تبیان، دستیار زندگی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در این دانشگاه، باقلا نقش موثری در درمان بیماری پارکینسون دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باقلا، نقش موثری در درمان بیماری پارکینسون دارد


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در این دانشگاه، باقلا نقش موثری در درمان بیماری پارکینسون دارد.

باقلا

دکتر کریم نیکخواه، متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری پارکینسون از بیماری های نسبتا شایع مغز و اعصاب است که اغلب در سنین 50 سال به بالا مشاهده می شود.

وی خاطر نشان کرد: پژوهش تاثیر باقلا بر پارکینسون توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی 30 بیمار مبتلا به این بیماری انجام شده است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه گیاه باقلا به ویژه باقلای جوانه زده حاوی مقدار بسیاری «دوپامین» است، افزود: در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون این ماده (دوپامین) کاهش می یابد، لذا فرد مبتلا باید این ماده را مانند انسولین در بیماران دیابتی، دریافت کند.

نیکخواه اظهار کرد: هم اکنون دوپامین به صورت داروی خوراکی از دیگر کشورها وارد می شود، اما با تولید عصاره باقلا می توان دوپامین را به صورت دارویی برای بیماران مبتلا تولید کرد.

به گفته وی، هم اکنون گیاه باقلا به وفور در شهرستان نیشابور کشت می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با توجه به فواید بسیار گیاه باقلا، می توان از آن برای تولید عصاره خوراکی باقلا، پیشرفت طب سنتی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور استفاده کرد.

هم اکنون دوپامین به صورت داروی خوراکی از دیگر کشورها وارد می شود، اما با تولید عصاره باقلا می توان دوپامین را به صورت دارویی برای بیماران مبتلا تولید کرد

بیماری پارکینسون که برای اولین بار توسط دکتر «جیمز پارکینسون» دانشمند بریتانیایی در سال 1817 میلادی کشف شد، همان لرزش در وضعیت استراحت است که بیشتر در سنین پیری شایع است.

این بیماری که گاهی در جوانان هم دیده می شود، بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است، رخ می دهد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

گذر پارکینسون از کله پاچه فروشی

توصیه های تغذیه‌ای در پارکینسون

پارکینسون: مواد غذایی معجزه‌گر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.