تبیان، دستیار زندگی
بعد از آجیل شب یلدا، نوبتی هم كه باشد نوبت به خرید آجیل نوروز می‌رسد. در كنار فروشنده‌های كهنه‌كار این صنف، فروشنده‌های كهنه فروش نیز وجود دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آجیل کهنه و رنگی نخرید

آجیل رنگی

بعد از آجیل شب یلدا، نوبتی هم كه باشد نوبت به خرید آجیل نوروز می‌رسد.

در كنار فروشنده‌های كهنه‌كار این صنف، فروشنده‌های كهنه فروش نیز وجود دارند.

بنابراین برای داشتن یك خرید خوب و سالم باید فرق میان این دو را دانست و به آن توجه داشت.

برای نمونه فروشنده‌ های كهنه ‌كار به هیچ‌وجه محصول نامرغوب را حتی با قیمتی اندك، خرید و فروش نمی‌كنند، در عوض فروشنده‌های كهنه فروش تا دلتان بخواهد محصول كهنه، رنگ‌ شده و دارای انواع و اقسام سموم  را به دست خریدار می‌دهند.

برای تشخیص تفاوت میان دو دسته از فروشنده‌های یاد شده چند ملاك وجود دارد.

بادام زمینی فاسد

برای نمونه در لابه‌لای مغز بادام‌زمینی‌های گروه كهنه‌ فروش، دانه‌های سیاهی دیده می‌شود كه به وجود آمدن‌ آنها ناشی از تازه نبودن محصول و نگهداری آن در فضایی مرطوب است.

رنگ‌های سبز و قهوه‌ای نیز در میان مغز فندق‌ها نشانه خطرناك بودن محصول (وجود سم افلاتوکسین) و كهنه‌فروشی است.

غیر از کهنگی محصولات كه منجر به بروز بیماری ‌های جبران‌ ناپذیری همچون سرطان كبد در مصرف‌كننده می‌شود، وجود رنگ‌های غیرمجاز نیز از ویژگی‌های محصولات نامرغوب است.

پسته رنگی

به طور معمول تخمه‌هایی كه به دست رنگ پس بدهند یا پسته‌هایی كه بیش از حد قرمز باشند، از مصادیق آجیل‌های رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی هستند.

هر چند مصرف آجیل‌های بسته‌بندی شده و دارای تمامی علائم تضمین كننده سلامت كالا، مانند پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا هنوز در فرهنگ خرید شهروندان جا نیفتاده است، اما خرید این نوع آجیل، تمامی ملاك‌های یك خرید مناسب به استثنای قیمت متعادل را داراست.

به طور حتم طی سالیان آینده با ورود شركت‌های جدید به عرصه تولید آجیل‌های بسته‌بندی شده و افزایش رقابت، نرخ آجیل‌های بسته‌بندی شده نیز از وضعیت گرانی موجود بیرون آمده و اقشار كم‌درآمد نیز می‌توانند از این محصولات سالم‌تر استفاده كنند.

* مطالب مرتبط:

کدام پسته ها بهداشتی اند؟

آیا آجیل خوب است یا نه؟

در هنگام خرید و مصرف آجیل شب عید مراقب باشید تا ...

آجیل چه خاصیتی دارد ؟

آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند

آجیل سرشار از مواد مغذی

مضرات افزودنی‌های خوراکی (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.