تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبل از خواص متعدد و بی‌نظیر دانه و برگ‌های گیاه شنبلیله برایتان مواردی را بیان کردیم. در این مقاله سعی داریم در رابطه با اثرات فیتوکمیال‌های موجود در این گیاه بر هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه مواردی را ارائه دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شنبلیله، گیاهی مناسب برای زنان و مردان


در قسمت اول این مطلب از خواص متعدد و بی‌نظیر دانه و برگ‌های گیاه شنبلیله برایتان مواردی را بیان کردیم. در این مقاله سعی داریم در رابطه با اثرات فیتوکمیال‌های موجود در این گیاه بر هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه مواردی را ارائه دهیم.

شنبلیله

شنبلیله، منع مصرف در زمان بارداری

در طی بارداری مصرف دزهای بالای شنبلیله به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. مطالعات متعدد بر روی زنان باردار نشان می‌دهد مصرف شنبلیله باعث بروز دردهای زایمانی در مادران می‌شود و انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد. در نتیجه احتمال سقط بیشتر می‌شود. از این رو برای مصرف آن در دوران بارداری باید با احتیاط رفتار نمود.

سهولت زایمان با عصاره گیاه شنبلیله

همان طور که گفته شد شنبلیله دردهای زایمانی را تشدید می‌کند و منجر به انقباض در ناحیه رحم می‌شود. در نتیجه زایمان طبیعی را برای افراد تسهیل می‌کند. به همین علت در هنگام زایمان مصرف دزهای بالای شنبلیله به منظور القای زایمان طبیعی و آسان توصیه می‌شود.

افزایش شیردهی با کمک شنبلیله

شنبلیله گیاهی سرشار از تستوفن می‌باشد که باعث افزایش سطح پرولاکتین در بدن مادران شیرده می‌شود و ترشح شیر را تسهیل می‌کند. بعد از 24 الی 72 ساعت پس از مصرف این گیاه، اثرات افزایش شیر در مادران به طور کامل مشهود است. روغنی که از دانه‌های این گیاه استخراج شده باشد برای این منظور بسیار مناسب می‌باشد. برای افزایش جریان شیردهی روزی سه مرتبه کپسول 500 میلی‌گرمی شنبلیله توصیه می‌شود. شنبلیله در ترکیب بسیاری از داروهای گیاهی به منظور ایجاد تعادل هورمونی در خانم‌ها، افزایش سایز سینه، افزایش جریان شیردهی و ... استفاده می‌شود.

بهبود گرگرفتگی در دوران یائسگی، با شنبلیله

حالت‌های نامطلوب در زمان یائسگی مانند گرگرفتگی بیشتر به علت کاهش سطح هورمون‌های زنانه، مانند استروژن می‌باشد. شنبلیله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی دیوسژنین که خواص شبه استروژنی دارد، برای بهبود گرگرفتگی در زمان یائسگی توصیه می‌شود.

شنبلیله سابقه طولانی برای درمان بیماری‌های مربوط به ناباروری دارد؛ زیرا

سرشار از هورمون‌های زنانه می‌باشد. فیتوکمیکال‌های موجود در شنبلیله در بدن تبدیل به پیش ساز هورمون‌های جنسی مانند DHEA می‌شوند و عدم تعادل

هورمونی در خانم‌ها را برطرف می‌کنند

درمان پوکی استخوان به وسیله شنبلیله

علت شیوع پوکی استخوان در زنان بعد از سنین یائسگی، کاهش میزان استروژن در بدن می‌باشد؛ زیرا استروژن به جذب کلسیم توسط استخوان‌ها کمک شایانی می‌کند با کاهش یافتن این هورمون، تراکم کلسیم استخوانی کاهش می‌یابد. در نتیجه زمینه برای ابتلا به پوکی استخوان در این سنین در خانم‌ها افزایش می‌یابد. برای بهبود این وضعیت فیتواستروژن ها توصیه می‌شوند که در حقیقت شامل مواد گیاهی سرشار از استروژن می‌باشند و از آن جمله می‌توان به شنبلیله، رازیانه، بذر کتان و ... اشاره کرد.

علت درمان ناباروری توسط شنبلیله چیست؟

شنبلیله سابقه طولانی برای درمان بیماری‌های مربوط به ناباروری دارد؛ زیرا سرشار از هورمون‌های زنانه می‌باشد. فیتوکمیکال‌های موجود در شنبلیله در بدن تبدیل به پیش ساز هورمون‌های جنسی مانند DHEA می‌شوند و عدم تعادل هورمونی در خانم‌ها را برطرف می‌کنند. در نتیجه مشکلات ناباروری که مرتبط با هورمون‌های جنسی زنانه می‌باشند را مرتفع می‌نمایند. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در شنبلیله باعث افزایش میل جنسی نیز می‌گردد.

روغن تخم شنبلیله

اثر شنبلیله بر هورمون‌های مردانه

در رابطه با اثر مواد شیمیایی موجود در شنبلیله بر تستوسترون که هورمون مردانه می‌باشد، اختلاف نظر وجود دارد. شنبلیله سرشار از تستوفن می‌باشد که در بدن تبدیل به تستوسترون می‌شود. گفته می‌شود مصرف این گیاه تنها تستوسترون آزاد در بدن را افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر تستوفن، باعث افزایش سطح پرولاکتین می‌شود که برای شیردهی در مادران شیرده لازم است و نیز باعث افزایش اندازه سینه می‌گردد که در مردان نامطلوب است. به نظر می‌رسد اثر شنبلیله بر افزایش سطح هورمون‌های زنانه بسیار بیشتر از هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون می‌باشد.

افزایش ساخت عضله توسط شنبلیله

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که شنبلیله میزان تستوسترون را چندان افزایش نمی‌دهد. ولی می‌تواند به عنوان یک مکمل گیاهی باارزش، جایگزین استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران شود. به نظر می‌رسد مواد شیمیایی فعال موجود در شنبلیله بدون افزایش سطح تستوسترون، خود به تنهایی خاصیت آنابولیک دارند و باعث افزایش ساخت عضلات می‌شوند. از دیگر اثرات فیتوکمیکال‌های موجود در شنبلیله افزایش میل جنسی و قدرت مردانگی در آقایان می‌باشد.

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

شنبلیله گیاهی مفید برای دیابتی‌ها

10 اشتباه در رابطه با مصرف گیاهان دارویی

کدام گیاه برای کدام بیماری؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.