تبیان، دستیار زندگی
میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی ناشی از رنگدانه هایشان برای سلامتی مفید است و محققان مشاهده کردند که مصرف میزان بالای کاروتنوئیدها تاثیر مثبتی روی کیفیت اسپرم دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش کیفیت اسپرم با مصرف هویج


میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی ناشی از رنگدانه هایشان برای سلامتی مفید است و محققان مشاهده کردند که مصرف میزان بالای کاروتنوئیدها تاثیر مثبتی روی کیفیت اسپرم دارد.

جویدن هویج

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن (موجود در هویج) و لیکوپن (موجود در گوجه فرنگی) باعث بهبود کیفیت اسپرم می شود.

محققان آمریکایی روی حدود 200 مرد جوان که رژیمی سرشار از میوه و سبزیجات داشته اند بررسی هایی انجام دادند.

به طور کلی میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی ناشی از رنگدانه هایشان برای سلامتی مفید است و محققان مشاهده کردند که مصرف میزان بالای کاروتنوئیدها تاثیر مثبتی روی کیفیت اسپرم دارد.

خانواده ی این رنگدانه ها حاوی دو ترکیب مهم است: بتاکاروتن ها و لیکوپن. محققان مشاهده کردند جنبندگی منی دانه ها و کیفیت اسپرم در مردان جوان و سالمی که کاروتنوئید بیشتری مصرف می کنند بالاتر است. به خاطر این که بتاکاروتن خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و تاثیر زیادی روی سلامتی می گذارد.

خواص آنتی اکسیدانی بتاکاروتن

آنتی اکسیدان ها باعث کاهش اثرات نامناسب رادیکال های آزاد می شود که نتیجه ی طبیعی سوخت و ساز بدن بوده و به DNA آسیب می زنند. یکی از اثرات مشهود این رادیکال‌های آزاد تاثیر آن ها روی پیری زودهنگام پوست و تاثیر دیگر آن روی باروری است.

محققان مشاهده کردند که مصرف هویج به همراه گوجه فرنگی که سرشار از لیکوپن است و خواص ضدسرطانی دارد باعث افزایش کارایی هویج شده و تاثیر بیشتری روی افزایش کیفیت اسپرم دارد

خوشبختانه آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه بتاکاروتن صلاح مناسبی در برابر این رادیکال ها می‌باشد. از بین تمام میوه ها و سبزیجات آزمایش شده مشخص شده است که طالبی، سیب زمینی شیرین و هویج تاثیر بیشتری دارند و اثر هویج از همه بیشتر و مشهودتر است.

محققان مشاهده کردند جنبندگی منی دانه ها در مردهایی که هویج بیشتری مصرف می کنند بین 6.5 تا 8 درصد بیشتر است.

هویج + گوجه فرنگی = نتیجه ی بهتر

محققان مشاهده کردند که مصرف هویج به همراه گوجه فرنگی که سرشار از لیکوپن است و خواص ضدسرطانی دارد باعث افزایش کارایی هویج شده و تاثیر بیشتری روی افزایش کیفیت اسپرم دارد.

در واقع همکاری هویج - گوجه فرنگی کیفیت اسپرم ها را بین 8 تا 10 درصد افزایش می دهد که تغییرات خوبی در خصوص برخی از ناباروری ها ایجاد می کند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: terrafemina

مطالب مرتبط:

9 ماده غذایی که تعداد و کیفیت اسپرم‌ها را تقویت می‌کنند

5 ماده غذایی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

10 توصیه برای بالا بردن قدرت باروری‌تان

تاثیر تغذیه بر باروری مردان

برای افزایش باروری چه باید خورد؟

4 راهکار تغذیه‌ای برای افزایش قوای جنسی

تـغذیه و باروری

خوراکی‌هایی برای افزایش باروری

نقش تغذیه صحیح و فعالیت بدنی در باروری زنان

درمان ناباروری مردان با غذا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.