تبیان، دستیار زندگی
مصرف زیاد ادویه یا انواع تقلبی آن می‌تواند سلامت مصرف كننده را به خطر بیندازد. این روز‌ها در بازار ادویه، انواع تقلبی هم چنان یافت می‌شوند، بنابراین آگاهی از وجود این مواد می‌تواند مفید باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاشنی‌های تقلبی

ادویه

مصرف زیاد ادویه یا انواع تقلبی آن می‌تواند سلامت مصرف كننده را به خطر بیندازد.

این روز‌ها در بازار ادویه، انواع تقلبی هم چنان یافت می‌شوند، بنابراین آگاهی از وجود این مواد می‌تواند مفید باشد.

ادویه‌ها به عنوان‌ طعم‌دهنده‌های غذا، هم چنان مشمول برداشت‌ها و باور‌های غلط تعدادی از خریداران هستند. به گفته آگاهان بازار، هر ماده عطری با منشا گیاهی ادویه محسوب می‌شود.

بنابراین پوست درخت(دارچین)، میوه(فلفل)، برگ(نعنا و ریحان)، ریشه (زنجبیل)، گل(زعفران و گلپر) یا دانه(جوزهندی‌، خردل) به صورت خرد و پودر شده می‌تواند مشمول عنوان ادویه‌ و چاشنی‌ محسوب شود، اما نكته مهم این است كه دارا بودن عطر و شكل مواد یاد شده، نمی‌تواند متضمن اصالت و سلامت آنها باشد.

سماق تقلبی:

برای نمونه همان طور كه یاد شد در حال حاضر سماق‌های تقلبی در بازار یافت می‌شوند كه به لحاظ شكل و ظاهر تفاوتی با نمونه‌های اصل ندارند. متقلب‌ها، تفاله‌های غوره و زرشك را با گل اخدی و آب شاه‌توت مخلوط كرده و به عنوان سماق به دست مشتری می‌دهند.

فلفل

پودر فلفل تقلبی:

برای تقلب در تهیه فلفل نیز از موادی مانند پودر پوست گردو و فندق، آرد نخودچی، پودر هسته خرما، تفاله زیتون و مواد مشابه به عنوان پایه استفاده کرده و برای ایجاد تندی و رنگ و مزه، آن را با پودر فلفل فرنگی یا خردل سیاه مخلوط می کنند.

پودر خردل تقلبی:

پودر خردل اصل نیز از نرم كردن دانه خردل سیاه یا سفید یا مخلوطی از هر دو به دست می‌آید. گاهی آن‌را با آب غوره یا سركه مخلوط كرده و خردل خمیری به دست می‌آورند. با وجود این خردل تقلبی از نشاسته آرد غلات به دست می‌آید. برای ایجاد رنگ مورد نظر مقداری پودر زرد‌چوبه به آن اضافه می‌شود.

بنابراین خرید محصولات بسته‌بندی شده و دارای نشان استاندارد توصیه می‌شود.

*مطالب مرتبط:

تقلب در ادویه ها

ادویه و سبزیجات معطر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.