تبیان، دستیار زندگی
یك بررسی جدید نشان می ‌دهد كه زردچوبه و مكمل‌های غذایی آن ممكن است به پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های استخوانی مثل آرتریت روماتوئید و پوكی استخوان كمك كند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر زردچوبه در روماتیسم مفاصل

یك بررسی جدید نشان می ‌دهد كه زردچوبه و مكمل‌های غذایی آن ممكن است به پیشگیری و  درمان برخی بیماری‌های استخوانی مثل آرتریت روماتوئید و پوكی استخوان كمك كند.

زردچوبه

ریشه زردچوبه در طب سنتی آسیا برای قرن‌ها به عنوان درمانی برای التهاب مفاصل یا آرتریت كاربرد داشته است. داروهای ضد التهابی نوین كه برای درمان آرتریت به كار می‌ روند، عوارض جانبی بسیاری دارند، بنابراین پزشكان و پژوهشگران به دنبال شیوه‌های درمانی جایگزین برای این بیماری بوده‌اند.

امروزه مكمل‌های غذایی حاوی زردچوبه با نام كوركومین (curcumin) ،ماده شیمیایی كه رنگ زرد زردچوبه ناشی از آن است ،در بازار موجود است. تصور می ‌شود این ماده نیز دارای خواص ضد التهابی باشد.

دكتر ژانت ال فانك از كالج پزشكی دانشگاه آریزونا یكی از پژوهشگران در تحقیق فوق در این باره گفت:" هدف ما از بررسی داروهای گیاهی خاص این است كه بین خواص مفید گیاهان دارویی سنتی و اثرات زیان بار آنها افتراق دهیم. به این ترتیب امیدواریم نه تنها شیوه‌‌های طب سنتی را درك كنیم و به آزمون بگذاریم، بلكه استفاده آنها را نیز پیشرفت دهیم و اصلاح كنیم."

دكتر فانك با دكتر باربارا ان. تیمرمن، رئیس مركز پژوهش طب گیاهی آریزونا برای بررسی بهتر اثرات مواد شبه كوركومینی در زردچوبه عصاره‌هایی با میزان استاندارد تهیه كردند. سپس تأثیربخشی آنها را بر روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به آرتریت روماتوئید آزمایش كردند. نتیجه آن بود كه این مواد واقعاً علائم التهاب مفصل را كاهش می ‌دهند.

دكتر فانك معتقد است كه نتایج مشابهی در انسان‌ها نیز مورد انتظار است، اما باید با آزمون‌های بالینی ثابت شود.

فانك گفت اگر معلوم شود كه چنین اثری در انسان‌ها نیز رخ می ‌دهد، احتمالا روزی 5/1گرم مواد شبه ‌كوركومینی باید مصرف شود، كه حدود 10 برابر میزان مصرف روزانه زردچوبه یك فرد متوسط هندی است. بنابراین تنها راه برای تأمین این مقدار مواد شبه ‌كوركومینی، از راه مكمل‌های غذایی است.

به گفته فانك احتمالاً سایر مواد موجود در زردچویه به جز كورکومین هم دارای خواص ضد التهابی هستند و این مواد همراه هم با كورکومین التهاب را مهار می‌ كنند.

منبع: روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

رژیم غذایی در آرتریت روماتوئید

نقش تغذیه در پیش گیری از پوكی استخوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.