تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب با عنوان چقدر شکر بخوریم و چه موقع؟ در مورد مضرات شکر، مقدار مجاز مصرف آن و همچنین زمان مناسب مصرف آن توضیحاتی ارائه کردیم؛ حالا ادامه ی مطلب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه مصرف شکر را کاهش دهیم؟


در قسمت اول این مطلب با عنوان "چقدر شکر بخوریم و چه موقع؟" در مورد مضرات شکر، مقدار مجاز مصرف آن و همچنین زمان مناسب مصرف آن توضیحاتی ارائه کردیم؛ حالا ادامه‌ی مطلب...

شیرینی

طعم شیرین آنقدر وسوسه انگیز است که برخی نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند. از طرفی این ذائقه متاسفانه از کودکی با ما همراه است. اما بسیاری از ما می‌خواهیم تا آن جا که ممکن است میزان مصرف شکر را کاهش دهیم و بارها برای رسیدن به آن تلاش کرده‌ایم ولی موفق نبوده‌ایم. در این جا چند راهکار ساده آورده‌ایم که می‌تواند در این راستا به شما کمک کند.

1- دسرهای شیرین را از برنامه غذایی خود حذف کنید!

به جای دسرهای شیرینی که به آن‌ها عادت کرده‌اید، دسرهای بدون شکر را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید در عین حال، از طعم شیرین لذت ببرید چرا دسر ماست و میوه را امتحان نمی‌کنید که در عین حال هم طبیعی و سالم است و هم شیرین. البته به شرطی که خودتان در منزل آن را تهیه کنید و نه اینکه نوع آماده کارخانه‌ای آن را که حاوی مواد قندی پنهان است انتخاب کنید. حذف دسرهای شیرین، نقش به سزایی را در کاهش مصرف شکر و در نتیجه آن کوچک کردن شکم، دارند.

2- به غذاهای خود، غلات کامل را اضافه کنید!

با افزودن غلات، خصوصا نوع کامل آن‌ها از جمله نان و ماکارونی سبوس‌دار، وعده‌های غذایی خود را کامل کنید. به کمک این غلات، در پایان غذا، احساس سیری خواهید داشت و کربوهیدرات‌های فراوانی که در این غلات وجود دارد باعث می‌شوند که بدون میل به ریزه‌خواری، خصوصا خوردن شیرینی، تا وعده غذای بعدی، این سیری ادامه پیدا کند.

3- نوشابه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های شیرین را از برنامه غذایی خود حذف کنید!

در ابتدا به جای نوشابه‌ها معمولی، نوشابه‌های رژیمی بنوشید اما به تدریج مصرف این نوشیدنی‌ها را هم تا حذف کامل آن‌ها و منحصر کردن‌شان به جشن‌ها و موقعیت‌های خاص، کاهش دهید.

دقت کنید که نوشیدن، نوشابه‌های شیرین، حتی نوع رژیمی آن‌ها، ذائقه ما را به سمت مصرف بیشتر شیرینی سوق می‌دهد. به عبارت دیگر هر چه بیشتر نوشیدنی شیرین بنوشیم، میل خوردن شیرینی در ما افزایش می‌یابد.

مقاومت در برابر وسوسه خوردن شیرینی دشوار است اما با کمی تلاش می‌توانید

بر آن فائق بیایید. برای رسیدن به این مهم، کافیست هنگام مواجه با میل شدید به خوردن شیرینی، کمی ذهن خود را آرام کرده و سعی کنید بر روی موضوع دیگری تمرکز کنید

4- قهوه یا چای خود را بدون شیرین کننده بنوشید!

ایده‌آل این است که به تدریج میزان مصرف شیرین کننده‌های همراه با قهوه و چای را نیز کاهش دهیم. بدن انسان، توانایی‌های منحصر به فردی دارد که خود را با هر شرایطی وفق می‌دهد. این مساله را مد نظر داشته و مطمئن باشید نوشیدن چای و قهوه با شیرینی کم یا بدون شیرینی خیلی هم دشوار نیست!

5- 1000 کیلوکالری بسوزانید!

ضروری است که به کمک فعالیت ورزشی، در هر هفته حداقل 1000 کیلوکالری بسوزانید. نگران نباشید! شما به راحتی با فعالیت‌های ساده‌ای مانند آنچه در زیر آورده‌ایم این 1000 کالری را خواهید سوزاند:

20 دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط، 5 بار در هفته،

20 دقیقه دوچرخه سواری، هر روز هفته،

1 ساعت و 30 دقیقه دوچرخه سواری، 2 بار در هفته،

2 جلسه ایروبیک در هر هفته.

6- یاد بگیرید، میل به شیرینی را در خود مدیریت کنید!

مقاومت در برابر وسوسه خوردن شیرینی دشوار است اما با کمی تلاش می‌توانید بر آن فائق بیایید. برای رسیدن به این مهم، کافیست هنگام مواجه با میل شدید به خوردن شیرینی، کمی ذهن خود را آرام کرده و سعی کنید بر روی موضوع دیگری تمرکز کنید.

شما همچنین می‌توانید از تمرینات تنفس که برای آرام کردن روح مخصوصا در زمان استرس، استفاده می‌شود، بهره ببرید: به آرامی، برای 5 ثانیه هوا را عمیق به سینه خود بکشید، 5 ثانیه هوا را در سینه خود حبس کنید و در مدت 5 ثانیه هوا را به آرامی از دهان بیرون بدهید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه - اعظم کنجشکی زیر نظر دکتر محمدرضا وفا

مطالب مرتبط:

شیره بهتر است یا قند و عسل؟

شکر قهوه‌ای در مقایسه با شکر سفید

5 دلیل خوب برای نخوردن قند

قند فراوانم آرزو نیست

8 توصیه برای کاهش مصرف قند

شکر قهوه‌ای رژیمی نیست

9 پیامد تلخ مواد شیرین

زیاده‌روی در مصرف قند = مرگ تدریجی

کدام قندها مفیدند؟

قند طعم‌دار بخوریم یا نخوریم؟

شکر قهوه‌ای چیست؟

نبات و انواع آن

چرا باید قند و شکر را کم مصرف کنیم؟

آیا شکر برای سلامتی مضر است؟

توصیه‌های کاربردی برای کاهش مصرف قند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.