تبیان، دستیار زندگی
نكاتی در مورد تهیه سس های مختلف سس برای تكمیل طعم غذا به خصوص گوشت های آبپز و سبزیجات پخته و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. پس باید در تهیه آن دقت كامل به كار برد. در صورتی كه برای غلظت سس از آرد و كره استفاده می كنید ،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه چند نوع سُس

نكاتی در مورد تهیه سس های مختلف

سس برای تكمیل طعم غذا به خصوص گوشت های آبپز و سبزیجات پخته و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. پس باید در تهیه آن دقت كامل به كار برد. در صورتی كه برای غلظت سس از آرد و كره استفاده می كنید ، سعی شود از آب گوشت گرم و یا شیر داغ استفاد شود، تا سس گره گره نشود. در این صورت باید آن را از صافی رد كنید تا صاف و لطیف شود. سس هایی كه برای سرو مرغ و بقیه گوشت های سفید مصرف می شود، باید از آب مرغ و برای سرو گوشت های قرمز از آب گوشت قرمز تهیه شود. در موقع پخت گوشت ها سعی كنید برای خوش طعم و خوش عطر شدن آن از برگ بو یا برگ رزماری و چند حبه سیر و جعفری یا برگ كرفس و از ادویه جات خوش عطر استفاده كنید.

همیشه خامه را در آخرین مرحله به سس اضافه كنید . برای تند كردن سس بهتر است، برای گوشت های سفید از پودر فلفل سفید و برای گوشت قرمز و گوشت تیره مثل زبان و گوشت بعضی از پرنده ها از فلفل سیاه و قرمز استفاده شود. برای چاشنی سس ها می توان كمی شكر به آنها اضافه كرد.

سس ماست برای دلمه ها و ماكارانی

مواد لازم


500 گرم

ماست سفت

4-3 حبه

سیر

یك قاشق غذا خوری

سبزیهای معطر( نعناع، شبد و ترخون كاملاً خرد شده)

به میزان كافی

نمك و فلفل

طرز تهیه

: ماست را به هم می زنیم تا صاف و یكنواخت شود. سیر را با رنده ریز رنده كرده، همراه با سبزی ، نمك و فلفل به ماست اضافه می كنیم و خوب مخلوط می كنیم. از این سس برای انواع ماكارونی ها، دلمه بادنجان، دلمه برگ مو، دلمه فلفل و ... می توانیم استفاده كنیم.

سس خردل برای انوع گوشتها

مواد لازم


2 فنجان

آب گوشت

یك قاشق غذا خوری

آرد

50 گرم

كره یا روغن مایع

2 قاشق غذا خوری

آبلیمو

2 قاشق غذا خوری

خردل

یك قاشق مربا خوری

شبد خشك

یك قاشق مربا خوری

شكر

به مقدار كافی

نمك و فلفل

طرز تهیه

:آرد را با كره یا روغن مایع كمی تفت می دهیم. آب گوشت گرم شده را به تدریج به آرد اضافه می كنیم و مرتب سس را به هم می زنیم تا صاف و یكنواخت شود. آبلیمو، شكر، خردل، نمك و فلفل را به آن اضافه كرده و ظرف را از روی حرارت برمی داریم . سپس شبد را به سس آماده شده اضافه می كنیم. از این سس برای انواع گوشتهای گرم و سرد می توان استفاده نمود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.