تبیان، دستیار زندگی
مصرف زیاد نان های تهیه شده از آرد سفید به دلیل دارا بودن قند و کربوهیدرات در طولانی مدت می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 و چاقی مفرط شود. در نتیجه اکثر مردم به فکر یافتن جایگزین های سالمی برای نان هستند. برخی دیگر به فکر تنوع غذایی هستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ساندویچ ایده آل بدون نیاز به نان


 مصرف زیاد نان‌های تهیه شده از آرد سفید به دلیل دارا بودن قند و کربوهیدرات در طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 و چاقی مفرط شود. در نتیجه اکثر مردم به فکر یافتن جایگزین‌های سالمی برای نان هستند. برخی دیگر به فکر تنوع غذایی هستند و چشیدن طعم‌های جدید بدون مصرف نان.


از دوران باستان، نان یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سرتاسر جهان است چون علاوه بر طعم آن قیمت مناسبی دارد و برای تهیه و مصرف غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب اصلی نان آرد سفید (آردهای تصفیه‌شده)، آب و نمک است. با این حال روش تهیه‌ی نان به شیوه‌های متعددی صورت می‌گیرد و در ترکیب برخی از نان‌ها از قند و برخی از مواد نگهدارنده و غیره استفاده می‌شود.

توصیه می‌کنیم در تهیه‌ی هر نوع سالادی از سیب استفاده کنید. حتی می‌توانید در تهیه‌ی ساندویچ از این میوه‌ی سرشار از فیبر به جای نان بهره ببرید

سال‌ها است که گفته می‌شود مصرف زیاد نان‌های تهیه شده از آرد سفید به دلیل دارا بودن قند و کربوهیدرات در طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 و چاقی مفرط شود. در نتیجه اکثر مردم به فکر یافتن جایگزین‌های سالمی برای نان هستند. برخی دیگر به فکر تنوع غذایی هستند و چشیدن طعم‌های جدید بدون مصرف نان. در هر حال می‌شود با کمی تلاش و عادت دادن ذائقه به طعم‌های جدید از مصرف زیاد و افراطی نان‌های سفید دور شد. در این مطلب طرز تهیه‌ی چند ساندویچ ساده، سالم و خوشمزه را عنوان خواهیم کرد که بدون نان تهیه می‌شوند. لطفاً با ما همراه باشید.

ساندویچ خیار

ساندویچ خیار
خیار یکی از میوه‌های سرشار از آب، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. مصرف خیار با مواد غذایی دیگر و استفاده از آن به عنوان ساندویچ می‌تواند میان‌وعده‌ای ساده، سریع و خوشمزه باشد که بدون نیاز به نان طعمی جدید را برایتان به ارمغان بیاورد.
مواد لازم
خیار متوسط                       1 عدد
پنیر مطابق با ذائقه‌تان         1 تا 2 برش
ژامبون                                2 ورق
روش تهیه
خیار را از وسط برش داده و خالی کنید. ژامبون و پنیر را داخل آن قرار دهید. می‌توانید به جای ژامبون از تن ماهی استفاده کنید. استفاده از ماست به عنوان سس نیز ایده‌ی خوبی است.

ساندویچ فلفل دلمه‌ای قرمز

ساندویچ فلفل دلمه‌ای قرمز
فلفل دلمه‌ای یک ماده‌ی غذایی کامل است که ارزش وارد شدن در برنامه‌ی غذایی روزانه را دارد. پر کردن داخل فلفل دلمه‌ای کار ساده‌ای است. این ماده‌ی غذایی در کنار گوشت و سبزیجات دیگر طعم فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند و ویتامین و مواد معدنی خوبی به بدن می‌رساند.

مواد لازم
فلفل دلمه‌ای قرمز    1 عدد
پیاز                            نصف یک عدد
ژامبون                       2 ورق
برگ اسفناج              چند برگ
روش تهیه
دانه‌های فلفل دلمه‌ای را خارج کنید. بهتر است پیاز را کمی تفت دهید سپس مواد را داخل فلفل دلمه‌ای گذاشته و به مدت چند دقیقه (تا وقتی فلفل دلمه‌ای نرم شود) داخل فر قرار دهید.

ساندویچ سالاد مرغ با سیب

ساندویچ سالاد مرغ با سیب
توصیه می‌کنیم در تهیه‌ی هر نوع سالادی از سیب استفاده کنید. حتی می‌توانید در تهیه‌ی ساندویچ از این میوه‌ی سرشار از فیبر به جای نان بهره ببرید. سیب حاوی انواع ویتامین‌ها و بخصوص فیبر پکتین است که سلامتی را ارتقا می‌دهند.
مواد لازم
سیب                          1 عدد
سینه‌ی مرغ                به میزان کافی
سس مایونز کم‌چرب    1 قاشق
کاهو                           چند پر
روش تهیه
سیب را به صورت حلقه‌ای برش دهید و دانه‌های آن را در آورید. می‌توانید مابقی آن را خرد کرده و با سینه‌ی مرغ پخته‌شده مخلوط کنید. کمی سس مایونز کم‌چرب به سینه مرغ زده و مواد را روی برش‌های سیب قرار دهید. یک لایه برگ کاهو روی مواد قرار داده و یک حلقه سیب دیگر روی مواد بگذارید و نوش جان کنید. البته می‌توانید متناسب با تعداد ساندویچ‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید مواد را کم و زیاد کنید.

ساندویچ بادمجان

ساندویچ بادمجان
بادمجان جزو سبزیجات پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که در کنار ترکیبات دیگر می‌تواند میان وعده‌ای دل‌چسب باشد. پوست بادمجان حاوی یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام ناسونین است که می‌تواند برای مقابله با رشد سلول‌های سرطانی مفید باشد. علاوه بر این بادمجان برای سلامتی قلب نیز مفید است.

مواد لازم
بادمجان                                              1 عدد
سینه‌ی مرغ یا تن ماهی                     به اندازه‌ی کافی
ساقه‌ی کرفس                                   به اندازه‌ی کافی
روش تهیه
یک عدد بادمجان بزرگ را در فر پخته یا کباب کنید. سپس آن را حلقه‌حلقه کنید. سینه‌ی مرغ پخته‌شده را با کرفس خردشده مخلوط کرده و با چاشنی‌ها یا سس‌های مورد علاقه‌تان مخلوط کنید. مواد را روی یک برش از بادمجان ریخته و یک حلقه‌ی دیگر روی مواد قرار دهید. می‌توانید از کاهو نیز استفاده کنید.

همبرگر گوجه فرنگی

همبرگر گوجه‌فرنگی و آووکادو
گوجه‌فرنگی و آووکادو دو ماده‌ی غذایی خوشمزه و سرشار از مواد مغذی هستند. ترکیب این دو، ویتامین‌ها و مواد معدنی خوبی به بدن رسانده و برای سلامتی مفید است.
مواد لازم
گوشت چرخ کرده       300 گرم
شیر                           3 قاشق
تخم‌مرغ                      1 عدد
پیاز                             1 عدد
آووکادوی رسیده         1 عدد
گوجه‌فرنگی                1 عدد بزرگ
روغن‌زیتون                  به مقدار لازم
نمک و فلفل               به میزان لازم
روش تهیه
گوشت را با شیر، تخم‌مرغ و نصف پیاز خرد شده ترکیب کنید تا مزه‌دار شود. گوشت را به اندازه‌های کوچک که داخل گوجه‌فرنگی جا بگیرند برش داده و دو طرف آن را سرخ کنید. نصف دیگر پیاز را ریز خرد کرده و با کمی روغن و نمک سرخ کنید. آووکادوی رسیده را له کرده و نگه دارید. داخل گوجه‌فرنگی را خالی کنید و آن را با گوشت، پوره‌ی آووکادو و پیاز سرخ‌کرده پر کنید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سین مثل ساندویچ مثل سلامتی

آشنایی با روش تهیه انواع ساندویچ و پیتزا

سالم‌سازی ساندویچ‌؛ چرا و چگونه؟
ناهار سرکار: بهترین ساندویچ کدام است؟
ساندویچ بخورم یا نخورم؟
بفرمایید سالاد الویه سالم
پیتــزا با طعــم سـلامتـی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.