تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: 6 عدد بادنجان دلمه ای متوسط نیم كیلو سبزی دلمه ای یك فنجان آبگوشت 1 قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی نیم كیلو گوشت چرخ شده یك فنجان برنج نیم پز 3 فنجان آب گوجه فرنگی به مقدار لازم پیاز سرخ شده به قدركافی آب لیمو یا نار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلمه بادنجان

مواد لازم:

6 عدد

بادنجان دلمه ای متوسط

نیم كیلو

سبزی دلمه ای

یك فنجان

آبگوشت

1 قاشق سوپخوری

رب گوجه فرنگی

نیم كیلو

گوشت چرخ شده

یك فنجان

برنج نیم پز

3 فنجان

آب گوجه فرنگی

به مقدار لازم

پیاز سرخ شده

به قدركافی

آب لیمو یا نارنج

به قدركافی

نمك و فلفل

طرز تهیه:

گوشت را با 3 قاشق سوپخوری روغن، كمی تفت می دهیم تا به روغن بیفتد. سبزی دلمه ای شامل : تره، جعفری، مرزه، ترخون، شوید و پیازچه است. آنها را خرد می كنیم و به گوشت می افزاییم و كمی هم می زنیم تا با گوشت كمی سرخ شوند. پیاز سرخ شده ، رب گوجه فرنگی، برنج، آب لیمو، نمك و فلفل را اضافه می كنیم و آنها را با گوشت و سبزی تفت می دهیم و یك فنجان آب گوجه فرنگی را به آن اضافه می كنیم تا دو سه جوش بزند و آماده شود.

بادنجان ها را شسته و قسمت كلاهك سر آنها را با برس می شوییم. قسمت كلاهك دار را به صورت دایره وار با چاقو می بریم. داخل بادنجان ها را با قاشق كوچك خالی می كنیم، طوری كه دیواره و ته آن به قطر 5/1 تا 2 سانتی متر باقی بماند. داخل بادنجان ها كمی آب نمك می ریزیم و آنها را چند دقیقه ای در آبكش برمی گردانیم. سپس داخل آنها را با مایع گوشتی پر كرده و در قابلمه مناسبی ردیف می چینیم. سر بادنجان ها را هم در قابلمه قرار می دهیم تا بپزند. دلمه ها را با 2 فنجان آب گوجه فرنگی و یك فنجان آبگوشت، روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بپزند، ولی له نشوند ( در صورت تمایل می توانیم قبل از پخت كمی آنها را سرخ كنیم ). اگر دلمه ها با این مقدار آب نپختند، می توانیم مقداری آب به دلمه ها اضافه كنیم، تا خوب بپزند و به اندازه یك دوم فنجان سس آن باقی بماند. دلمه ها را پس از آماده شدن در دیس قرار داده، كلاهك را روی دلمه ها قرار می دهیم وسس را روی آنها می ریزیم.

برای تزئین این دلمه می توانیم، چند عدد دلمه گوجه فرنگی را در اطراف دیس قرار دهیم. این دلمه را معمولاً با سس ماست سرو می كنند.

دلمه یكی از اصیل ترین غذاهای آذری می باشد و معمولاً برای سرو دلمه ها از سس ماست استفاده می كنند دلمه یا دُلما به زبان آذری یعنی " چیزی كه پیچیده شود ".

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.