تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم 250 گرم لوبیای مخصوص باقلاقاتق 200 گرم كره یك بوته سیر 4-3 عدد تخم مرغ 2/1 فنجان یا  شوید تازه : 100 گرم شوید خشك یك قاشق چایخوری زرد چوبه به مقدار لازم نمك و فلفل طرز تهیه : لوبیای مخصوص باقلا قاتق را شسته و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باقلا قاتق

مواد لازم

250 گرم

لوبیای مخصوص باقلاقاتق

200 گرم

كره

یك بوته

سیر

4-3 عدد

تخم مرغ

2/1 فنجان یا  شوید تازه : 100 گرم

شوید خشك

یك قاشق چایخوری

زرد چوبه

به مقدار لازم

نمك و فلفل

طرز تهیه :

لوبیای مخصوص باقلا قاتق را شسته و یك روز قبل آن را خیس می كنیم . سپس پوست آن را می گیریم . سیر را پوست گرفته و خرد می كنیم و با كره كمی تفت می دهیم . باقلای پوست گرفته را اضافه می كنیم و خوب تفت می دهیم . زرد چوبه و شوید را اضافه می كنیم و كمی تفت می دهیم . به باقلا آنقدر آب اضافه می كنیم تا یك بند انگشت روی آن را آب بگیرد . شعله را ملایم كرده و می گذاریم بپزد ، ولی له نشود . نمك و فلفل آن را میزان كرده و 3 عدد تخم مرغ را هم می زنیم و به خورشت اضافه  می كنیم و در ظرف را می گذاریم تا تخم مرغ ها كمی سفت شوند و سپس آن را در ظرف می كشیم . یكی از تخم مرغ ها را نیمرو كرده و در وسط ظرف خورشت قرار می دهیم .

یادآوری :

1-    اگر لوبیای باقلا قاتق را كمی سرخ كنیم ، هنگام پختن له نمی شود .

2-    این نوع خورش باید كمی آب داشته و جا افتاده باشد .

نكات تغذیه ای :

این غذا ، یكی از غذاهای محلی ، مخصوص نواحی شمال ایران است . بهتر است غیر از غذاهای روزمره و عادی در برنامه های غذایی امان ، با طرز پخت غذاهای محلی نواحی دیگر نیز آشنا شویم  .

این غذا ، یك غذای خوشمزه و لذیذ است . بهتر است شما هم آن را امتحان كنید .

در تهیه این غذا از گوشت استفاده نشده است ، ولی نگران نباشید زیرا تخم مرغ یك جانشین مناسب برای گوشت است . انرژی حاصل از یك عدد تخم مرغ 75 كالری است كه معادل انرژی یك واحد ( 30گرم) گوشت با چربی متوسط است .

لوبیای مخصوص باقلاقاتق نیز منبع پروتئین گیاهی خوبی است كه همراه با تخم مرغ ، باعث افزایش كیفیت پروتئین غذا در حد پروتئین گوشت می شود . این غذا را هم می توان با پلو و هم با نان میل كرد . انرژی این غذا در كل ، 2728 كالری است كه اگر توسط 5 نفر میل شود سهم هر فرد از انرژی 5/545 كالری خواهد بود .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.