا-3 كه از دسته اسدهای چرب غیر اشباع بوده و برای سلامتی مفید هستند، در میگوها به وفور یافت می شوند. این دسته از اسیدهای چرب می توانند در كاهش خطر بیماریهای قلبی مؤثر واقع شوند.اسیدهای چرب امگا-3 همچنین اجزای ضروری برای غشای سلول مغز و بافت چشم است. میگو منبع غنی از ویتامین های E,D,C,B12,B6,A و املاحی چون كلسیم، آهن، منیزیم،فسفر، پتاسیم، سدیم،روی، مس، منگنز و سلنیم است.علاوه بر این كلسیم، روی، آهن، منیزیم و فسفر میگو نسبت به سایر آبزیان بیشتر است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.