تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: 3 پیمانه برنج نیم كیلو گل كلم نیم كیلو اسفناج 2 عدد متوسط هویج 4 عدد متوسط گوجه فرنگی 2 عدد پیازسرخ شده 1 بسته 500 گرمی پنیر پیتزای رنده شده 4 قاشق غذاخوری روغن به میزان لازم نمك و فلفل 3 قاشق غذاخوری زعفران آب ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلو سبزیجات

مواد لازم:

3 پیمانه

برنج

نیم كیلو

گل كلم

نیم كیلو

اسفناج

2 عدد متوسط

هویج

4 عدد متوسط

گوجه فرنگی

2 عدد

پیازسرخ شده

1 بسته 500 گرمی

پنیر پیتزای رنده شده

4 قاشق غذاخوری

روغن

به میزان لازم

نمك و فلفل

3 قاشق غذاخوری

زعفران آب شده

یك دوم قاشق چای خوری

جوزهندی

طرز تهیه:

ابتدا گل كلم را گل گل كرده و هویج را تكه تكه خرد و بخارپز می كنیم، با این تفاوت كه به گل كلم كمی نمك هم اضافه می كنیم. پس از آن اسفناج را پاك و خرد كرده، با كمی آب و نمك می پزیم، به طوری كه تمامی  آب جذب اسفناج شود. كلیه سبزیجات فوق را همراه با پیاز داغ تفت می دهیم. آن گاه گوجه فرنگی را یا به صورت پوره یا فیله درمی آوریم و به سبزیجات اضافه می كنیم، سپس می گذاریم آب آن كشیده شود و به روغن بیفتد. آن گاه نمك، فلفل، زعفران و جوزهندی را به مواد اضافه می كنیم.

برنج را از قبل( حدود 3 ساعت) خیس كرده و بعد آبكش می كنیم، بعد از این كه به طور كامل دم كشید، در ظرف مخصوصی به صورت لایه لایه(1لایه پلو،1 لایه سبزیجات) می ریزیم. در پایان، سطح پلو را با پنیر پیتزای رنده شده می پوشانیم و روی آن را فویل می كشیم، بعد به مدت 10 دقیقه بر روی 200 درجه سانتی گراد فقط در حدی كه پنیر آب شود، داخل فر می گذاریم.

نكات تغذیه ای :

استفاده از سبزیجات در این غذا به دلخواه  است هركدام را كه بیشتر دوست دارید یا دوست ندارید اضافه و یا حذف كنید و اگر مشكل مصرف كالری دارید، پنیر پیتزا را حذف كنید یا كمتر استفاده كنید.

سبزیجات بكار رفته در این غذا حاوی میزان زیادی آنتی اكسیدان است كه آن را غذایی مناسب برای افراد مسن می سازد. به علاوه فاقد گوشت و در نتیجه كلسترول است . در عین حال برای كودكان هم بسیار مفید است چون دارای تنوع رنگ وجذابیت زیادی برای كودكان است و  با ذائقه ما ایرانی ها سازگاراست. در تهیه آن از پنیر استفاده شده  و حاوی میزان زیادی ویتامین   Aاست.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.