تبیان، دستیار زندگی
چرا در بعد از ظهر روزهای تابستان ترجیح می دهید در سایه قدم بزنید و در زمستان ترجیح می دهید در معرض آفتاب باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابش

تابش

چرا در بعد از ظهر روزهای تابستان ترجیح می‏دهید در سایه قدم بزنید و در زمستان ترجیح می‏دهید در معرض آفتاب باشید؟ و این در حالی است كه دمای هوای محیط سایه و آفتاب تقریباً یكسان است.

وقتی در هوای سرد یك شب زمستانی آتش برپا كرده‏اید چرا اجازه نمی‏دهید كسی یا مانعی بین شما و آتش قرار گیرد؟

یا چرا افرادی كه وارد اتوبوس شركت واحد می‏شوند در روزهای تابستان صندلی كه در سایه است را انتخاب می‏كنند در حالی كه هوای داخل اتوبوس تقریباً در همه جا یكسان است؟

چگونه خورشید به زمین گرما می‏دهد؟

قبل از این كه به سؤال های بالا جواب دهیم توجّه شما را به دیدن  این فیلم جلب می‏نمایم.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

در همه این موارد گرما به روشی غیر از رسانایی و همرفتی انتقال می‏یابد كه به آن تابش می‏گویند. به عبارتی در انتقال گرما به روش تابش نیازی به محیط مادی نیست. به طور مثال گرما از خورشید به زمین و ما می‏رسد در حالی كه مابین خورشید و زمین خلاء است.

وقتی دستتان كنار لامپ (همانند شكل بالا) قرار می‏گیرد، دست شما عمدتاً در اثر تابش گرم می‏شود زیرا اگر یك ورق نازك مابین دست و لامپ قرار گیرد می‏بینید كه گرمایی به دست نخواهد رسید، یا به اندازه قبل گرم نمی‏شود.

از دیدگاه میكروسكوپیك می‏توان گفت كه امواج الكترومغناطیس (فوتون ها) حامل انرژی گرمایی هستند و از جسمی به جسم دیگر رسیده و با جذب شدن توسط جسم دوّم، باعث گرم شدن آن می‏شوند. البته طول موج یا بسامد امواج الكترومغناطیس می‌تواند طیف گسترده‌ای را شامل شود، بر همین اساس برخی تابش‌ها قابل دیدن و برخی دیگر نامرئی هستند.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.تابش

همان طور كه در فیلم فوق مشاهده نمودید امواج الكترومغناطیس با طول موج كوتاه (ماكروویو) توسط ماده غذایی جذب شده و دمای آن بالا می‌رود و در این انتقال گرما نیاز به محیط مادی نیست.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا