تبیان، دستیار زندگی
ادویه‌ها جزو طعم‌دهنده‌های پرکاربرد در آشپزخانه ما ایرانی‌ها هستند. کمتر غذایی را می‌توان یافت که حداقل 1 تا 2 نوع ادویه در آن به کار نرفته باشد. اصلاً غذاهای ایرانی با این ادویه‌ها عطر و طعم پیدا می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 گنج آشپزخانه


ادویه‌ها جزو طعم‌دهنده‌های پرکاربرد در آشپزخانه ما ایرانی‌ها هستند. کمتر غذایی را می‌توان یافت که حداقل 1 تا 2 نوع ادویه در آن به کار نرفته باشد. اصلاً غذاهای ایرانی با این ادویه‌ها عطر و طعم پیدا می‌کنند.

در این مطلب به نقد و بررسی پرمصرف‌ترین انواع ادویه‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید...

دارچین

دارچین علیه اضطراب 

* دارچین، پوست خشک‌شده شاخه‌های نوعی درخت بومی هند است. این ادویه خوش‌عطر، طبع گرم و خشکی دارد.

* شادی‌آور، آرام‌بخش، تقویت‌کننده کبد و قلب، کاهنده قندخون، برطرف‌کننده بوی بد دهان، ادرارآور و قاعده‌آور است. می‌تواند جلوی اسهال را بگیرد،‌ فشارخون را کاهش بدهد، گرفتگی‌های عضلانی را تا حدی از بین ببرد، تب را پایین بیاورد و یک آنتی‌هیستامین خوب و طبیعی هم محسوب شود.

* خانم‌های باردار، شیرده و افراد مبتلا به زخم‌ها و ناراحتی‌های گوارشی باید در مورد میزان مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنند زیرا زیاده‌روی در مصرف این ادویه می‌تواند برای برخی از افراد، تپش قلب، تعریق و حساسیت را به دنبال داشته باشد. در ضمن، مصرف بیش از حد دارچین به افرادی با مزاج گرم نیز توصیه نمی‌شود.

یادآوری: بهتر است چوب درسته و پودرنشده دارچین را به چای یا غذاهای خود اضافه و کمی پیش از سرو غذا، چوب را از ظرف غذا خارج کنید. جوشیدن چوب دارچین بیشتر از 15- 10 دقیقه داخل چای یا غذا توصیه نمی‌شود چون می‌تواند باعث تلخ شدن آن شود.

زعفران

زعفران علیه افسردگی

* این ادویه بسیار خوش‌عطر و رنگ، جزو ادویه‌های نشاط‌آور است و باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود.

* زعفران میل جنسی را تقویت می‌کند، ادرارآور و قاعده‌آور است، پوست را شاداب و قلب و کبد را تقویت می‌کند، بوی بد دهان را از بین می‌برد و در درمان افسردگی کاربرد دارد. در ضمن، آرام‌بخش و خواب‌آور هم است، تب و تهوع را تخفیف و قدرت حافظه را افزایش می‌دهد، فشار و چربی‌خون را کم می‌کند و ضدنفخ خوبی نیز محسوب می‌شود.

یادآوری: زعفران را باید برای حفظ عطر، طعم و رنگ منحصربه‌فرد آن، حدود 3-2 دقیقه پیش از پایان پخت به غذا اضافه کرد و آن را در جای خشک و خنک نگه داشت.

زردچوبه

زردچوبه علیه کبد چرب

* زردچوبه که در اصطلاح عامیانه به آن زرچوبه می‌گویند، جزو ادویه‌های پرخاصیتی است که مصرف 3 تا 4 گرم از آن در روز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

* مصرف این ادویه پرکاربرد، به دلیل تقویت کبد و خاصیت سم‌زدایی به افراد مبتلا به هپاتیت و کبد چرب توصیه می‌شود.

* زردچوبه، ضدنفخ و ضدگرفتگی عضلات، به خصوص عضلات شکم بعد از صرف غذا یا در زمان عادت ماهیانه است.

یادآوری: زردچوبه قابلیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارد بنابراین باید در جای کاملا خشک و خنک و در ظرف‌های کاملا دربسته نگهداری شود. این ادویه پرخاصیت، حاوی ترکیب‌هایی فنولی و حساس به حرارت است بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از هدر رفتن خواصش، این ادویه را 5 تا 10 ثانیه در مقدار کمی روغن تفت بدهید و 10 دقیقه پیش از پایان زمان پخت، آن را به غذا اضافه کنید.

فلفل سیاه

فلفل علیه چاقی

* فلفل، طبع گرمی دارد و می‌تواند تا اندازه‌ای باعث افزایش سوخت‌وساز بدن هم شود. به همین دلیل خیلی از ما بعد از خوردن غذاهای تند و حاوی فلفل، احساس گرما و گرگرفتگی می‌کنیم.

* استفاده از فلفل سیاه یا قرمز یا مصرف غذاهای حاوی آن‌ها، باعث تحریک معده و دستگاه گوارش می‌شود بنابراین بهتر است افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی، ورم ‌معده یا ریفلاکس، قید خوردن این 2 ادویه تند و آتشین را بزنند.

* مصرف حجم متعادلی از فلفل سیاه یا قرمز به افراد دچار اضافه‌وزن برای افزایش متابولیسم بدن آن‌ها در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش توصیه می‌شود.

یادآوری: بهتر است برای حفظ عطر و طعم فلفل سیاه، آن را به صورت دانه‌های درسته از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه و خودتان به اندازه نیاز روزانه خانواده، این دانه‌ها را بکوبید یا آسیاب کنید. در ضمن، فلفل‌ها مانند زردچوبه، بوی خامی ندارند و برای حفظ خاصیت آن‌ها، می‌توان حدود 15-10 دقیقه پیش از پایان زمان پخت، آن‌ها را به غذا اضافه کرد.

پودر سیر علیه فشارخون

* سیر یکی از گیاهان دارویی بسیار پرخاصیت است که می‌تواند به کاهش و تنظیم فشارخون، کاهش غلظت خون، کاهش کلسترول خون و تقویت کبد کمک کند.

زردچوبه که در اصطلاح عامیانه به آن زرچوبه می‌گویند، جزو ادویه‌های پرخاصیتی است که مصرف 3 تا 4 گرم از آن در روز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد

* سیر حاوی ویتامین‌های A،B و C است و به هضم غذا کمک می‌کند. بیشتر این خواص، در سیر تازه و بودار پیدا می‌شوند و پودر کردن آن، تا حد زیادی خواصش را هم از بین می‌برد.

یادآوری: اگر شما جزو طرفداران ادویه پودر سیر هستید و می‌خواهید کمی از خاصیت‌های سیر هم با مصرف پودر سیر به بدنتان برسد، باید خودتان سیر را با پوسته رویی آن خشک کنید و درست پیش از مصرف، مقداری از سیر خشک‌شده را آسیاب و در مراحل پایانی پخت، به غذایتان اضافه کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

5 چاشنی که باید در هر آشپزخانه‌ای باشد

این 7 ادویه را دریابید

6 خاصیت فوق‌العاده‌ی ادویه‌ها

ادویه‌های سلامتی

کنترل زکام با ادویه‌ها

7 ادویه‌ی شگفت انگیز

ادویه، چاشنی سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.