تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب، در مورد چند دمنوش پرخاصیت صحبت کردیم که بدون تحمیل کالری به بدن باعث تسکین برخی از بیماری ها مانند آرتریت و گرفتگی عضلانی و رفع معده درد و غیره می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت یک فنجان دمنوش به اضافه سلامتی (2)


در قسمت اول این مطلب، در مورد چند دمنوش پرخاصیت صحبت کردیم که بدون تحمیل کالری به بدن باعث تسکین برخی از بیماری‌ها مانند آرتریت و گرفتگی عضلانی و رفع معده درد و غیره می‌شوند.

در بخش دوم و پایانی این مطلب به معرفی دمنوش‌های دیگر می‌پردازیم که نوشیدن آن‌ها در این هوای سرد خالی از لطف نیست. با ما باشید تا با این دمنوش‌های مفید بیشتر آشنا شوید.

فلفل سیاه

دمنوش فلفل سیاه

دمنوش فلفل سیاه جزو درمان‌های طب سنتی چین و همچنین پزشکی فولکلور انگلستان نو محسوب می‌شود که برای درمان سرفه‌های خلطی مورد استفاده می گیرد.

فلفل سیاه باعث تحریک جریان خود در مخاط می‌شود و عسل نیز به عنوان آنتی بیوتیک و یک ماده ی طبیعی ضدسرفه تاثیر این دمنوش را چند برابر می‌کند.

برای بهره‌مندی از این دمنوش کافیست یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه آسیاب شده را با دو قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید. دمنوش تان را صاف و جرعه جرعه میل کنید.

خواص آویشن

دمنوش آویشن

آویشن یک ماده ی ضدعفونی کننده ی طبیعی است که می‌تواند التهاب و دردهای مبتلایان به بیماری نقرس و آرتریت را کاهش دهد. تهیه ی یک دمنوش از ترکیب آویشن و نعنا یک روش طبیعی و موثر برای تسکین دردها سینوزیتی است.

آویشن باعث تسکین سینوس ها می‌شود و نعنا نیز مانند یک ماده ضداحتقاق طبیعی عمل می‌کند. برای بهره مندی از خواص حداکثری می‌توانید با بخار این دمنوش بخور نیز بگیرید.

اگر پاهایتان درد می‌کند می‌توانید دو قاشق غذاخوری آویشن خشک را در یک نصف فنجان آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. محلول را داخل یک ظرف دیگر ریخته و بگذارید خنک شود. سپس پاهایتان را به مدت 5 تا 20 دقیقه در این محلول قرار دهید.

مریم گلی

دمنوش گیاه مریم گلی

مریم گلی شهرت زیادی برای تسکین گلودرد و بازکردن صدا دارد. علاوه بر این، گیاه مریم گلی حاوی عناصر موثری برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها است. در نتیجه یک گیاه دارویی فوق العاده محسوب می‌شود.

برای تسکین گلودرد یا لارنژیت می‌توانید با دمنوش مریم گلی غرغره کنید. همچنین می‌توانید دمنوش مریم گلی تهیه و با عسل شیرین کنید.

نوشیدن این دمنوش به واسطه‌ی دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی باعث تسکین گلودرد و التهاب آن می‌شود. گفتنی است که مریم گلی شهرت زیادی نیز در تسکین گرگرفتگی شبانه ی خانم‌های یائسه دارد.

مریم گلی شهرت زیادی برای تسکین گلودرد و بازکردن صدا دارد. علاوه بر این،

گیاه مریم گلی حاوی عناصر موثری برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها است. در نتیجه یک گیاه دارویی فوق العاده محسوب می‌شود

دمنوش پوست پرتقال

برای تسکین اسهال به سراغ دم کرده ی پوست پرتقال بروید. چند عدد پرتقال ارگانیک را پوست بگیرید. توجه داشته باشید که پرتقال های غیرارگانیک ممکن است که به آفت کش ها آلوده باشند و باعث تشدید مشکل تان شوند. پوست پرتقال را خرد کنید و در یک ظرف حاوی آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید دم بکشد و سرد شود. کمی عسل به دمنوش تان بزنید و میل کنید.

بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه

متخصصان طب سنتی به بادرنجبوبه «گیاه وجد و نشاط» می گویند. از قرن ها پیش این گیاه که از خانواده‌ی نعنا است برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بادرنجبویه همچنین حاوی دو ترکیب مفید است که با تبخال مقابله می‌کند. برای بهبود اضطراب و استرس‌هایتان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. اگر احساس می‌کنید که در حال تبخال زدن هستید بلافاصله این دمنوش را تهیه و میل کنید. همچنین می‌توانید یک گلوله پنبه به آن آغشته کرده و به طور مستقیم روی تب‌خال بگذارید. این کار باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود و درمان تب‌خال می‌شود.

گیاه قاصدک

دمنوش گیاه قاصدک

گیاه قاصدک نیز جزو آن گیاهان درمانگر است که می‌شود به راحتی از خواص آن بهره‌مند شد. این گیاه خواص دیورتیکی دارد؛ یعنی ادرارآور است. علاوه بر این، گیاه قاصدک تحریک کننده ی جریان خون به سمت کلیه‌هاست و این کار نیز به سم زدایی و پاکسازی کلیه‌ها و کبد کمک زیادی می‌کند. در واقع گیاه قاصدک طبیعی‌ترین پاک کننده کلیه‌ها و کبد محسوب می‌شود. این گیاه همچنین برای افراد پرخور سودمند است. اگر قبل و بعد از یک وعده ی غذای سنگین و چرب دمنوش گیاه قاصدک میل کنید به هضم بهتر غذایتان کمک خواهد کرد. این گیاه شهرت زیادی در کاهش حالت احتباس آب در بافت‌ها دارد و همچنین برای دفع سنگ‌های ریز کلیه‌ها موثر است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

دمنوش شادی و سرخوشی

9 دمنوش زمستانه: بنوش برای سلامتی‌ات

دانستنی‌های دمنوش‌ها: دمنوش؛ هرچه تازه‌تر، بهتر

معرفی انواع چای گیاهی و خواص آن‌ها

بکارید، دم کنید، بنوشید

آشپزخانه‌ی من: داروخانه‌ی من

بجوش برای سلامتی‌ام

خواص 7 دمنوش گیاهی

معرفی 8 گیاه معطر و روش استفاده از آن‌ها

6 جوشانده‌ی ضدخستگی

همسفران سبز برای سفرهای نوروزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.