تبیان، دستیار زندگی
ایا مردمان از مكر و تدبیر خداوند ، غفلت ورزیده اند و خود را از آن در امان پنداشته اند ؟! هیچكس خویشتن را از تدبیر و كیفر خداوند در امان نمی بیند ،مگر مردمان زیانكار .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ای فرزند آدم: طالبان بهشت ، كجايند
بهشت

ايا مردمان از مكر و تدبير خداوند ، غفلت ورزيده اند و خود را از آن در امان پنداشته اند ؟! هيچكس خويشتن را از تدبير و كيفر خداوند در امان نمي بيند ،مگر مردمان زيانكار .

اي فرزند آدم !

- همه تان گمراهيد ، مگر آنكه من هدايتش كنم .

- همه تان بيماريد ، مگر آنكه من شفايش دهم .

- همه تابینواييد ، مگرآنكه  من بي نيازش كنم .

- همه تان هلاكيد ، مگر آنكه من نجاتش دهم .

- همه تان بد كاريد ، مگر آنكه من صيانتش كنم و از تباه كاري بازش دارم .

- پس { اكنون كه بي عنايت من راه به جايي نمي بريد } به سوي من باز آييد { و به د‍ژ استوارم پناه آوريد } تا با شما مهرباني كنم .

- و پرده هاي { عفت وعصمت } خويش را نزد كسي كه اسرارتان بر اوپوشيده نيست ،‌ندريد .

اي فرزند آدم !

- كردار بي دانش و بصيرت ، چونان « رعد بي باران » است .

- و دانش بدون عمل ، به سان « درخت بي ثمر » است .

- و دانش بدون زهد و خشيت ، همچون « ارث بي زكات و غذاي بي نمك و كشت وكار بر سنگ صاف » است .

- و دانش نزداحمق ، مانند « ياقوت نزد چهار پايان » است .

- و دل هاي سخت شده مانند « سنگ فرو رفته در آب » است ، كه موعظه در دل هاي سخت اثر نمي بخشد .

- و موعظه نزد كسي كه به آن رغبت ندارد ، چونان « ساز و آهنگ نزد مردگان » است .

- و نماز بدون زكات مال ، همسان « بدن بدون روح » است .

- و عمل و كردار بدون توبه ، چونان « ساختمان بي پايه و اساس » است .

- ايا مردمان از مكر و تدبير خداوند ، غفلت ورزيده اند و خود را از آن در امان پنداشته اند ؟! هيچكس خويشتن را از تدبير و كيفر خداوند در امان نمي بيند ،مگر مردمان زيانكار .

طالبان بهشت كجايند ؟

اي فرزند آدم !

- اگر چنين است كه پادشاهان به جرم « ستمگري » خود دوزخي مي شوند .

- و عالمان با « حسد ورزي » ،

- و فقيران با « دروغگويي » ،

- و تاجران با « خيانت ورزي » ،

- و كشاورزان به سبب « جهالت » و دانش نطلبيدن ،

- وعابدان با « ريا ورزيدن در عبادت » ،

- و ثروتمندان با «تكبر » ،

- و خوانندگان كتابهاي آسماني ، با « غفلت » { و عدم ژرف نگري در معاني آنچه مي خوانند } ،

- و رنگ رزان ، با « تقلب در كارشان » ،

- و زكات نادهندگان ، به سبب « ندادن زكات مالشان » ،

- { اگر اينان به سبب اين امور دوزخي مي شوند } پس ، طالبان بهشت ، كجايند { و به بهشت روندگان ، كيانند } ؟ !


تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه

کتاب احادیث قدسی محمدرضا زائری