تبیان، دستیار زندگی
خیار یکی از میوه های مفید و سالم است که به سادگی بدن را خنک و هیدراته می کند. این میوه ی سرشار از آب برای مراقبت از کلیه ها و پوست مفید است، میزان چربی خون را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیار و 12 دلیل برای مصرف آن

خیار یکی از میوه های مفید و سالم است که به سادگی بدن را خنک و هیدراته می کند. این میوه ی سرشار از آب برای مراقبت از کلیه ها و پوست مفید است، میزان چربی خون را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
خیار

هوا که رو به گرم شدن می رود میل به مصرف میوه های آبدار و خنک نیز افزایش پیدا می کند. خیار یکی از میوه های مفید و سالم است که به سادگی بدن را خنک و هیدراته می کند. این میوه ی سرشار از آب برای مراقبت از کلیه ها و پوست مفید است، میزان چربی خون را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک می کند. اگر می خواهید بیشتر با این یار دیرین آبدوغ خیار آشنا شوید مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

خیار در یک نگاه

همه ی متخصصان حوزه ی سلامت بر این عقیده هستند که سبزیجات سرشار از مواد مغذی بوده و بدن را در برابر انواع مختلف بیماری ها محافظت می کنند. خوشبختانه امروزه خیار در اکثر مناطق جهان کشت و مصرف می شود و از ارزش بالایی برخوردار است. در سرتاسر جهان خیار با اشکال، رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارد. اما به طور کلی این میوه ی مفید سرشار از آب، فیبرها، ویتامین ها و دیگر ترکیبات فوق العاده برای سلامتی است. امروزه در هر فصلی از سال می توانید خیار را از بازار میوه و تره بار خریداری کنید و از آن در تهیه ی انواع سالادها، اسموتی ها و آبدوغ خیار محبوب روزهای گرم استفاده کنید. در ادامه 12 دلیل خوب برای گنجاندن خیار در برنامه ی غذایی تان را ذکر می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

خیار برای کاهش وزن

افرادی که قصد دارند رژیم غذایی خود را بهبود دهند و چند کیلوگرم وزن کم کنند می توانند به خیار به عنوان یک مکمل لاغری اعتماد کنند. می پرسید چرا؟ چون این میوه سرشار از آب بوده و کالری اندکی دارد. می توان گفت که یک لیوان خیار فقط 13 کالری به بدن می رساند و در ازای این میزان اندک، فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی ای را وارد بدن می کند. این ترکیبات مفید خیار باعث بهبود گوارش و تمام عملکردها بدن شده و در کاهش وزن دخالت می کنند. مصرف این میوه موجب احساس سیری شده و برای کنترل اضطراب و اختلالات مربوط به تغذیه مؤثر است.

خیار برای هیدراته کردن بدن

هیدراته شدن بدن یعنی تأمین آب آن. خیار حاوی میزان زیادی آب و املاح معدنی است. به همین دلیل نیز مصرف آن با علائم مربوط به دهیدراته شدن بدن یعنی کم آبی آن مقابله می کند. شما می توانید در فصل گرما از خیار برای افزایش آب بدنتان بهره ببرید.

در حوزه ی زیبایی، خیار بسیار مؤثر عمل می کند. میزان بالای سیلسیوم و گوگرد این میوه باعث تقویت موها و ناخن ها می شود. این ترکیبات باعث بلند شدن موها و ناخن ها در سلامت کامل می شوند و آن ها را براق و مستحکم می سازند

خیار برای سم زدایی از بدن

مصرف خیار به صورت میوه یا آب آن یک روش ساده برای از بین بردن سموم بدن است. این میوه باعث تحریک عملکرد ارگان های تصفیه کننده ی بدن می شود و به این ترتیب نیز سموم را از خون خارج می سازد.

خیار مفید برای مفاصل

خیار حاوی میزان چشمگیری سیلسیوم است که دوست مفاصل محسوب می شود. این ترکیب باعث تقویت بافت های متصل کننده شده و خطر مشکلات جدی تری مانند نقرس یا آرتریت را کاهش می دهد.

خیار برای کاهش میزان کلسترول خون

این روزها خیلی از افراد از بالا بودن کلسترول خونشان ابراز نگرانی می کنند. خوشبختانه خیار سرشار از آب است میزان استرول بالای آن می تواند راهی برای مقابله با کلسترول بالا باشد. البته نمی توان صرفاً با خیار به جنگ چربی خون رفت. اما می توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم از این میوه نیز برای کنترل کلسترول خونتان استفاده کنید. خیار مانع از اکسایش رگ ها شده و احتمال بسته شدن آن ها را کاهش می دهد.

خیار برای مقابله با یبوست

فیبرهای طبیعی و میزان بالای آب خیار باعث تحریک حرکات روده شده و یبوست را کاهش می دهد. مصرف این میوه باعث بهبود روند هضم غذا شده و مدفوع را لیز می کند تا راحت تر در روده ها حرکت کرده و دفع شود.

خیار

خیار برای تحریک احیای سلول های پوستی

خیار حاوی ویتامین E است و این ویتامین قدرت تنظیم pH طبیعی پوست را دارد. در واقع خیار یک درمان طبیعی برای مقابله با آفتاب سوختگی محسوب می شود و در تسکین جای زخم و بهبود آن مؤثر عمل می کند. آنتی اکسیدان های موجود در خیار باعث احیای سلولی و کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شوند.

خیار باعث بهبود سلامت کلیه ها

خیار و آب آن برای مقابله با احتباس آب و دفع ترکیباتی که باعث بروز سنگ کلیه می شوند مفید است. شما می توانید از قدرت این میوه برای کاهش اسید اوریک تان استفاده کنید. حتماً می دانید که بالا بودن اسید اوریک باعث بروز بیماری های جدی می شود.

مصرف خیار به صورت میوه یا آب آن یک روش ساده برای از بین بردن سموم بدن است. این میوه باعث تحریک عملکرد ارگان های تصفیه کننده ی بدن می شود و به این ترتیب نیز سموم را از خون خارج می سازد

خیار برای سلامت موها و ناخن ها

در حوزه ی زیبایی، خیار بسیار مؤثر عمل می کند. میزان بالای سیلسیوم و گوگرد این میوه باعث تقویت موها و ناخن ها می شود. این ترکیبات باعث بلند شدن موها و ناخن ها در سلامت کامل می شوند و آن ها را براق و مستحکم می سازند.

خیار برای مقابله با بوی بد دهان

ترکیبات موجود در خیار با باکتری های ایجاد کننده عفونت های دهانی و نفس بدبو مقابله می کند. اگر به مدت 15 تا 20 دقیقه خیار بجویید لثه هایتان خنک شده و بیماری و عفونت از آن ها دور می شود.

خیار برای تنظیم فشار خون

فیبرها، منیزیم و پتاسیم موجود در خیار برای تنظیم فشار خون مؤثر عمل می کند. شما می توانید فشارخون بالا و فشارخون پایین را به کمک خیار و با طبیعی ترین روش کنترل کنید.

خیار ضدسرطان است

خیار حاوی ترکیباتی است که باعث پیشگیری از برخی سرطان ها می شوند. در واقع می توان گفت که مصرف منظم خیار باعث کاهش سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان پروستات می شود.
با توجه به خواصی که در خیار جمع شده است بی دلیل نیست که این میوه سومین سبزی کشت شده در جهان است. پس، از این میوه ی مفید غافل نشوید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.