تبیان، دستیار زندگی
اگر به غذاهای محلی نقاط مختلف علاقه دارید، این غذای محلی سبزواری را هم حتماً امتحان کنید؛ این غذا با سبزی خوردن و نان و خوراک بادمجان بسیار لذیذ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با روش تهیه کمه جوش؛ غذای سبزواری


اگر به غذاهای محلی نقاط مختلف علاقه دارید، این غذای محلی سبزواری را هم حتماً امتحان کنید؛ این غذا با سبزی خوردن و نان و خوراک بادمجان بسیار لذیذ است.


کمه جوش

مواد لازم:

ماست                              1 کیلو

گوجه فرنگی                     2 کیلو (خردشده یا رنده شده)

تره خردشده                      5-4 قاشق غذاخوری

نعناع تازه خردشده            2 قاشق غذاخوری

پیاز                                   2 عدد

پودر گردو                          4 قاشق غذاخوری

کشک                              3 تا 4 قاشق غذاخوری

تخم مرغ                          2 عدد

کره                                  50 گرم

نعناع خشک                     1 قاشق غذاخوری

زردچوبه                            1 قاشق مرباخوری

فلفل قرمز                        به میزان دلخواه

روغن مایع و نمک              به میزان لازم

طرز تهیه:

* می‌توانید مواد را کلاً نصف کنید و غذای کمتری تهیه کنید. برای این که غذا سریع آماده شود ما گوجه فرنگی را با پوست خرد می‌کنیم و با یک کم آب، جوش می‌دهیم بعد با گوش کوب برقی یا مخلوط کن به حالت پوره در می‌آوریم.

* ماست را در ظرف می‌ریزیم کشک را اضافه می‌کنیم می‌توانید کشک را حذف هم کنید اما طعم این غذا را خیلی بهتر می‌کند گوجه فرنگی را هم اضافه می‌کنیم تخم مرغ را هم اضافه کرده و با گوشت کوب برقی یا مخلوط کن کاملاً میکس می‌کنیم.

* کره و روغن را در قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم اگر روغن حیوانی در دسترس داشته باشید خیلی خوشمزه تر می‌شود.

* پیازهای ریز خردشده تفت داده شده که طلایی شده است را داخل قابلمه می‌ریزیم زردچوبه و تره را اضافه می‌کنیم نعناع تازه را هم اضافه می‌کنیم. اگر نعناع تازه نداشتید می‌توانید کلاً نعناع خشک استفاده کنید. اگر تره تازه در دسترس نبود می‌توان از تره خشک به جای آن استفاده کرد اما در آن صورت باید خیلی کمتر تفت داده شود چون زود می‌سوزد. گردو اگر ریز خردشده باشد بهتر از حالت پودر آن است البته بستگی به سلیقه خودتان دارد. گردو را هم به مواد اضافه می‌کنیم مواد را خوب تفت می‌دهیم وقتی کامل تفت داده شد مواد را داخل قابلمه اضافه می‌ریزیم.

اگر از تخم مرغ استفاده نمی‌کنید به جای آن برای غلیظ شدن این غذا 1 قاشق آرد سفید در این مرحله اضافه کنید، می‌توان در این مرحله مقداری آب جوش هم اضافه کرد تا کمی از غلظت این غذا کم شود (در صورت دلخواه). وقتی جوش آمد نمک اضافه می‌کنیم در آخر هم فلفل قرمز اضافه می‌کنیم.

* برای این که غذا بریده بریده نشود بهتر است که وقتی مواد مخلوط شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کردیم تا وقتی جوش می‌آید مرتب هم بزنیم اما وجود تخم مرغ از بریده بریده شدن مواد جلوگیری می‌کند. اگر از تخم مرغ استفاده نکنید باید مواد را که داخل قابلمه ریختید تا وقتی جوش بیاید مرتب هم بزنید.

* روش سنتی سرو این غذا در سبزوار به این صورت است که همراه این غذا نیمرو و بادمجان که همراه با آب گوجه فرنگی مغزپخت شده و پیاز داغ نیز به آن اضافه شده سرو می‌شود. یعنی در ظرف هر فرد ابتدا مقداری از این کمه جوش ریخته و روی آن یک عدد نیمرو و یک عدد بادمجان گذاشته می‌شود و همراه نان خشک محلی مصرف می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: نشریه دانش نوین زندگی - شماره 27

مطالب مرتبط:

توگی سَرداغی ؛ غذای خراسانی

فطیر دامغانی ؛ نان محلی

خلال پلو؛ غذای دامغانی

روش تهیه‌ی دیگچه مشهدی

آش ماستی (سبزوار)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.